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2024年2月3日(土):カール・グンナー・ミュルダール

1974年にフリードリヒ・ハイエクと一緒にノーベル経済学賞を受賞したストックホルム学派に属するスウェーデンの経済学者である。ミュルダール教授がノーベル経済学賞を受賞した主たる理由は,貨幣理論と経済変動理論の先駆的業績とされている。

 ミュルダール教授は新古典派経済学を強く批判し,経済学は必ず価値判断を前提とするものであり,このため経済学は科学ではないと主張したとされている。また,同教授は,低開発地域における貧困の特質について,ひらたく言うと「富める者はますます富み,貧しい者はますます貧しくなる」という下降的悪循環(貧困の下降スパイラル)を指摘したうえで,経済政策を設計すべきことを指摘した。これは新約聖書マタイ伝25章29節・13章12節の「すべて持てるものは考えられ,いよいよ豊かならん,されど持たぬものはその持てるものも奪わるべし」に依拠しているとされている。

 ミュルダール教授は「富の再分配」に基づく福祉国家と福祉世界の理念を提唱したが,今日に至るまで,この理念の具現化がいかに難しいかを私たちは理解しているはずだ。

 翻って,この視点で,日本の政治と経済を見てみよう。政治と経済のいずれも,まさに「すべて持てるものは考えられ,いよいよ豊かならん,されど持たぬものはその持てるものも奪わるべし」ではなかろうか。格差社会の解消とは言わないまでも,人々が競い合い,競争者が拮抗する環境が少なくとも保全されることが求められよう。

February 3rd (Saturday): Karl Gunnar Myrdal

He is a Swedish economist belonging to the Stockholm School, who, along with Friedrich Hayek, was awarded the Nobel Prize in Economic Sciences in 1974. Professor Myrdal's main reason for receiving the Nobel Prize in Economic Sciences is considered to be his pioneering work in monetary theory and economic fluctuation theory.

Professor Myrdal strongly criticized neoclassical economics, arguing that economics necessarily relies on value judgments and, therefore, is not a science. Additionally, the professor candidly pointed out the characteristic of poverty in underdeveloped regions, stating that "the rich become richer, and the poor become poorer" in a downward spiral of poverty, also known as the "poverty spiral." He emphasized the need to design economic policies to address this issue. This perspective is said to be based on the biblical passages Matthew 25:29 and 13:12, which state, "For to everyone who has, more will be given, and he will have abundance; but from him who does not have, even what he has will be taken away."

Professor Myrdal advocated the concept of a welfare state and a welfare world based on "redistribution of wealth," but to this day, we understand how challenging it is to actualize this ideal.

Turning to this viewpoint, let's take a look at Japanese politics and economics. Both politics and economics may indeed align with the notion that "For to everyone who has, more will be given, and he will have abundance; but from him who does not have, even what he has will be taken away." While it may not necessarily mean the elimination of wealth disparity, it is important to at least ensure an environment where people can compete, and competitors are not disproportionately disadvantaged.