見出し画像

Dance With the One Who Brought You ❘ Sin Park

The English text is after the Japanese text.

Sin Park, Dance With the One Who Brought You, Install view, 2021. Patricia Fleming Gallery, Photo: Keith Hunter

6枚の大きなペインティングとドローイング群で構成されたSin ParkのPatricia Fleming での初個展は、Parkの最近の作品であり、展示タイトルでもある’Dance With the One Who Brought You’や、ここ5年間のうちに制作された絵画も展示されている。激しいブラッシュストロークやマークメイキングが鑑賞者を引き付ける彼女の絵画は、じっと鑑賞をしていると絵画の中に室内空間や、家具のような形が見えてくる。次の瞬間には見えなくなってしまうようなそれらのイメージは、彼女の早い印象を与えるマークメイキングがその瞬間性を促進しており、そのような仕事は、より小さなサイズである、英国で初めて起きたロックダウンの際に彼女が日毎に制作した200枚のドローイング、'Drawings from Isolation'でも表されている。

Sin Park, Drawings from Isolation 1-200, 2020, Marker pen, Posca on paper, 14.8 x 21cm. Photo: Keith Hunter.
Sin Park, The Shape of Evidence, 2017, Acrylic, oil and oil pastel on canvas, 230x380cm. Photo: Keith Hunter.

ロックダウンによる強制的な内側での生活は、他人との接触を絶った孤独な期間であり、彼女の絵画実践にも少なからず影響を与えた。'Drawings from Isolation'において、彼女は、’自分の居場所、逃げ場所’としての窓に着目し、自宅の窓から見えるものの動きに触発されドローイングを描き続けた。朴が「窓」を考えるきっかけとなったのは、彼女が借りている部屋の前の住人である一人暮らしの老女が、窓から高速道路を走る車を友人だと思って眺め、孤独を紛らわせている様子だ。また、David Levittの著書'The lost language of cranes'の一章'The lost The Crane-Child'に登場する子供、ミシェル。母親に顧みられず、部屋で孤独に過ごす彼は、窓の外から見える工事現場のクレーンの動きを真似るようになり、クレーンの動きとその言語に取り憑かれるようになる。

孤独と窓は、透明性と物理的な遮断という窓の性質によって孤独を強化し、あるいは逆に孤独を慰めるという両義的な関係で結ばれている。例えば、エドワード・ホッパーの「ナイトホークス」は、大きな窓から店内が露出しており、夜の街の孤独が描かれている。さらに、朴の着想と似たような例を、ハンス・クリスチャン・アンデルセンの『絵のない絵本』に見いだすことができる。主人公の貧しい孤独な画家が、窓から見える月を友だちと呼び、月は "私の言うことをスケッチしなさい、そうすれば本当に美しい絵本ができるはずだ "と言う。画家は窓を通して孤独を癒し、創作のためのインスピレーションを得るのだ。どちらの例にせよ、窓は孤独な人に対象を提供する。高速道路を走る車、クレーン、月などは、静的な室内に自らの動きと状態の変化を現す。私たちは対象があって初めて自分を認識することが可能になる。自分の人生の記録であり、自分の感情をよりよく理解するための地図であると語るParkの実践は、ドローイングの素材である紙が、まるで自分自身と対話するための窓であるかのようである。

Sin Park, Dance With the One Who Brought You, 2021, Oil and oil pastel on canvas, 150x120cm. Photo: Keith Hunter.

‘Drawings from Isolation’の後に制作されたParkの近作’Dance With the One Who Brought You’は、’Drawings from Isolation’の隣の壁に掛けられている。ドローイングと比較すると、この絵画はより丁寧な筆致の層を見せ、植物の具象的なイメージを表現している。この二つの作品から、私は最近のParkの絵画制作を距離と空間という観点から、"内と外"、"そこに動く世界とここに動く彼女 "など、朴を取り巻く経験的な近接性と遠隔性の関心を感じ取ってしまう。Parkは、知覚した動きに対応するために、自分と対象の動きを絵の具の表面に定着させようと試み、その動きは、彼女と被写体と絵画の間で反響を続け、それぞれの現在形を何度も何度も再構築していき、そのインタラクティブな動きは、作品の最後、絵が現在形のサイクルから切り離された独立性を獲得する瞬間に頂点に達っする。‘Dance With the One Who Brought You‘からは、彼女と植物との距離が近いことが読み取れ、それ故にこの絵からは特別な親密さを感じることができる。また、’Dance With the One Who Brought You‘は、「あなたを支えてくれた人、気にかけてくれた人、助けてくれた人に思いやりと忠誠心を持ちなさい」という意味のことわざでもある。彼女のモンステラに対する眼差しは注意深く、彼女にとってこのモチーフが家庭的に重要であることを暗示しており、一面に描かれたモンステラの近さは、「ダンス」というタイトルが示すように、ダンスをするときの距離でもある。’Dance With the One Who Brought You‘は、彼女と彼女の空間の、相互の経験とテンポが呼び起こされ、心地よく響き合うそのリズムを凝縮された時間として鑑賞者に共有するのだ。

