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違いを認め、そこから学ぶ。

今は昔、2007年8月、NYの空港に降り立った私はこれから起こるであろう刺激的な研修にワクワクしていた。


フランチャイズ、25歳から関わってきたビジネスモデルの本場アメリカで、様々な研修を受けれるのだ。業種は様々だが3社ほど見学研修を受け入れてくれるという話になった。一番長期で受けるのはテネシー州のナシュビルでの研修だ、


業種はネットオークションビジネスのフランチャイズ

日本ではヤフーオークションが有名だったが、アメリカではe-bay全盛期だった、


そしてその研修で、それまで当時20年近く日本でやってきたFCビジネスと大きく違った考え方を思い知らされることになる。。


まるで野球とベースボールのように考え方が違っていた。


フランチャイズの機能の上で非常に重要な開発業務とSV業務

この2つについて体験を述べてみたい。



☆フランチャイズの加盟開発について

当時の日本での加盟開発はフランチャイズ・ショーに出店したりセミナーを開催したりするのが定説。

今のようなWebの本部と加盟店をつなぐマッチングのウェブサイト等もなかった。

自力でセミナー集客をして開発を募る、銀行や商工会等の機関でセミナー企画を提案し、興味ある企業を集めてセミナーを開催する。

そんな開発の仕組みしかなかったように思う。


アメリカ本部での経験は、研修中のとある本部の開発セミナーが企画されるので勉強のために参加してくれというものだった。

言われるがままに、その本部の社長室に行く。

加盟希望者が集まっているどこかの会場に社長と一緒に出向くのかと思いきや、社長室にて社長と私の二人。

時間ともにスタートしたのが、電話セミナー(テレホンカンファレンスだ)

電話での音声会議の仕組みを使ってセミナーが開催されている。

担当に聞くと全米から100人近い参加客がいるという。

資料は事前にメールで送られている。

1時間程度社長が資料をもとに喋り、質問を受けて終了。

営業担当があとから電話でフォローするというものだ。


参加者を1箇所に集めてセミナーを行うことによって開発をしていた、当時の私には目からウロコとだった。

今でこそ、コロナ禍でウェブ会議が普通になり、ウェビナーという形でセミナーにも利用されるオンライン会議。


アメリカでは10年も15年も前からこれが普通だという。

国土が広い分、、営業にも仕組みが必要だ。

合理的なアメリカ人のFCノウハウに簡単したものだ。




☆スーパーバイジングについて

25歳から触れている日本のフランチャイズでは

本部が上、加盟店は下 

という上下関係のレイヤーがフランチャイズの常識になっている。


たとえ契約書の中に、本部と加盟店は独立した経営体で双方が経営責任を負う、

と書かれていても。。


本部がSV活動の中で中で注視するのは、決められたとおりに経営しているかどうか。

飲食ならレシピ、味のチェック。サービスのチェック、販促のチェック。

決められた本部のマニュアルをそのとおりに守っているかどうかのチェック。

これが本部の仕事だ。SVチェックシートには300にものぼるチェック項目があり項目の多さで本部のSVの仕組みの凄さが決まる、みたいな。。


SVはチェックマン。

チェックされた項目を来月までに改善していく。

それが加盟店の業務。


その機能しかないが故に、本部が上で加盟店が下となる。


アメリカではこうだった。

本部と加盟店はフランチャイズ機能の役割分担を行う同志。

立場が違うだけ。


フランチャイズチェーンには必要とされる機能がある。

それらを役割分担する同志だというのだ。


だからその考え方に従うと

SVの業務は、店舗を運営すると言う機能については加盟店が主たる業務者となるので

加盟店で行われている、面白いノウハウ、店舗運営の仕組み、販促、こうやったら顧客の反応が良かったという様々な素晴らしい、店舗にて実施されたノウハウを吸収することが主たるSV業務であると教えられた。


確かにサンマルク、牛角等々を展開しているときも、直営ではなく加盟店に素晴らしいノウハウが生まれることが多かった。店舗数が多いのだから仮説検証の繰り返しの数も多いので当然といえば当然だが、このような一人ひとりは凡人でも集合してノウハウを交流させる「集合天才」の考え方を日本の本部は持っていなかった。

また加盟店の経営者や店長は、その店舗の売上で生活が変わるので必死にならないわけがなく、ハゲるまで考えて、汗を出し、社員と議論し新しいノウハウを作り出していく、組織が小さい分、仮設→検証のサイクルも早いわけだ。


これらのノウハウを吸い上げ、仕組み化して全加盟店に水平展開していくこと。

これが主たるSV業務であるということをアメリカで学んだ。


機能の役割分担からくるこのSV思想は、まったくそのような考えを持たなかった私には非常に新鮮だった。


あるべき姿を目にしたときから、日本で弊社がサポートしているFC本部にはこのような思想を紹介し伝播していっている。



日本のフランチャイズが大きく変わっていくために必要なことを行っていく

そんな機能をアセンティア・ホールディングスが持つことができたら、望外の喜びだ。


はや2年。。。

コロナとともに訪れた、私自身の2年間の国内での隔離。。

そろそろ出所の時期かと考えている(笑)



アセンティア・ホールディングス

土屋


English ↓


Acknowledge differences and learn from them.

