【書籍紹介】ニーチェ「ツァラトゥストラはこう語った」“Also sprach Zarathustra” written by Friedrich Nietzsche
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☆★☆ ニーチェ「ツァラトゥストラはこう語った」について【目次】☆★☆
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1. 各国・各地域のWikipedia情報・ニーチェ「ツァラトゥストラはこう語った」について
1.1 Wikipedia JA(日本版)の抜粋
1.2 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
1.3 Wikipedia DE(ドイツ版)の抜粋、および、その日本語翻訳
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2. gutenberg へのリンク・ニーチェ「ツァラトゥストラはこう語った」
2.1 Also sprach Zarathustra(英語版)
2.2 Also sprach Zarathustra(ドイツ版)
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3. 作者:ニーチェについて
3.1 Wikipedia DE(ドイツ版)の抜粋、および、その日本語翻訳
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【参考リンク】
ラジオ生活:ベストオブクラシック リヒャルト・シュトラウス 交響詩「ツァラトゥストラはこう語った」
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1. 各国のWikipedia情報・ニーチェ「ツァラトゥストラはこう語った」について
1.1 Wikipedia JA(日本版)の抜粋
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ニーチェ「ツァラトゥストラはこう語った」
Wikipedia JA(日本語版) URL> https://ja.m.wikipedia.org/wiki/ツァラトゥストラはこう語った
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『ツァラトゥストラはこう語った』(ツァラトゥストラはこうかたった、Also sprach Zarathustra)は、1883年から1885年にかけて発表された、ドイツの哲学者フリードリヒ・ニーチェの後期思想を代表する著作。『ツァラトゥストラかく語りき』、『ツァラトゥストラはかく語れり』、『ツァラトゥストラはこう言った』などとも訳される。全4部構成。
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【概要】
ボン大学と、ライプツィヒ大学で、文献学者フリードリヒ・ヴィルヘルム・リッチェルの指導を受けたニーチェは、その能力を認められ、26歳(1870年)の若さで、バーゼル大学の古典文献学教授となった。しかし、健康上の理由から、35歳(1879年)で大学を退職、孤独な執筆生活に入ることとなり、持病の発作に悩まされながらも、1889年に発狂するまで、多くの著書を世に出した。その中でも本書は最も重要なものとされている。本書の最初のインスピレーションとなったのは、1881年の夏、ニーチェがエンガティン峡谷の小村シルス・マリアに滞在したときで、そのとき散歩中のニーチェは突然永劫回帰の思想の啓示を受けたのだった。その思想が熟成し『ツァラトゥストラはこう語った』という表現形式を得たのは2年後のことであった。
全4部構成。1883年2月にわずか10日間で第1部が執筆され、同年6月に出版。続いて、同年夏に2週間で第2部、翌1884年1月に10日間で第3部が執筆され、4月に第2部、第3部が合わせて出版されたが、ほとんど売れず反響もなかった。最後に1885年に第4部が執筆されたものの、これは引き受けてくれる出版社がなく私家版40部が印刷され、その一部が親戚や知り合いに配布されただけであった。
本書は、後期ニーチェの重要な哲学的研究のひとつであり、19世紀末期におけるヨーロッパの没落を背景としながら、キリスト教的な理想に代わる超人(Übermensch)の思想が展開されている。
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〜[上記Wikipediaより抜粋。]
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1. 各国のWikipedia情報・ニーチェ「ツァラトゥストラはこう語った」について
1.2 Wikipedia EN(英語版)の抜粋、および、その日本語翻訳
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ニーチェ「ツァラトゥストラはこう語った」
Thus Spoke Zarathustra
Wikipedia EN(英語版) URL> https://en.m.wikipedia.org/wiki/Thus_Spoke_Zarathustra
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Thus Spoke Zarathustra: A Book for All and None (German: Also sprach Zarathustra: Ein Buch für Alle und Keinen), also translated as Thus Spake Zarathustra, is a work of philosophical fiction written by German philosopher Friedrich Nietzsche; it was published in four volumes between 1883 and 1885. The protagonist is nominally the historical Zarathustra, more commonly called Zoroaster in the West.
Much of the book consists of discourses by Zarathustra on a wide variety of subjects, most of which end with the refrain "thus spoke Zarathustra". The character of Zarathustra first appeared in Nietzsche's earlier book The Gay Science (at §342, which closely resembles §1 of "Zarathustra's Prologue" in Thus Spoke Zarathustra).
The style of Nietzsche's Zarathustra has facilitated varied and often incompatible ideas about what Nietzsche's Zarathustra says. The "[e]xplanations and claims" given by the character of Zarathustra in this work "are almost always analogical and figurative". Though there is no consensus about what Zarathustra means when he speaks, there is some consensus about that which he speaks. Thus Spoke Zarathustra deals with ideas about the Übermensch, the death of God, the will to power, and eternal recurrence.
