見出し画像

Ordering Costumes and Sari 衣装とサリーを注文

今週は期せずして、インドの古典舞踊の生徒さんたちのオディッシィダンスの衣装と、練習用のサリーを注文する週となりました。

過去4、5年私のもとで習ってくださっている生徒さんお二人は、何ヶ月前から「いつか自分の衣装を持ちたい」と思い始めました。私たちは時が熟したのを感じました。自分の衣装を持つというのは、大きな意味を持ちます。一つはそこまでがんばったということ。もう一つは更なる学びに再度身と心を引き締めるということ。

今週の火曜日、私の先生の一人である、サンフランシスコにお住まいのヴィシュヌ・タットゥバ・ダス先生に最近はどこで購入できるかお尋ねしたところ(私は10年以上前に購入したので)、先生にメッセージを送った5分以内に、ヴィシュヌ先生の生徒さんのお一人のマンシーさんから電話がありました。なんと丁度ヴィシュヌ先生の生徒さん達が衣装を注文したばかりで、今日であれば私の生徒達の分も追加注文できるとのこと。まぁ、なんて素晴らしいタイミング。そして私の生徒さんたちのクラスもその日の夜あったので、その面でも良いタイミングでした。

マンシーさんが採寸シートを送ってくれました。私はそれを印刷し、生徒さん二人の身体の様々な箇所を計16カ所採寸しました。そして二人は自分の好きな色を二つ選びました。それに基づいてマンシーさんがサリーの写真を送ってくれました。その中から二人は「これだ!」と思うサリーを選び、それをもって注文過程は終了しました。

画像1

マンシーさんは長年、インドのオリッサ州(もしくはオリッシャと表記)(オディッシィダンスの発祥の地)にいる仕立屋さんと連絡を取る役割を担ってくださっています。彼女自身オリッサ州のブバネシュワー出身で、オリッサの言語であるオリヤ語を話されるのです。ギリギリで私たちの注文まで何とかねじ込んでくださったマンシーさんの厚意に感謝です。サンフランシスコ時間で朝の1時まで対応してくださいました。(先に注文されていた衣装が発送される日に間に合うよう、その晩のうちに仕立屋さんに注文をしたかったとのこと。)マンシーさん、ご迷惑おかけしました!そして本当にありがとうございました。「朝1時まで引き留めてしまってすみません」とメールを送ると「他の踊り子さんのお手伝いができてうれしいわ」とのこと。

私の先生のサララ・ダンデカー先生とヴィシュヌ先生は兄妹弟子なので、お二人の学校は姉妹校であり、つまりマンシーさんと私は「従姉妹弟子」にあたります。なんてすてきな「ダンスシスター」ならぬ、「ダンスカズン」でしょうか。

また今週、初級クラスの生徒さんたちの練習用の木綿のサリーも注文をしました。みなさん自分の好きな色を選びました。色選びは楽しいです。これからはサリーを着ての練習開始です!

画像2

画像3

私にとって生徒さんたちが踊りの衣装やサリーを手に入れる様は、まるで自分の大切な娘や妹が嫁いでいくのを見るようで感慨深いものがあります。

(オディッシィダンスは寺院で生まれた踊りです。昔、寺院の踊り手は神に嫁ぎました。私は信仰する宗教はありませんが、世界の宗教を尊敬し、私たちの自我を超えた私たちと常に共にある・いる「何か」は信じています。)

(下の二枚の写真は、このブログを書いている今、マンシーさんが送ってくださったものです。わー、形になってきた!)

----------(English)----------

This week happened to be a week to order my students' Odissi costumes and cotton saree for practice.

画像4

Two students who have been studying with me for the past 4, 5 years started wishing, "Someday, we'd like to have our costumes." We felt that the time has ripened to get one. It means a lot to have your own dance attire. One is that it means that a dancer has worked hard to the point and that she/he is committing her/himself to further learning.

I asked one of my teachers, Guru Vishnu Tattva Das of San Francisco, where/how I could get costumes (I got mine more than 10 years ago). Within five minutes of inquiry, one of his students, Mansi called me. I had met Mansi at Vishnuji's class in San Francisco before. She said that his students just placed an order, and I could squeeze in my students' order, too. What great timing! That night, I had a class with my students, so it was excellent timing in that sense, too.

Mansi sent me a measurement sheet. I printed it out and helped my students measure 16 different sections of their bodies. Then they picked two colors. Mansi sent us pictures of saree based on their color choice. Then my students chose the saree they liked. Then the order was officially placed.

Mansi has been the point of contact with tailors in Orissa (or written as Odisha) (where Odissi dance originated) in India for many years. She is from Bhubaneswar, Orissa, and speaks their language, Oriya. We were very grateful for her kindness in letting us squeeze in our order. We kept her up late until 1 am California time. (She wanted to place the order that evening to ensure that the tailors begin working on it to meet the shipping date.) Sorry to keep you so late and thank you so much, Mansi! When I apologized, she wrote back, "I am glad I could help other dancers."

My teacher, Sarala Dandekar's, and Vishnuji' have been sister/brother dance schools, so Mansi is like our "cousins." What a lovely dance cousin she is!

Also, this week, I ordered cotton practice saree for my beginner students from a company called Classical Dance Jewelry. They chose the colors they like. It is fun choosing a color. :-) They will begin dancing in saree!

画像5

For me, witnessing my students getting Odissi costumes or saree is like watching my precious children/sisters being wedded. It is touching to see.

(Odissi dance is a temple dance, and dancers were considered married to gods a long time ago.) (I am not religious, but I respect all religions in the world, and I do believe in the source beyond, behind, and all around us.)

(Mansi just sent me the photos above. Wow, they're coming together!)

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?