歯を磨く

歯が生えてきたらしい時らへんに、
”歯生えて来たねー!”
みたいにお母さんが嬉しそうにしてて、後でお母さんがお父さんに報告してました。
いつから歯磨きするのか、みたいな話をお母さんと誰か、おばあちゃん?お父さんかな?友達かな?誰かがしてたんです。前歯は生えてきたけど奥歯生えるまでいいんじゃないか、いややっぱり前歯も、みたいな。
歯が生えてきた時って自分で見えへんしそんな意識しなかったんですけど、自分の口の中に出て来てるものが話題になってからは舌で確認したりしてました。口をおっきく開けて舌を出し入れしたら舌の裏側と舌の先に歯が当たるので。

結局どのくらいから歯磨き始めたか分からないんですが、基本的にお母さんが口の中に入れてくれるものは食べるもの、っていうイメージがあるから、というか、イメージよりも条件反射的に体が勝手に食べる体勢に入ってしまうというか。歯ブラシは食べてました笑。

これ思い出すの面白いです。芋づる式に出てくる。

もちろん噛むじゃないですか。そしたら
“そうそう、ガジガジ噛んでー”
 みたいに言われたので噛んでました。私の体の気持ち的には”食べている”ので、唾もよく出る。飲み込もうとしてましたが上向いてるからちょっと難しくて、口の周りに溢れる事が多々。仰向け膝枕が気持ちいいから悪い気はしませんでした。
寝るわけでもないのに仰向けになってお母さんが見えるのは、ハイハイもできなかった頃をちょっと思い出すような感覚でした。
お母さん間違えてたら名誉毀損ごめんなさい、歯磨き毎日じゃなかった気がする笑。

お兄ちゃんがいたから歯磨を自分に任されたのが早かったかも知れませんが、お父さんの実家でお父さんの妹一家とみんなで集まってた時に久しぶりに誰かに磨いてもらってました。
叔母がやってくれた時とかもありました。
歯ブラシは ”食べる” で始まってるので歯磨粉つけて磨いた時でも飲み込む笑。飲み込んだらいかんよ、って言われても脳がその言葉を理解して行動にするよりも先に体が反応して飲み込む笑。

歯ブラシは“食べる” ものなので、自分でする時も初めは当たり前のように噛みまくってました。
毛先がわっさーってなってプラスチックのところはボコボコで、お母さんがうちとお兄ちゃんの歯ブラシを新しいのに替えてくれた時は新しいブラシ部分の噛み心地が硬くて
“前のやつがいい”
って主張したんですけど、
”いやいや、前のはもう捨てた”
と。何で捨てたのかって聞いたら毛先が広がり過ぎてる、と。広がり過ぎてたら何であかんのかって聞いたら、なんかあんまり納得しない理由で説明されたんですけど、お母さん的には前の歯ブラシを使うっていう選択肢はないのが感じられたので、その時はその新しい歯ブラシを早くモケモケにしたくてめっちゃ噛みました笑。

何で歯を磨かなあかんのか質問した時に、叔母がカビルンルンとかで口頭で説明してくれたんですけど、当時のうちにはカビルンルンとかまず非現実的すぎて安心感しかなかったです笑。
歯磨きの大切さを子供に説きたい場合は気持ち悪くてもリアルな写真を見せてプレゼンした方がいいと思います笑。


Brushing teeth
Around the period when my teeth started growing, my mom talked to me watching my lower-front teeth,
“Yeah it’s coming!”
It sounds happy and she told dad about it later.
I remember that my mom and someone was talking about starting to brush my teeth, when It should be.
I couldn’t see my teeth growing, so after I had known it, I often tried to touch my teeth with my toungue.

Afterall, I don’t remember when they started to brush my teeth but I remember that everything my mom put in my mouth was food for me. My body automatically had reacted to eat the brush.

It fun to remember about this. It’s poring up next to next.

I was eating it and my mom said
“Yesyes,chew it!”
Because I was eating it, my saliva came a lot and I was trying to swallow it. But it was hard because I lay on my mom’s lap, so it came over my mouth often. Lying on was very comfortable though. And it reminded me the time I just lay on the floor.
I’m sorry mom if I’m wrong, I think it was not everyday lol.

Maybe it was earlier to started brushing my teeth by myself because my older brother could help me, when my family went to my grandma(papa’s mom)’s house, someone else brushed my teeth after a while since the last time.
I was eating it, so even with toothpaste I swallow it. Lol. My aunt said “don’t swallow”, before the wards reached my brain my body did.

Because it’s something like food, my mouth automatically chewed it at that time.
When my brush got flat and the plastic part got rough, my mom took it and pass a new one to me, but I didn’t like it since it was too hard.
I asked my mom the old one, but she said
“I already threw it”
I asked why, and she said coz it’s too flat. I asked why isn’t it good to be flat, and she answer something unclear for me, but I could feel that there were 0 tolarence for using the old one, so for the new one I chewed more and tried to make it flat lol.

My aunt explained me why we need to brush our teeth using some characters from a cartoon when I asked why. But it made me feel it’s safe not to brush teeth coz the characters are kinda cute lol.
If you want to explain how it important to do it, I recommend you using real pictures of teeth(it might be gross tho)

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?