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【Origins】
Nietzsche was born into, and largely remained within, the Bildungsbürgertum, a sort of highly cultivated middle class.[full citation needed] By the time he was a teenager, he had been writing music and poetry.[full citation needed] His aunt Rosalie gave him a biography of Alexander von Humboldt for his 15th birthday, and reading this inspired a love of learning "for its own sake".[full citation needed] The schools he attended, the books he read, and his general milieu fostered and inculcated his interests in Bildung, or self-development, a concept at least tangential to many in Zarathustra, and he worked extremely hard. He became an outstanding philologist almost accidentally, and he renounced his ideas about being an artist. As a philologist he became particularly sensitive to the transmissions and modifications of ideas,[full citation needed] which also bears relevance into Zarathustra. Nietzsche's growing distaste toward philology, however, was yoked with his growing taste toward philosophy. As a student, this yoke was his work with Diogenes Laertius. Even with that work he strongly opposed received opinion. With subsequent and properly philosophical work he continued to oppose received opinion.[full citation needed] His books leading up to Zarathustra have been described as nihilistic destruction.[full citation needed] Such nihilistic destruction combined with his increasing isolation and the rejection of his marriage proposals (to Lou Andreas-Salomé) devastated him.[full citation needed] While he was working on Zarathustra he was walking very much.[full citation needed] The imagery of his walks mingled with his physical and emotional and intellectual pains and his prior decades of hard work. What "erupted" was Thus Spoke Zarathustra.[full citation needed]
Nietzsche has said that the central idea of Zarathustra is the eternal recurrence. He has also said that this central idea first occurred to him in August 1881: he was near a "pyramidal block of stone" while walking through the woods along the shores of Lake Silvaplana in the Upper Engadine, and he made a small note that read "6,000 feet beyond man and time".[clarification needed]
A few weeks after meeting this idea, he paraphrased in a notebook something written by Friedrich von Hellwald about Zarathustra.[full citation needed] This paraphrase was developed into the beginning of Thus Spoke Zarathustra.[full citation needed]
A year and a half after making that paraphrase, Nietzsche was living in Rapallo.[full citation needed] Nietzsche claimed that the entire first part was conceived, and that Zarathustra himself "came over him", while walking. He was regularly walking "the magnificent road to Zoagli" and "the whole Bay of Santa Margherita".[full citation needed] He said in a letter that the entire first part "was conceived in the course of strenuous hiking: absolute certainty, as if every sentence were being called out to me".[full citation needed]
Nietzsche returned to "the sacred place" in the summer of 1883 and he "found" the second part.[9][full citation needed]
Nietzsche was in Nice the following winter and he "found" the third part.[full citation needed]
According to Nietzsche in Ecce Homo it was "scarcely one year for the entire work", and ten days each part.[full citation needed] More broadly, however, he said in a letter: "The whole of Zarathustra is an explosion of forces that have been accumulating for decades".[full citation needed]
In January 1884, Nietzsche finished the third part and thought the book finished.[full citation needed] But by November he expected a fourth part to be finished by January.[full citation needed] He also mentioned a fifth and sixth part leading to Zarathustra's death, "or else he will give me no peace".[full citation needed] But after the fourth part was finished he called it "a fourth (and last) part of Zarathustra, a kind of sublime finale, which is not at all meant for the public".[full citation needed]
The first three parts were initially published individually and were first published together in a single volume in 1887.[citation needed] The fourth part was written in 1885.[full citation needed] While Nietzsche retained mental capacity and was involved in the publication of his works, forty copies of the fourth part were printed at his own expense and distributed to his closest friends, to whom he expressed "a vehement desire never to have the Fourth Part made public".[full citation needed] In 1889, however, Nietzsche became significantly incapacitated. In March 1892 part four was published separately, and the following July the four parts were published in a single volume.
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【Character of Zarathustra】
In the 1888 Ecce Homo, Nietzsche explains what he meant by making the Persian figure of Zoroaster the protagonist of his book:
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People have never asked me as they should have done, what the name of Zarathustra precisely meant in my mouth, in the mouth of the first immoralist; for that which distinguishes this Persian from all others in the past is the very fact that he was the exact reverse of an immoralist. Zarathustra was the first to see in the struggle between good and evil the essential wheel in the working of things. The translation of morality into the realm of metaphysics, as force, cause, end-in-itself, is his work. But the very question suggests its own answer. Zarathustra created this most portentous of all errors,—morality; therefore he must be the first to expose it. Not only because he has had longer and greater experience of the subject than any other thinker,—all history is indeed the experimental refutation of the theory of the so-called moral order of things,—but because of the more important fact that Zarathustra was the most truthful of thinkers. In his teaching alone is truthfulness upheld as the highest virtue—that is to say, as the reverse of the cowardice of the "idealist" who takes to his heels at the sight of reality. Zarathustra has more pluck in his body than all other thinkers put together. To tell the truth and to aim straight: that is the first Persian virtue. Have I made myself clear? ... The overcoming of morality by itself, through truthfulness, the moralist's overcoming of himself in his opposite—in me—that is what the name Zarathustra means in my mouth.
— Ecce Homo, "Why I Am a Fatality"
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Thus, "[a]s Nietzsche admits himself, by choosing the name of Zarathustra as the prophet of his philosophy in a poetical idiom, he wanted to pay homage to the original Aryan prophet as a prominent founding figure of the spiritual-moral phase in human history, and reverse his teachings at the same time, according to his fundamental critical views on morality. The original Zoroastrian world-view interpreted being on the basis of the universality of the moral values and saw the whole world as an arena of the struggle between two fundamental moral elements, Good and Evil, depicted in two antagonistic divine figures [Ahura Mazda and Ahriman]. Nietzsche’s Zarathustra, in contrast, puts forward his ontological immoralism and tries to prove and reestablish the primordial innocence of beings by destroying philosophically all moralistic interpretations and evaluations of being".
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【Synopsis】
《》First part
The book begins with a prologue that sets up many of the themes that will be explored throughout the work. Zarathustra is introduced as a hermit who has lived ten years on a mountain with his two companions, an eagle and a serpent. One morning – inspired by the sun, which is happy only when it shines upon others – Zarathustra decides to return to the world and share his wisdom. Upon descending the mountain, he encounters a saint living in a forest, who spends his days praising God. Zarathustra marvels that the saint has not yet heard that "God is dead".
Arriving at the nearest town, Zarathustra addresses a crowd which has gathered to watch a tightrope walker. He tells them that mankind's goal must be to create something superior to itself – a new type of human, the Übermensch. All men, he says, must be prepared to will their own destruction in order to bring the Übermensch into being. The crowd greets this speech with scorn and mockery, and meanwhile the tightrope show begins. When the rope-dancer is halfway across, a clown comes up behind him, urging him to get out of the way. The clown then leaps over the rope-dancer, causing the latter to fall to his death. The crowd scatters; Zarathustra takes the corpse of the rope-dancer on his shoulders, carries it into the forest, and lays it in a hollow tree. He decides that from this point on, he will no longer attempt to speak to the masses, but only to a few chosen disciples.
There follows a series of discourses in which Zarathustra overturns many of the precepts of Christian morality. He gathers a group of disciples, but ultimately abandons them, saying that he will not return until they have disowned him.
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《》Second part
Zarathustra retires to his mountain cave, and several years pass by. One night, he dreams that he looks into a mirror and sees the face of a devil instead of his own; he takes this as a sign that his doctrines are being distorted by his enemies, and joyfully descends the mountain to recover his lost disciples.
