見出し画像

もしかして更年期?

43~44歳ころから徐々に太りだしました。(1年弱で2kgのペースで増加)
あれれ?いつもなら少し頑張れば元に戻るのに…明らかにいつもと何かが違うけど...えっ、何?
空気を吸っただけでも太る気がし、何をやっても痩せる気がしない...疑問と不安をつのらせながらも、毎日少しでも動く努力は続けていました。

こんにちは、雪丸です。
のっけから長文になりそうな予感しかしません。
noteを書くのが初めてで、おそらくもう少し慣れれば読んで頂きやすく書けるかもしれないのですが、慣れるまでは気の向くまま書きたいと思います。

では続きを...

当時の私はヨガをメインにケトルベルトレーニングやTRXを使用してのワークアウトを行い、天気の良い週末にはロードバイクにまたがり50km~100kmを走る、というアクティブな日々を過ごしていました。

食生活は素敵女子気取りでした。
(今から書く内容の食生活やその他諸々の似たような事をされている方々を否定や非難をしているわけでは無いので、誤解の無きようにお願いします。あくまでも雪丸の場合です。)

朝は白湯を飲み、グリーンスムージーか大量のフルーツを食べる。 
昼と夜はアボカドと生野菜中心、そしてナッツとフルーツとヨーグルトやプンパーニッケルというライ麦パン。米やライ麦パン以外のパンや麺類などは殆ど食べませんでした。敢えて食べなかったというよりは、ライ麦パンが好きすぎた、という感じです。
生野菜にかけるドレッシングは人参をベースにクルミとタヒニ(ごまペースト)と酢・味噌・醤油とニンニクにリンゴジュースを少し足し、ミキサーで攪拌した物を好んで作っていました。

運動後は低速ジューサーできゅうりやセロリとグレープフルーツを使いさっぱりしたジュースで喉を潤す。

勘の良い方はピンときたはずです。

タンパク質は明らかに不足しており、糖は果糖や乳糖ばかり。炭水化物が不足していたので、ブドウ糖が圧倒的に足りない食生活を続けていました。カロリーばかりを気にしていていたにもかかわらずナッツを大量消費していたので、脂質も多すぎていました。そして常に空腹との戦いでした。

しかし、私の素敵女子気取りは食生活だけではありませんでした。

内臓を休ませたいから、という謎の理由で季節ごとにマスタークレンズというデトックスを1週間から10日行っていました。別名レモネードダイエットってやつです。
朝起きたら1リットルの塩水を飲み、大体1時間ほどかけて腸内を掃除した後に、レモンとメープルシロップとカイエンペッパーで特製のレモネードを作り、クレンズ中はそれだけで過ごす、という過酷極まりない内容です。
実際、急激に痩せます。その痩せるカラクリは、栄養が入ってこないから身体は筋たんぱくを分解してエネルギーにしたり、アミノ酸を補ったりするために大切な筋肉が分解されて、その結果痩せてしまうので私の身体は悲鳴を上げていたと思います。

いや、確実に悲鳴を上げていました。

少し太ったらマスタークレンズすればいいやー、なんて無知ゆえの安直な発想で
クレンズを何回も試みるのですが、悲鳴を上げている私の身体は飢餓モード、痩せません。痩せるどころかどんどん太りだしました。

そこで雪丸は思いました。【あれ、これってもしかして更年期太り?】
当時の私に言いたい。確かに時期は被ってるけど、痩せない原因は違うから!!

だって食べてましたもん。カロリー気にしてるはずなのに、スイーツや米菓を!!
スイーツや米菓を食べたいが為に、危険な食生活をしていたと思います。

残念な事に、この時点では更年期が痩せない原因だと思い込んでいた私は、自分の食生活を省みる事なく、○○が良いらしいよ、と聞けばネットで『更年期 ○○ 痩せた』で調べ倒します。
一応できそうな内容は試してみるのですが、長続きはせず痩せもしません。
○○だけダイエット、なんて効果ありません。
5kg増量した頃にはやる気が起きなくなってきました。


しまいには『私は○○をしたら痩せました』という記事を読んでの私の感想は”あぁ、この方はまだお若いから痩せれたんだわぁ、アラフィフになればきっと痩せれないわよねぇ”とお門違いも甚だしく。


もともとピチピチピタピタのヨガウェアやサイクルウェアは、針でチョンって刺せばすぐに破けそうなほどピッチピッチになり、姿勢も悪くなってきていて、大好きだったヨガは苦痛でしかありません。お腹の肉がジャマで身体を捻るポーズは限界を感じ、胸を張れば姿勢が良いと勘違いをしていて、ストレートネックと反り腰がひどくなり、呼吸と動きを連動させるのも苦しくて仕方ありませんでした。
また、自分が重くなりすぎて自転車に乗って坂道を上るのが辛すぎました。

それでもまだ更年期のせいだと信じて疑いません。
結局13kg太りました。
物凄い自己嫌悪で、鏡を見るたびため息ばかりの毎日でした。

そうこうしているうちに、本気の更年期症状が始まりました。
私の症状はめまい、イライラ、ホットフラッシュ、吐き気、倦怠感、頭痛。
更年期症状にはプラセンタ注射が効くよ、と知人に教えて頂き 週に3回仕事帰りに女性クリニックに寄って1アンプル注射してました。

週に3回のプラセンタ注射と処方された漢方薬を飲んでいましたが、私には何の効果も感じられませんでしたが、良くなるはずと信じて通い続けていました。

その頃、世の中はコロナ禍になっていきました。

続きは次回!