Back in August 2007, I landed at the airport in New York City and was excited about the exciting training that was about to take place.

I was told that I would be receiving a variety of training in the United States, the home of franchising and the business model that I have been involved in since I was 25 years old. I was told that three companies in various industries would be willing to accept me for a study tour. The longest training program was in Nashville, Tennessee,

The longest term training program was in Nashville, Tennessee, for an online auction business franchise.

In Japan, Yahoo auctions were famous, but in the U.S., e-bay was in its heyday,

The training program made me realize that the way of thinking was very different from the franchise business that I had been doing in Japan for nearly 20 years at that time.

The way of thinking was as different as baseball and baseball.

Development work and SV work are very important in the functioning of a franchise.

I would like to describe my experiences in these two areas.

About franchise development

At the time, franchisee development in Japan was usually done by opening a store at a franchise show or holding a seminar.

There were no web-based matching websites connecting headquarters and franchisees as there are today.

They would attract customers to seminars on their own and solicit development, or they would propose seminar plans at banks, associations of commerce and industry, and other organizations, and hold seminars to attract interested companies.

I think that was the only mechanism for such development.

My experience at the U.S. headquarters was that a development seminar was being planned for a certain headquarters where I was training, and I was asked to participate for the purpose of studying.

I did as I was told and went to the president's office of that headquarters.

I thought I was going to go with the president to some venue where prospective franchisees were gathered, but it was just the president and I in the president's office.

We started both of our hours with a telephone seminar (it's a telephone conference).

The seminar is being held using a telephone audio conferencing system.

The person in charge told me that there are nearly 100 participants from all over the United States.

Materials are sent by e-mail in advance.

The president speaks for about an hour based on the materials, takes questions, and ends the seminar.

A sales representative follows up with a phone call later.

This was an eye-opener for me at the time, when I was developing products by gathering participants in one place for a seminar.

Nowadays, web conferencing has become commonplace with the Corona disaster, and online conferencing is used for seminars in the form of webinars.

In the U.S., this has been the norm for 10 or 15 years.

The large size of the country requires a system for sales and marketing.

It is easy to understand the rational American franchise know-how.

☆About Supervising

In Japanese franchising, which I have been exposed to since I was 25 years old

Headquarters is the top and franchisees are the bottom. 

This is the common practice in franchising.

Even if the contract says that the headquarters and the franchisee are independent management entities and both parties are responsible for management,

The headquarter is responsible for the management of the franchisee.

The headquarter will be looking to see if the franchisee is running the business according to the rules and regulations.

If it is a restaurant, recipes and taste are checked. Service checks and sales promotion checks.

Checks to see if the restaurant is following the head office's manuals.

There are as many as 300 check items on the SV checklist, and the number of check items determines how well the head office's SV system works.

SVs are checkmen.

The items checked are to be improved by the next month.

That is the job of the member store.

Because that is the only function, the head office is above and the merchant is below.

In the U.S., it was like this.

Headquarters and franchisees are comrades who share the role of franchise functions.

They are just in different positions.

A franchise chain has necessary functions.

They are comrades who share those roles.

So, if we follow that line of thinking

The SV's job is to manage the store, and the franchisee is the main operator of the store.

The main SV duties are to absorb interesting know-how, store management systems, sales promotions, and various wonderful know-how implemented in the stores, such as how to do this and how the customers responded.

Certainly, when we were developing San Marc, Gyukaku, and other restaurants, we often found that great know-how was generated at franchised restaurants rather than directly managed restaurants. This is not surprising, since the large number of stores means a large number of repetitions of hypothesis testing, but Japanese headquarters did not have the concept of "collective genius," in which even individual employees, though ordinary, collectively exchange their know-how.

The managers and store managers of the member stores are not necessarily desperate, as their livelihood depends on the sales of their stores, and they think, sweat, and discuss with their employees until they are bald, creating new know-how.

The small size of the organization allows for a rapid cycle of tentative planning and verification.

In the U.S., I learned that this is the main SV work.

This concept of SV, which is based on the division of roles among functions, was very new to me, as I had never thought of it that way.

Since I saw how it should be, I have been introducing and spreading this concept to the franchise headquarters that we support in Japan.

We will do what is necessary for a major change in franchising in Japan.

It would be a great pleasure for me if Assentia Holdings could perform such a function.

It has been two years.

My own two years of isolation in Japan, which came with Covid 19.

I think it is time for me to get out (laughs).

Assentia Holdings Inc

Akira

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