More discourses follow, which continue to develop the themes of the death of God and the rise of the Übermensch, and also introduce the concept of the will to power. There are hints, however, that Zarathustra is holding something back. A series of dreams and visions prompt him to reveal this secret teaching, but he cannot bring himself to do so. He withdraws from his disciples once more, in order to perfect himself.
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《》Third part
While journeying home, Zarathustra is waylaid by the spirit of gravity, a dwarf-like creature which clings to his back and whispers taunts into his ear. Zarathustra at first becomes despondent, but then takes courage; he challenges the spirit to hear the "abysmal thought" which he has so far refrained from speaking. This is the doctrine of eternal recurrence. Time, says Zarathustra, is infinite, stretching both forward and backward into eternity. This means that everything that happens now must have happened before, and that every moment must continue to repeat itself eternally.
As he speaks, Zarathustra hears a dog howl in terror, and then he sees a new vision – a shepherd choking on a black serpent which has crept into his throat. At Zarathustra's urging, the shepherd bites the serpent's head off and spits it out. In that moment, the shepherd is transformed into a laughing, radiant being, something greater than human.
Zarathustra continues his journey, delivering more discourses inspired by his observations. Arriving at his mountain cave, he remains there for some time, reflecting on his mission. He is disgusted at humanity's pettiness, and despairs at the thought of the eternal recurrence of such an insignificant race. Eventually, however, he discovers his own longing for eternity, and sings a song in celebration of eternal return.
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《》Fourth part
Zarathustra begins to grow old as he remains secluded in his cave. One day, he is visited by a soothsayer, who says that he has come to tempt Zarathustra to his final sin – compassion (mitleiden, which can also be translated as "pity"). A loud cry of distress is heard, and the soothsayer tells Zarathustra that "the higher man" is calling to him. Zarathustra is alarmed, and rushes to the aid of the higher man.
Searching through his domain for the person who uttered the cry for help, Zarathustra encounters a series of characters representative of various aspects of humanity. He engages each of them in conversation, and ends by inviting each one to await his return in his cave. After a day's search, however, he is unable to find the higher man. Returning home, he hears the cry of distress once more, now coming from inside his own cave. He realises that all the people he has spoken to that day are collectively the higher man. Welcoming them to his home, he nevertheless tells them that they are not the men he has been waiting for; they are only the precursors of the Übermensch.
Zarathustra hosts a supper for his guests, which is enlivened by songs and arguments, and ends in the facetious worship of a donkey. The higher men thank Zarathustra for relieving them of their distress and teaching them to be content with life.
The following morning, outside his cave, Zarathustra encounters a lion and a flock of doves, which he interprets as a sign that those whom he calls his children are near. As the higher men emerge from the cave, the lion roars at them, causing them to cry out and flee. Their cry reminds Zarathustra of the soothsayer's prediction that he would be tempted into feeling compassion for the higher man. He declares that this is over, and that from this time forward he will think of nothing but his work.
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【Themes】
Scholars have argued that "the worst possible way to understand Zarathustra is as a teacher of doctrines". Nonetheless Thus Spoke Zarathustra "has contributed most to the public perception of Nietzsche as philosopher – namely, as the teacher of the 'doctrines' of the will to power, the overman and the eternal return".
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《》Will to power
Nietzsche's thinking was significantly influenced by the thinking of Arthur Schopenhauer. Schopenhauer emphasised will, and particularly will to live. Nietzsche emphasised Wille zur Macht, or will to power.
Nietzsche was not a systematic philosopher and left much of what he wrote open to interpretation. Receptive fascists are said to have misinterpreted the will to power, having overlooked Nietzsche's distinction between Kraft ("force" or "strength") and Macht ("power" or "might").
Scholars have often had recourse to Nietzsche's notebooks, where will to power is described in ways such as "willing-to-become-stronger [Stärker-werden-wollen], willing growth".
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《》Übermensch
It is allegedly "well-known that as a term, Nietzsche’s Übermensch derives from Lucian of Samosata's hyperanthropos". This hyperanthropos, or "overman," appears in Lucian's Menippean satire Κατάπλους ἢ Τύραννος, usually translated Downward Journey or The Tyrant. This hyperanthropos is "imagined to be superior to others of 'lesser' station in this-worldly life and the same tyrant after his (comically unwilling) transport into the underworld". Nietzsche celebrated Goethe as an actualisation of the Übermensch.
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《》Eternal recurrence
Nietzsche includes some brief writings on eternal recurrence in his earlier book The Gay Science. Zarathustra also appears in that book. In Thus Spoke Zarathustra, the eternal recurrence is, according to Nietzsche, the "fundamental idea of the work".
Interpretations of the eternal recurrence have mostly revolved around cosmological and attitudinal and normative principles.
As a cosmological principle, it has been supposed to mean that time is circular, that all things recur eternally. A weak attempt at proof has been noted in Nietzsche's notebooks, and it is not clear to what extent, if at all, Nietzsche believed in the truth of it. Critics have mostly dealt with the cosmological principle as a puzzle of why Nietzsche might have touted the idea.
As an attitudinal principle it has often been dealt with as a thought experiment, to see how one would react, or as a sort of ultimate expression of life-affirmation, as if one should desire eternal recurrence.
As a normative principle, it has been thought of as a measure or standard, akin to a "moral rule".
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《》Criticism of religion
Nietzsche studied extensively and was very familiar with Schopenhauer and Christianity and Buddhism, each of which he considered nihilistic and "enemies to a healthy culture". Thus Spoke Zarathustra can be understood as a "polemic" against these influences.
