見出し画像

試み。

 桜が散ってしまって初夏の装いですが、みなさんいかがお過ごしでしょうか。私は冬物と夏物を交互に着て、体調管理がうまくいかないことが多いです。

 さて、授業が始まって2週間程経ち漸く落ち着いてきた感があります。今年は2つの授業で新しいことを始めてみました。1つはティーチングアシスタント(TA)の導入です。これまで授業はすべて私一人で準備をしてきましたが、これが結構大変なんです。そこで、学内でTAの導入したい方を募集しますとあったので、今年はそれに応募しました。ちなみにTAには時給が発生します。なので学生にとっては勉強しながらお金がもらえるので良い機会だと思いますが、大学の懐事情かあまり大々的に案内していないので今まで見過ごしていました。今まで教員2人態勢で実施していた授業が、今年から私一人で担当することになったので、そのことも理由にしてTAを申請したところ2人分の予算を確保することができました。そこで、うちの4年生のゼミ生2人にお願いしてTAをしてもらうことになったのです。

 私は前々から伝えていますが、授業が嫌いです。というと誤解を生みますので、もう少し正確に伝えると教員が教科書を用いて指導する講義形式が嫌いなのです。これだけ時代が劇的に変換しているのに相も変わらず教育方法が旧世紀の方法をずっと踏破するのか私にはまったく理解できません。第一私自身がそんな授業全く面白いと思いません。自分が面白くない授業をどうして学生に提供する必要があるのでしょうか。なので、私は自分が面白いと思う授業をしています。

 少し話がそれましたのでもとに戻すと、2人のTAがものすごい頑張ってくれています。昨日も「次回の授業でこんなプログラムをやってみたいのですが、いいですか?」と相談されました。もちろんOKしましたので、次回どんなプログラムが出てくるのかとても楽しみです。

 もう1つ今年新たに導入したのがチーム学習です。グループ学習とは少し違います。チーム学習は授業で生み出す成果をチームで共有すると同時にその結果のすべてにチームメンバー全員が責任を取るという考えで実施しています。例えば、無断欠席したメンバーがいた場合、そのチーム全体の評価が下がるといった感じです。

 連帯責任なのでチームのメンバーがとても大事になります。そこで、授業1回分を使ってチーム作りを行いました。詳細は企業秘密なのであまり言いませんが、とにかく全員が納得いくまでとことん話し合いをしてもらいました。この試みもまだどのような結果を生み出すか未知数ですが、今からどんな状態になるのか楽しみです。

 私は常に授業のプログラムの見直しを随時行っています。場合によっては、その日の学生の状況を見て即興的にプログラムを作ることもしばしばです。今の世の中予想外が起きるのが当たり前なので、どんな状況であっても臨機応変に対応できる姿を私が見せることによって、学生の成長を促そうと心掛けています。

 これから大学教員になる人には、過去のやり方に固執せず、常に学生の成長を促す学習プログラムは何かを探り続ける人になってほしいと思います。そして、どんな学生でも成長する機会を生み出す環境づくりに徹して欲しいと思います。


(ゼルダの武器の種類が多すぎていつも迷ってしまう准教授でした。しまった。また間違って武器を投げてしまった。Rボタンキライ。)






















Attempt.


 The cherry blossoms have fallen, so it's an early summer outfit. How is everyone doing? I wear winter clothes and summer clothes alternately and I often don't manage my physical condition well.

 Now, about two weeks after the start of the class, I feel that things have finally calmed down. I started something new in two classes this year. One is the introduction of teaching assistants (TA). I have prepared all the classes by myself, but this is quite hard. So, I was told that we are looking for people who want to introduce TA on campus, so I applied for it this year. By the way, TA is paid hourly. So I think it's a good opportunity for students because they can get money while studying, but I overlooked it until now because I didn't tell them about it on a large scale because of the university's financial situation. This year, I will be in charge of the classes with two teachers, so I applied for TA for that reason, and I was able to secure the budget for two teachers. So, we asked two students of our senior seminar to do TA.

 I've been telling you this for a long time, but I hate classes. If you say so, it will lead to misunderstanding, so if I tell you more accurately, I don't like the lecture style that the teacher instructs using the textbook. I don't understand at all how, despite this dramatic transformation of time, the methods of education continue to follow the methods of the last century. First of all, I don't think such a class is interesting at all. Why do you need to provide students with classes that are not interesting to you? So, I do classes that I find interesting.

 We got off topic a little bit, so when we get back to the original point, the two TA's are working extremely hard. I was also consulted yesterday that "I'd like to try this kind of program in the next class. Is it OK?". Of course, it's OK, so I'm really looking forward to what kind of program will come out next time.

 Another new addition this year is team learning. It's a little different from group learning. Team learning is carried out with the idea that all team members take responsibility for all the results while sharing the results produced in the class. For example, if there is a member who is absent without permission, the evaluation of the whole team goes down.

 It's a joint responsibility, so the team members are very important. So we used one lesson to build a team. I don't say much about the details because it's a trade secret, but anyway, they talked it over until everyone was satisfied. It remains to be seen how this experiment will work out, but we can't wait to see what happens. 

 I am always reviewing the class program at any time. In some cases, I often improvise a program based on the situation of the students that day. It is natural for unexpected things to happen in today's world, so I try to encourage students' growth by showing them how I can respond flexibly to any situation.

 I want prospective university teachers to become people who do not stick to the way things were done in the past, but continue to explore what programs of study encourage student growth. I want all students to devote themselves to creating an environment that creates opportunities for growth.

 (I was an associate professor who always got lost because of the variety of Zelda weapons. Oh, no. I threw my weapon by mistake again. I hate R button.)





この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?