Could it be menopause?

I started gaining weight gradually around 43-44 years old. (gained at a rate of 2 kg in less than a year)
Huh? Usually I can get back to normal with a little effort... but obviously something is different than usual, but... Eh, what?
I feel like I gain weight just by breathing air, and I don't feel like I can lose weight no matter what I do... Despite my growing doubts and anxiety, I continued to make an effort to move even a little bit every day.

Hello, my name is Yukimaru.
I have a feeling that this is going to be a long article from the start.
This is my first time to write a "note," and perhaps once I get used to it, I may be able to write in a way that is easier to read, but until I get used to it, I would like to write as I feel like it.

So let's continue...

At the time, I was an active person who mainly practiced yoga, did kettlebell training and TRX workouts, and cycled 50 to 100 km on my road bike on weekends when the weather was nice.

My diet was as pretentious as a woman in a magazine.
(I am not denigrating or condemning those who are doing similar things in terms of diet and other things I am about to write about, so please don't misunderstand me. This is just Yukimaru's case).

In the morning I drink hot water and eat either a green smoothie or a large amount of fruit. 
Lunch and dinner are mainly avocado and raw vegetables, and nuts, fruit, yogurt and rye bread called pumpernickel. I hardly ate any bread or noodles other than rice or rye bread. It was not that I did not dare to eat them, but rather that I liked rye bread too much.
I liked to make a dressing for raw vegetables by mixing carrots, walnuts, tahini (sesame paste), vinegar, miso, soy sauce, garlic, and a little apple juice in a blender.

After exercise, I juiced cucumber, celery, and grapefruit in the juicer and refreshed my thirst with the refreshing juice.


Those of you with good instincts have already figured it out.

Protein is clearly lacking, and sugar is all fructose and lactose. Carbohydrates were lacking, and the diet was overwhelmingly lacking in glucose. There was also too much fat, because I was consuming a lot of nuts, even though I was only concerned about calories. And I was constantly fighting hunger.

But it wasn't just my diet that made me feel like a woman in a magazine.

For some mysterious reason, because I wanted to give my internal organs a rest, I did a seasonal detox called the Master Cleanse for a week to 10 days. It's also known as the lemonade diet.
When I woke up in the morning, I would drink a liter of salt water, spend about an hour cleaning out my intestines, and then make a special lemonade with lemon, maple syrup, and cayenne pepper, which is the only thing I would do during the cleanse.
In fact, you will lose weight rapidly. I think my body was screaming because it was losing weight as a result of the lack of nutrients and the body's need to break down muscle protein for energy and amino acids.

No, it was definitely screaming.

I was so ignorant and naive that I thought, "If I gain a little weight, I can just do the Master Cleanse.
I have tried the cleanse many times, but my screaming body is in starvation mode and will not lose weight. Instead of losing weight, I started gaining weight.

Then Yukiharu had a thought. Could this be menopausal weight gain?
I would like to say to me at that time.Sure, it's the same time of year as menopause, but it's not the cause of my inability to lose weight!


Because I was eating. Sweets and rice crackers, even though I should be watching my calories!
I think I was eating dangerously because I wanted to eat sweets and rice crackers.

Unfortunately, at this point, I was convinced that menopause was the cause of my inability to lose weight, and I would go online and look up "menopause xxx lose weight" whenever I heard that xxx was good for me, without taking a moment to reflect on my eating habits.
I tried everything I could think of, but it didn't last long and I didn't lose any weight.
The "diet only for XXX" doesn't work.
By the time I gained 5 kg, I was no longer motivated.
I read an article that said, "I lost weight by doing XXX," and my impression was, "Oh, she was able to lose weight because she is still young, but she won't be able to lose weight when she turns 50 or so.


My yoga wear and cycle wear, which were originally tight and snug, have become so tight that I could tear them with a needle in a second, and my posture has deteriorated to the point that yoga, which I used to love, has become nothing but pain. I felt limited in poses where I had to twist my body because of my abdominal flab. I mistakenly believed that if I stretched my chest out, my posture would be good, and my straight neck and warped back became so bad that it was painful to link my breathing with my movements.
It was also too hard for me to ride my bicycle up hills because I had become too heavy.

Yet I still don't doubt that it was menopause.
I ended up gaining 13 kg.
I felt terrible about myself and every time I looked in the mirror, all I could do was sigh.

Then the serious menopausal symptoms started.
My symptoms were dizziness, irritability, hot flashes, nausea, fatigue, and headaches.
A friend told me that placenta injections would help with my menopausal symptoms, so I dropped by a women's clinic three times a week after work and injected myself with one ampule.


I was taking the placenta injections three times a week and the prescribed herbal medicine, but I didn't feel any effect on me, but I kept going to the clinic believing that it should get better.

At that time, the world became COVID-19 pandemic.

To be continued next time!

この記事の表示画像はPezibearさんによるPixabayからの画像をお借りしました。ありがとうございました。


この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?