Though Nietzsche "probably learned Sanskrit while at Leipzig from 1865 to 1868", and "was probably one of the best read and most solidly grounded in Buddhism for his time among Europeans", Nietzsche was writing when Eastern thought was only beginning to be acknowledged in the West, and Eastern thought was easily misconstrued. Nietzsche's interpretations of Buddhism were coloured by his study of Schopenhauer, and it is "clear that Nietzsche, as well as Schopenhauer, entertained inaccurate views of Buddhism". An egregious example has been the idea of śūnyatā as "nothingness" rather than "emptiness". "Perhaps the most serious misreading we find in Nietzsche's account of Buddhism was his inability to recognize that the Buddhist doctrine of emptiness was an initiatory stage leading to a reawakening". Nietzsche dismissed Schopenhauer and Christianity and Buddhism as pessimistic and nihilistic, but, according to Benjamin A. Elman, "[w]hen understood on its own terms, Buddhism cannot be dismissed as pessimistic or nihilistic". Moreover, answers which Nietzsche assembled to the questions he was asking, not only generally but also in Zarathustra, put him "very close to some basic doctrines found in Buddhism". An example is when Zarathustra says that "the soul is only a word for something about the body".
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《》Nihilism
It has been often repeated in some way that Nietzsche takes with one hand what he gives with the other. Accordingly, interpreting what he wrote has been notoriously slippery. One of the most vexed points in discussions of Nietzsche has been whether or not he was a nihilist. Though arguments have been made for either side, what is clear is that Nietzsche was at least interested in nihilism.
As far as nihilism touched other people, at least, metaphysical understandings of the world were progressively undermined until people could contend that "God is dead". Without God, humanity was greatly devalued. Without metaphysical or supernatural lenses, humans could be seen as animals with primitive drives which were or could be sublimated. According to Hollingdale, this led to Nietzsche's ideas about the will to power. Likewise, "Sublimated will to power was now the Ariadne's thread tracing the way out of the labyrinth of nihilism".
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〜[Excerpt from above wikipedia]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
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ツァラトゥストラはこう語った: ドイツ語: Also sprach Zarathustra: Ein Buch für Alle und Keinen)は、ドイツの哲学者フリードリヒ・ニーチェが書いた哲学小説。 主人公は名目上、歴史上のツァラトゥストラ(西洋ではゾロアスターと呼ばれる)である。
本書の大部分は、ツァラトゥストラがさまざまなテーマについて語ったもので、そのほとんどは「ツァラトゥストラはこう語った」というリフレインで終わっている。 ツァラトゥストラの登場人物は、ニーチェの初期の著書『ゲイ・サイエンス』に初めて登場する(『ツァラトゥストラはこう語った』の「ツァラトゥストラのプロローグ」の§1と酷似している§342)。
ニーチェの『ツァラトゥストラ』の文体は、ニーチェの『ツァラトゥストラ』が何を語っているのかについて、多様でしばしば相容れない考えを助長してきた。 この作品におけるツァラトゥストラのキャラクターが与える「説明と主張」は、「ほとんど常に類推的で比喩的」である。 ツァラトゥストラが何を意味するのかについてはコンセンサスが得られていないが、ツァラトゥストラが語ることについてはコンセンサスが得られている。 ツァラトゥストラはこうして語った』では、超越者、神の死、権力への意志、そして永遠回帰についての思想を扱っている。
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【生い立ち】
ニーチェはビルドゥングスビュルゲルトゥム(教養ある中産階級)に生まれ、そのほとんどにとどまった[full citation needed]。[彼が通った学校、読んだ本、そして一般的な環境は、ツァラトゥストラに登場する多くの概念とは少なくとも接点がある「ビルドゥング(自己啓発)」に対する彼の興味を育み、植え付けた。 彼はほとんど偶然に優れた言語学者となり、芸術家としての考えを捨てた。 言語学者として、彼は思想の伝達と修正に特に敏感になった。 しかし、ニーチェの言語学への嫌悪感は、哲学への嗜好の高まりと結びついていた。 学生時代、その軛となったのがディオゲネス・ラエルティウスとの研究であった。 ディオゲネス・ラエルティウスとの共同研究がその軛であった。 ツァラトゥストラ』までの著作はニヒリスティックな破壊と形容される[full citation needed] 。[ツァラトゥストラ』の執筆中、彼は非常によく歩いていた[full citation needed]。 そして「噴出」したのが『ツァラトゥストラはかく語りき』だった。
ニーチェは、『ツァラトゥストラ』の中心的な思想は永遠回帰であると述べている。 彼はまた、この中心的な考えが最初に浮かんだのは1881年8月のことだったと語っている。彼は、エンガディン山脈上流にあるシルヴァプラーナ湖畔の森を歩いているときに、「ピラミッド型の石の塊」の近くにいて、「人間と時間を超えた6000フィート」と書かれた小さなメモをしたのである[要出典]。