Sin Parkは韓国のソウルに生まれ、現在はグラスゴーとロンドンを拠点に活動しており、現在、The Glasgow School of Artのファインアートの博士課程に在籍している。2017年にRoyal College of Artで絵画の修士号を、2012年にソウルのEwha Womans Universityで絵画の学士号を取得。

https://www.patricia-fleming.com/viewing-room-sin-park-2021

Consisting of six large paintings and a series of drawings, Sin Park's solo exhibition at Patricia Fleming features a selection ranging from her recent work 'Dance with the One Who Brought You' to works from a few years ago. Her paintings attract viewers using dashing brushstrokes and mark-making that go from top to bottom, left to right, and corner to corner on the canvas. In her paintings, figurative images such as plants and interior spaces, as well as abstract images, which seem to disappear from one moment to the next, are intricately intertwined as though the paintings were presenting a chain of visions that keep transitioning. Such scenes are also seen in 'Drawings from Isolation,' which are the 200 drawings she made every day and night during the first lockdown in the UK.

The lifestyle enforced during the lockdown, a period of solitude with no social contact, had no small influence on her painting practice. In 'Drawings from Isolation,' she saw the window as a place where she could locate, escape and continue to make drawings inspired by movement of what she could see from the window of her house. Park's 'window' was inspired by how the previous occupant of the room she rents, an elderly woman living alone, distracted herself from her loneliness by looking out of her window at the cars on the motorway and imagining them as her friends. In addition, Michel, a child in David Levitt's book, 'The Lost Language of Cranes' gave her inspiration for the window. Neglected by his mother, Michel spent his time in solitude in his room and began to imitate the movement of a crane on a construction site, which he saw outside his window. He became obsessed with the movement of the crane and that language.

The solitude and the window are linked by an ambivalent relationship that reinforces or, conversely, comforts solitude with the window's ability to connect and distance the person from the outside world. For example, Edward Hopper's 'Nighthawks' depicts the loneliness of the city at night, as a large window exposes the inside of the restaurant. On the other hand, I found a similar example to Park's inspiration in Hans Christian Andersen's 'A Picture Book Without Pictures: And Other Stories.' The main character, a poor lonely painter, called the moon seen from his window his friend, and the moon said to him, 'Make a sketch of what I tell thee, and thus thou shalt make a really-beautiful picture-book!' The painter relieved his loneliness through the window and found inspiration for his creation. In either case, the window provides an object for the lonely. A car on a motorway, a crane, and the moon unveil their own movements and bring changes into a static interior. We can only recognise ourselves when we have an object. Park's artistic practice, which she describes as a record of her life and a map to better understand her feelings, is as if the paper, the material of her drawings, is a window through which she can communicate with herself.

Park's recent work 'Dance with the One Who Brought You,' made after 'Drawings from the Isolation,' hangs on the wall next to 'Drawings from the Isolation.' Compared to the drawings, this painting shows layers of attentive brushstrokes and represents a figurative image of a plant. In these two works, I sense Park's painting practice in terms of distance and space, the experiential proximity and remoteness surrounding her. From 'Dance with the One Who Brought You,' I perceived a close distance between her and the plant, which is why I feel a particular intimacy from the painting. She attempts to anchor the movement of herself and her subject in the painted surface to respond to her perceived movement. The movement continues to reverberate between Park, the subject, and the painting, rebuilding each present moment over and over. 'Dance With the One Who Brought You' means 'be considerate and loyal to the one who has been supportive, attentive, or helpful to you.' Park's eye for the monstera is attentive and implies the motif is domestically important to her during this uncertain era. The proximity of the monstera to the viewer, as implied by how the monstera occupies the entire space, represents the distance between dancers as the title 'Dance' suggests. Appreciating the time encapsulated within, the painting delivers an experience and evokes a tempo that is echoed in the interrelationships between Park and her space.


Sin Park was born in Seoul, South Korea, and currently lives and works between Glasgow and London. She is currently a PhD candidate in Fine Art at Glasgow School of Art. She completed an MA in painting at the Royal College of Art, London in 2017, and a BFA in painting from Ewha Womans University, Seoul, in 2012.

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?