この考えに出会ってから数週間後、彼はフリードリヒ・フォン・ヘルヴァルトがツァラトゥストラについて書いたものをノートにパラフレーズした[要出典]。このパラフレーズは『ツァラトゥストラはかく語りき』の冒頭に発展した[要出典]。
そのパラフレーズを作った1年半後、ニーチェはラパッロに住んでいた[full citation needed]。ニーチェは、最初の部分全体が構想され、ツァラトゥストラ自身が歩きながら「彼の上に現れた」と主張した。 彼は定期的に「ゾアッリへの壮大な道」と「サンタ・マルゲリータ湾全体」を歩いていた[full citation needed]。彼は手紙の中で、第一部全体が「激しいハイキングの最中に思いついた。
ニーチェは1883年の夏に「聖地」に戻り、第二部を「発見」した[9][full citation needed]。ニーチェは翌年の冬にニースに滞在し、第3部を「発見」した[full citation needed]。
Ecce Homo』の中でニーチェによれば、それは「全作品にかかる時間はわずか1年」であり、各部分にかかる時間は10日であった[full citation needed]: ツァラトゥストラ』全体は、数十年にわたって蓄積されてきた力の爆発である」[full citation needed]。
1884年1月、ニーチェは第3部を書き終え、本書は完結したと考えた[full citation needed]が、11月には第4部が1月までに完成すると予想していた[full citation needed]。彼はまた、ツァラトゥストラの死に至る第5部と第6部についても言及し、「さもなければ、彼は私に安らぎを与えないだろう」と述べた[full citation needed]。[しかし、第4部が完成した後、彼はそれを「ツァラトゥストラの第4部(そして最終部)、崇高なフィナーレのようなもので、一般向けではまったくない」と呼んだ[full citation needed]。
ニーチェが精神的な能力を保持し、著作の出版に関与していた間、第4部の40部が自費で印刷され、親しい友人たちに配布された。 1892年3月、第4部は別々に出版され、翌年7月には4部が1冊にまとめられて出版された。
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【ツァラトゥストラの性格】
ニーチェは1888年の『Ecce Homo』の中で、ペルシャのゾロアスターを主人公にした意味をこう説明している:
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ツァラトゥストラという名が、私の口において、つまり最初の不道徳主義者の口において、いったい何を意味するのか、人々は当然のように私に尋ねなかった。このペルシャ人を過去のすべての人々と区別するものは、彼が不道徳主義者の正反対であったという事実そのものだからである。 ツァラトゥストラは、善と悪の闘争に、物事の本質的な歯車を見出した最初の人物である。 道徳を形而上学の領域へ、力、原因、終局的存在として翻訳したのは彼の仕事である。 しかし、この問いそのものが、その答えを示唆している。 ツァラトゥストラは、あらゆる誤謬の中で最も重大なものである道徳を創造した。 ツァラトゥストラは、他のどの思想家よりも長く、より多くの経験をこのテーマについて積んだからというだけでなく、すべての歴史は、いわゆる物事の道徳的秩序の理論に対する実験的な反駁であるのだが、ツァラトゥストラが思想家の中で最も真実であったという、より重要な事実があるからである。 ツァラトゥストラの教えの中だけで、真実性が最高の美徳として支持されているのである。 ツァラトゥストラは、他のどの思想家よりも気骨がある。 真実を語り、真っすぐを目指すこと、それこそがペルシアの第一の美徳なのだ。 もうお分かりいただけただろうか? ... 真実に忠実であることを通して、道徳をそれ自体で克服すること、道徳主義者がその対極にある私自身を克服すること、それが私の口にツァラトゥストラという名前が意味するものである。
- エックセ・ホモ、"私が◯◯である理由"
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このように、「ニーチェ自身が認めているように、ツァラトゥストラの名を詩的なイディオムで自分の哲学の預言者として選ぶことによって、彼は、人類史における精神的道徳的段階の著名な創始者としてのアーリア人の本来の預言者に敬意を表し、同時に、道徳に関する彼の根本的な批判的見解に従って、彼の教えを逆転させようとしたのである。 当初のゾロアスター教の世界観は、道徳的価値の普遍性に基づいて存在を解釈し、全世界を、対立する2人の神像[アフラ・マズダとアーリマン]に描かれた2つの基本的な道徳的要素、善と悪の闘争の場と見なしていた。 ニーチェの『ツァラトゥストラ』は、これとは対照的に、存在論的な非道徳主義を提唱し、存在に関するあらゆる道徳主義的解釈や評価を哲学的に破壊することによって、存在の根源的な無垢を証明し、再確立しようとする」。
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【あらすじ】
《》第一部
本書は、作品全体を通して探求されることになる多くのテーマを設定するプロローグから始まる。 ツァラトゥストラは、鷲と蛇という2匹の仲間とともに山で10年間暮らしてきた隠者として紹介される。 ある朝、ツァラトゥストラは、他者を照らして初めて幸福となる太陽に触発され、この世に戻って自分の知恵を分かち合うことを決意する。 山を下りると、森に住む聖者に出会う。彼は日々神を賛美していた。 ツァラトゥストラは、その聖人がまだ「神は死んだ」ということを知らないことに驚嘆する。
最寄りの町に到着したツァラトゥストラは、綱渡りを見るために集まった群衆に語りかける。 ツァラトゥストラは、人類の目標は自分たちよりも優れたもの、つまり新しいタイプの人間、ユーバーメンシュを創造することだと語る。 ユーバーメンシュを誕生させるためには、すべての人間は自らの破滅を覚悟しなければならないと。 群衆はこの演説を軽蔑と嘲笑で迎え、その間に綱渡りショーが始まる。 綱渡りのダンサーが半分ほど渡ろうとすると、ピエロが後ろから近づき、邪魔にならないように促す。 道化師は綱渡りのダンサーを飛び越え、ダンサーを転落死させる。 群衆は散り散りになり、ツァラトゥストラは綱渡りの踊り子の亡骸を肩に担いで森に運び、空洞のある木に安置した。 ツァラトゥストラはこのときから、もはや大衆に語りかけることはせず、選ばれた数人の弟子だけに語りかけることにする。
その後、ツァラトゥストラがキリスト教道徳の戒律の多くを覆す一連の説話が続く。 ツァラトゥストラは弟子たちを集めたが、最終的には彼らを見捨て、彼らが自分を見捨てるまで自分は戻ってこないと言う。
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《》第二部
ツァラトゥストラは山の洞窟に引きこもり、数年が過ぎた。 ある夜、彼は鏡を覗き込むと、自分の顔ではなく悪魔の顔を見る夢を見る。彼はこれを、自分の教義が敵によって歪められていることのしるしと受け止め、失った弟子たちを取り戻すために喜び勇んで山を降りる。
神の死とユーベルメンシュの台頭というテーマを発展させ、権力への意志という概念も導入する。 しかし、ツァラトゥストラが何かを隠している気配もある。 ツァラトゥストラは一連の夢と幻視によって、この秘密の教えを明らかにするよう促されるが、それを実行に移すことができない。 ツァラトゥストラは自らを完成させるため、弟子たちから再び身を引く。
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《》第三部
ツァラトゥストラは家路につく途中、背中にまとわりつき、耳元で嘲笑をささやく小人のような生き物、重力の霊に襲われる。 ツァラトゥストラは最初は落胆したが、やがて勇気を出して、これまで口にするのを控えてきた「深淵な思想」を聞くよう霊に挑む。 これは、永遠回帰の教義である。 ツァラトゥストラによれば、時間は無限であり、永遠に向かって前にも後ろにも伸びている。 つまり、今起こっていることはすべて以前にも起こっていたはずであり、一瞬一瞬が永遠に繰り返され続けるということである。
ツァラトゥストラは、恐怖におののく犬の遠吠えを聞き、羊飼いが喉に入り込んだ黒い蛇に窒息している新しい光景を目にする。 ツァラトゥストラに促され、羊飼いは蛇の頭を噛み切って吐き出す。 その瞬間、羊飼いは笑い、輝きを放つ、人間よりも偉大な存在へと変貌した。
ツァラトゥストラは旅を続け、自分の観察に触発されてさらに多くの説話を述べる。 山の洞窟に到着したツァラトゥストラは、しばらくの間そこに留まり、自分の使命を振り返る。 彼は人類の愚かさにうんざりし、このような取るに足らない種族が永遠に繰り返されると思うと絶望する。 しかしやがて、彼は永遠への憧れを発見し、永遠の帰還を祝う歌を歌う。
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《》第四部
ツァラトゥストラは洞窟に閉じこもったまま老い始める。 ある日、ツァラトゥストラの前に予言者が現れ、彼はツァラトゥストラを最後の罪である「憐れみ」に誘惑しに来たと言う。 大きな悲痛の叫びが聞こえ、予言者はツァラトゥストラに「高次の者」がツァラトゥストラに呼びかけていると告げる。 ツァラトゥストラは愕然とし、高次の男のもとへ駆けつける。
ツァラトゥストラは、助けを求める叫びを発した人物を探し求めながら、人間のさまざまな側面を代表する人物に次々と出会う。 ツァラトゥストラはそれぞれの人物と会話を交わし、最後に洞窟で自分の帰りを待つように誘う。 しかし、一日中探し回っても、高位の人物を見つけることはできなかった。 家に戻ると、彼は再び苦痛の叫びを聞く。 彼は、その日話しかけた人々がすべて、より高次の人間の集合体であることに気づく。 ツァラトゥストラは彼らを家に迎え入れながらも、彼らは自分が待ち望んでいた人間ではなく、「超越者」の先駆者に過ぎないと告げる。
ツァラトゥストラは客人たちのために晩餐会を催し、歌と議論で盛り上げ、最後はロバを面前で拝む。 ツァラトゥストラのおかげで苦悩から解放され、人生に満足することを教えられたと、高位の者たちは感謝する。
翌朝、洞窟の外でツァラトゥストラはライオンと鳩の群れに出会う。 ツァラトゥストラは、洞窟の外でライオンと鳩の群れに出会う。 彼らの叫び声は、ツァラトゥストラが予言者の予言を思い起こさせる。 ツァラトゥストラは、これは終わったことであり、これからは自分の仕事のことしか考えない、と宣言する。
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【テーマ】
学者たちは、「ツァラトゥストラを教義の教師として理解するのは最悪の方法だ」と主張している。 それにもかかわらず、『ツァラトゥストラはかく語りき』は「哲学者としてのニーチェ、すなわち権力への意志、超人、永遠の帰還という『教義』の教師としてのニーチェを世間に認識させるのに最も貢献した」。
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《》権力への意志
ニーチェの思考は、アルトゥール・ショーペンハウアーの思考に大きな影響を受けた。 ショーペンハウアーは意志、特に生きる意志を強調した。 ニーチェはWille zur Macht(力への意志)を強調した。
ニーチェは体系的な哲学者ではなく、書いたものの多くは解釈の余地を残していた。 受容的なファシストは、ニーチェのクラフト(「力」または「強さ」)とマヒト(「力」または「力」)の区別を見落として、権力への意志を誤って解釈したと言われている。
学者たちはしばしばニーチェのノートを参照しているが、そこでは権力への意志が「より強くなろうとする意志(Stärker-werden-wollen)、成長しようとする意志」といった形で記述されている。
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《》ユーバーメンシュ
ニーチェのÜbermenschが、サモサタのルシアンのhyperanthroposに由来することはよく知られている」と言われている。 このハイパーアントロポス、すなわち「超人」は、ルシアンのメニッペ風刺劇『Κατάπλους ἢ Τύραννος』(通常、『下向きの旅』または『暴君』と訳されている)に登場する。 このハイパーアントロポスは、「現世の生活では『地位の低い』他者より優れていると想像され、(滑稽なほど不本意な)冥界への移送後も同じ暴君である」。 ニーチェはゲーテを「超人」の実現者として称えた。
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《》永遠回帰
ニーチェは『ゲイの科学』の中で、永遠回帰について短い文章を書いている。 ツァラトゥストラ』もその中に登場する。 ニーチェによれば、『ツァラトゥストラはかく語りき』の中で、永遠回帰は「この作品の根本的な思想」である。
永劫回帰の解釈は、そのほとんどが宇宙論的、態度論的、規範的な原理を中心に展開されてきた。
宇宙論的な原理としては、時間は循環しており、すべての物事は永遠に繰り返されるということを意味していると考えられてきた。 ニーチェのノートには弱い証明の試みが記されているが、ニーチェがその真理を信じていたとしても、どこまでかは明らかではない。 批評家たちは、ニーチェがなぜこの考えを喧伝したのかという謎解きとして、宇宙論的原理を扱うことがほとんどである。
態度原理としては、人がどのように反応するかを見るための思考実験として、あるいは、永遠の回帰を望むかのような、ある種の究極的な生の肯定表現として扱われることが多い。
規範的原則としては、「道徳規則」に似た尺度や基準として考えられてきた。
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《》宗教批判
ニーチェは、ショーペンハウアー、キリスト教、仏教について広く学び、親しんだが、いずれもニヒリスティックで「健全な文化の敵」とみなした。 ツァラトゥストラはこうして語られた』は、これらの影響に対する「極論」として理解することができる。
ニーチェは「おそらく1865年から1868年までライプツィヒに在学中にサンスクリット語を学び」、「ヨーロッパ人の中では、当時としては最もよく仏教を読み、最もしっかりと仏教に根ざしていた人物の一人であったと思われる」が、ニーチェが執筆していたのは、東洋思想が西洋で認められ始めたばかりの頃であり、東洋思想は誤解されやすいものであった。 ニーチェの仏教に対する解釈は、ショーペンハウアーの研究によって色づけされたものであり、「ショーペンハウアーと同様に、ニーチェも仏教に対して不正確な見解を抱いていたことは明らかである」。 ニーチェはショーペンハウアーと同様に、仏教について不正確な見方をしていたことは明らかだ」。 「ニーチェの仏教に関する記述の中で、おそらく最も重大な誤読は、仏教の空性の教義が再覚醒につながるイニシエーション・ステージであることを認識できなかったことであろう」。 ニーチェはショーペンハウアーやキリスト教や仏教を悲観的で虚無的なものとして否定したが、ベンジャミン・A・エルマンによれば、「それ自身の観点から理解するならば、仏教を悲観的で虚無的なものとして否定することはできない」。 さらに、ニーチェが一般的にだけでなく、『ツァラトゥストラ』においても、彼の問いかけに対する答えを組み立てたことで、ニーチェは「仏教に見られるいくつかの基本的な教義に非常に近づいた」のである。 例えば、ツァラトゥストラが「魂は肉体に関する何かを表す言葉に過ぎない」と言う場面である。
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《》ニヒリズム
ニーチェは片方の手で与えるものを、もう片方の手で受け取るということは、何かとよく繰り返されてきた。 従って、彼の書いたものを解釈するのは、非常に難しい。 ニーチェをめぐる議論で最も悩ましい点のひとつは、彼がニヒリストであったか否かである。 賛否両論があるが、はっきりしているのは、ニーチェは少なくともニヒリズムに関心を持っていたということだ。
ニヒリズムが他の人々に触れた限りでは、少なくとも、形而上学的な世界理解は、人々が「神は死んだ」と主張できるようになるまで、徐々に損なわれていった。 神がいなければ、人間性は大きく損なわれた。 形而上学的あるいは超自然的なレンズがなければ、人間は昇華された、あるいは昇華される可能性のある原始的な衝動を持つ動物と見なすことができた。 ホリングデールによれば、これがニーチェの「力への意志」に関する考えにつながった。 同様に、「昇華された力への意志は、今やニヒリズムの迷宮から抜け出す道をたどるアリアドネの糸となった」。
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1. 各国のWikipedia情報・ニーチェ「ツァラトゥストラはこう語った」について
1.3 Wikipedia DE(ドイツ版)の抜粋、および、その日本語翻訳
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ニーチェ「ツァラトゥストラはこう語った」
Also sprach Zarathustra
Wikipedia DE(ドイツ版) URL> https://de.m.wikipedia.org/wiki/Also_sprach_Zarathustra
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Also sprach Zarathustra (Untertitel Ein Buch für Alle und Keinen, 1883–1885) ist ein dichterisch-philosophisches Werk des deutschen Philosophen Friedrich Nietzsche.
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【Übersicht】
Das Buch besteht aus vier Teilen. Der erste Teil erschien 1883, der zweite und dritte 1884, der vierte 1885 als Privatdruck. 1886 veröffentlichte Nietzsche die drei ersten Teile als „Also sprach Zarathustra. Ein Buch für Alle und Keinen. In drei Teilen.“ Im Gegensatz zu den frühen Werken Nietzsches handelt es sich beim Zarathustra nicht um ein Sachbuch. In hymnischer Prosa berichtet ein personaler Erzähler vom Wirken eines fiktiven Denkers, der den Namen des persischen Religionsstifters Zarathustra trägt.
Nietzsche selbst nennt den Stil, in dem Also sprach Zarathustra geschrieben ist, halkyonisch (seelisch vollkommen) und wünscht sich Leser, die eines „gleichen Pathos fähig und würdig sind“: „Man muss vor Allem den Ton, der aus diesem Munde kommt, diesen halkyonischen Ton richtig hören, um dem Sinn seiner Weisheit nicht erbarmungswürdig Unrecht zu tun“. Dass Nietzsche diese Leserschaft in seiner Gegenwart nicht gesehen hat, legt der Untertitel des Werkes nahe: „Ein Buch für Alle und Keinen“.
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〜[Excerpt from above wikipedia]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
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ツァラトゥストラはこう語った』(『A Book for All and None』、1883-1885年)は、ドイツの哲学者フリードリヒ・ニーチェによる詩的・哲学的著作。
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【概要】
本書は4つの部分から成る。 第一部は1883年、第二部と第三部は1884年、第四部は1885年に私家版として出版された。 1886年、ニーチェは最初の3部を『ツァラトゥストラはかく語りき』として出版した。 すべての人のための本。 三部構成" ニーチェの初期の作品とは対照的に、『ツァラトゥストラ』はノンフィクションではない。 賛美歌のような散文で、ペルシャの宗教的開祖ツァラトゥストラの名を持つ架空の思想家の仕事を、個人的な語り手が報告する。
ニーチェ自身は、『ツァラトゥストラはかく語りき』が書かれた文体をハルシオン(精神的に完璧な)と呼び、「同じパトスを持つことができ、またそれに値する」読者を求めている。「とりわけ、その知恵の意味を哀れな方法で不当に扱わないためには、この口から出る調子、このハルシオンの調子を正しく聞かなければならない」。 この作品の副題は、ニーチェがこのような読者層を想定していなかったことを示唆している。
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2. gutenberg へのリンク・ニーチェ「ツァラトゥストラはこう語った」
2.1 Also sprach Zarathustra(英語版)
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[gutenberg.org/ebooks/]
Also sprach Zarathustra
gutenberg(英語版) URL> https://gutenberg.org/ebooks/1998
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2. gutenberg へのリンク・ニーチェ「ツァラトゥストラはこう語った」
2.2 Also sprach Zarathustra(ドイツ版)
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[gutenberg.org/ebooks/]
Also sprach Zarathustra
gutenberg(ドイツ版) URL> https://gutenberg.org/ebooks/7205
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3. 作者:ニーチェについて
3.1 Wikipedia DE(ドイツ版)の抜粋、および、その日本語翻訳
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Friedrich Nietzsche
Wikipedia DE(ドイツ版) URL> https://de.m.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Nietzsche
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Friedrich Wilhelm Nietzsche ([ˈniːtʃə] oder [ˈniːtsʃə]; * 15. Oktober 1844 in Röcken; † 25. August 1900 in Weimar) war ein deutscher klassischer Philologe und Philosoph. Nietzsche sprengte sowohl mit seinem Denken als auch mit seinem Stil bis dahin gängige Muster und ließ sich zunächst keiner klassischen Disziplin zuordnen. Heute gilt er als einer der Vorläufer einer neuen philosophischen Schule, der Lebensphilosophie.
Friedrich Nietzsche, fotografiert von Friedrich Hermann Hartmann (ca. 1875)
Im Alter von 24 Jahren wurde Nietzsche im Anschluss an sein Studium als außerordentlicher Professor für klassische Philologie an die Universität Basel berufen. Zuvor war er noch preußischer Staatsbürger, nach seiner Übersiedlung in die Schweiz 1869 wurde er auf eigenen Wunsch hin staatenlos. Bereits zehn Jahre später legte er 1879 aus gesundheitlichen Gründen die Professur nieder. Von nun an bereiste er – auf der Suche nach Orten, deren Klima sich günstig auf seine diversen Leiden auswirken sollte – vor allem Italien und die Schweiz. Ab seinem 45. Lebensjahr (1889) litt er unter zunehmenden psychischen Störungen, die ihn arbeits- und geschäftsunfähig machten. Seinen Anfang der 1890er Jahre einsetzenden Ruhm erlebte er nicht mehr bewusst. Den Rest seines Lebens verbrachte er als Pflegefall in der Obhut zunächst seiner Mutter, dann seiner Schwester, und starb 1900 im Alter von 55 Jahren. Die Vermutung, die Spätfolgen einer Syphilis könnten beim Krankheitsverlauf eine Rolle gespielt haben, hielt sich gut 100 Jahre. Später kamen in Fachkreisen jedoch zunehmend Zweifel an dieser Verdachtsdiagnose auf. Neuere Auswertungen von Nietzsches Krankenakte kommen zum Ergebnis, dass eine Erkrankung wie CADASIL ebenso zu seiner geistigen Verwirrung am Lebensende geführt haben könnte.
Den jungen Nietzsche beeindruckte besonders die Philosophie Schopenhauers. Später wandte er sich von dessen Pessimismus ab. Sein Werk enthält scharfe Kritiken an Moral, Religion, Philosophie, Wissenschaft und Formen der Kunst. Die zeitgenössische Kultur war in seinen Augen lebensschwächer als die des antiken Griechenlands. Wiederkehrendes Ziel von Nietzsches Angriffen sind vor allem die christliche Moral sowie die christliche und platonistische Metaphysik. Er stellte den Wert der Wahrheit überhaupt in Frage und wurde damit Wegbereiter postmoderner philosophischer Ansätze. Auch Nietzsches Konzepte des „Übermenschen“, des „Willens zur Macht“ oder der „ewigen Wiederkunft“ geben bis heute Anlass zu Deutungen und Diskussionen.
Nietzsche schuf keine systematische Philosophie. Oft wählte er den Aphorismus als Ausdrucksform seiner Gedanken. Seine Prosa, seine Gedichte und der pathetisch-lyrische Stil von Also sprach Zarathustra verschafften ihm auch als Schriftsteller Anerkennung. Im Nebenwerk schuf er zudem musikalische Kompositionen.
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〜[Excerpt from above wikipedia]
〜[上記wikipediaの日本語翻訳は次の通り。翻訳にはアプリ「DeepL」を使用。]
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フリードリヒ・ヴィルヘルム・ニーチェ(Friedrich Wilhelm Nietzsche, [ˈʃə] or [ˈniːtsʃə]; * 1844年10月15日 in Röcken; † 1900年8月25日 in Weimar)は、ドイツの古典文献学者、哲学者。 ニーチェの思考とスタイルは、それまで確立されていたパターンを打ち破り、当初はどの古典学分野にも分類されなかった。 今日、彼は新しい哲学学派、人生哲学の先駆者の一人とみなされている。
フリードリヒ・ヘルマン・ハルトマン撮影のフリードリヒ・ニーチェ(1875年頃)
ニーチェは24歳でバーゼル大学の古典文献学の助教授に任命された。 それまではプロイセン市民だったが、1869年にスイスに移り住んだ後、本人の希望で無国籍となった。 わずか10年後の1879年、健康上の理由で教授の職を辞した。 それ以来、彼は主にイタリアとスイスを旅し、気候が彼のさまざまな病気に好影響を与える場所を探した。 45歳(1889年)からは、仕事も事業もままならない精神障害に悩まされるようになった。 1890年代初頭に始まった自分の名声も、もはや意識することはなかった。 彼は、最初は母親、次に妹の世話になり、看護ケースとして残りの人生を過ごし、1900年に55歳で亡くなった。 梅毒の晩期障害が病気の経過に関与している可能性があるという仮説は、100年以上続いた。 しかしその後、専門家たちは、この疑いのある診断をますます疑い始めた。 最近のニーチェの医療記録の分析では、CADASILのような病気もまた、彼の人生最後の精神的混乱につながった可能性があるという結論に達している。
若きニーチェはショーペンハウアーの哲学に特に感銘を受けた。 その後、彼はショーペンハウアーのペシミズムから離れた。 彼の作品には、道徳、宗教、哲学、科学、芸術に対する厳しい批判が含まれている。 彼の目には、現代文化は古代ギリシャの文化よりも弱く映った。 ニーチェが繰り返し攻撃対象としたのは、とりわけキリスト教道徳とキリスト教形而上学、プラトン主義形而上学である。 彼は一般的な真理の価値に疑問を投げかけ、ポストモダンの哲学的アプローチへの道を開いた。 超人」、「力への意志」、「永遠の帰還」といったニーチェの概念もまた、今日に至るまで解釈や議論を生んでいる。
ニーチェは体系的な哲学を構築したわけではない。 彼はしばしばアフォリズムを自分の思想の表現形式として選んだ。 散文や詩、『ツァラトゥストラはかく語りき』の悲愴で叙情的な文体も、彼を作家として認めさせた。 また、副業として作曲も手がけた。
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【参考リンク】
ラジオ生活:ベストオブクラシック リヒャルト・シュトラウス 交響詩「ツァラトゥストラはこう語った」
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