見出し画像

合宿。

 ようやく気温が下がって過ごしやすい日になってきましたが、みなさんはいかがお過ごしでしょうか。私は相変わらずTシャツと短パンという真夏の恰好でウロウロしています。

 先日、学科の先生方と合宿形式の会議がありました。私は幹事だったので宿の手配や当日のプログラムづくりをしたりと結構バタバタしていました。あの方(ハリーポッター風)の影響で開催できるか微妙だったのですが、宿泊する部屋を個室にしたり、大きな会議室を借りたりして何とか無事に運営することができ今はホッとしています。実は会議を合宿形式で実施するのは私の所属している学科だけで他の学科ではそのような形では実施していないそうです。学科の先生が少ないから実施できるのだと思います。

 その中で、2023年度以降のプログラム改変に向けての話し合いをしました。大学はおおよそ4年に一度プログラムの見直しをします。私が今の大学に就職したのがちょうど新しいプログラムができた年だったので、それから4年が経とうとしています。ただ、新しいプログラムにする場合学生への周知や印刷物の改訂等が生じるので、早めにプログラムを確定して教授会で承認をもらう必要がありますので、このタイミングでも結構ギリギリのスケジュールなのです。

 私としては、この3年間で色々改善点が見えてきたので、そのことを中心に自分なりのアイデアをまとめて、それをたたき台に議論しました。結論しては、私の希望の4割程度しか同意を得られませんでしたが、私としてはそれでも充分だと感じています。達成度合から見ると低いと思われるかもしれませんが、プログラムの方向性を大きく変えることができたので満足しているのです。

 実は今所属している学科は、私の専門分野と根本的に違います。なので、どうしても私の専門分野を強調すると他の先生方から拒否反応が生まれて苦労していました。さらには私は実務家経験者なので、どうしても現実的な話をするのでいつも他の先生方の夢物語を否定してしまい、反感を買うことが多かったのです。ところが、最近はその反感も表立ってされることは減ってきました。それは単純に目に見える成果を私が出し続けているからだと思います。今月にはとある経済団体と大学との包括提携をまとめました。来月にはとある自治体との包括提携も最終調整に入りますし、別の自治体からの事業も私の研究室が引き受けることになったので、学内でうちのゼミ生はVIP待遇されつつあります。

 このように荒れた畑を耕して作物が採れるところまで来たのかなという実感があります。ところが、こういうタイミングでいつも占いの本を見ると「来年以降冬の時期です。」という表現が目についてまた意気消沈してしまうので、本当にイヤになります。確かにそれなりに成果が出ているのですが、私の中では、「正直これだけ?」という思いが大きいです。そして、この成果を最後に冬に時代に突入するのであれば、本当に辛いなぁと思ってしまいます。

 こんな心理的アップダウンを繰り返しているとやる気が削がれていくのですが、私のゼミ生が3年生にも関わらずとある企業から実質の内定をもらったとの報告があったので、思わず一緒に喜んでしまいました。その学生はとあるイベントに出ていたのですが、主催している企業の方からぜひうちに来て欲しいとオファーがあったそうです。彼女はかなり集中的に指導していたので、喜びもひとしおでした。また、冬の時代に入るのは何となく億劫なのですが、冬には冬の楽しみ方がありますので、そのことを励みに頑張りたいと思います。

 これから大学教員になる人は、「石の上にも三年」の精神で結果が出るまであきらめずに歩み続けて欲しいと思います。そして、たとえ1ミリであっても前に進み続てください。


(スプラトゥーン3バージョンのスイッチ本体が抽選で当たった准教授でした。プレイステーション5の本体が欲しいのにどうしよう?)





























































































































Training camp.


It's finally getting cooler and easier to spend the day. How is everyone doing? I'm still wandering around in the middle of summer wearing a T-shirt and shorts.

The other day, I had a meeting in the form of a training camp with the teachers of the department. As I was the organizer, I was busy making arrangements for the accommodation and making programs for the day. I was not sure if I could hold it due to his (Harry Potter style) influence, but I am relieved now that I managed to manage it safely by using a private room or renting a large conference room. Actually, I heard that the meeting is held in the form of a training camp only in the department to which I belong, and other departments do not hold it in that way. I think it can be done because there are few teachers in the subject.

During the meeting, participants discussed ways to modify the program after FY 2023. Universities review their programs about once every four years. I got a job at my current university when a new program was established, so it's been almost 4 years since then. However, if we start a new program, we need to confirm the program as soon as possible and get it approved by the faculty meeting, so this is a very tight schedule.

In the past three years, I have seen a number of improvements, so I put together my own ideas centering on them and discussed them as a starting point. In conclusion, I only got about 40% of what I wanted, but I feel that is enough. You might think it's a low level of achievement, but I'm satisfied because I've changed the direction of the program so much.

As a matter of fact, the department I am currently affiliated with is fundamentally different from my specialty. So when I emphasized my field of expertise, other teachers rejected it and I was having a hard time. Furthermore, since I was a person with experience in practical business, I always denied other teachers' fantasies because I always told realistic stories, so I was often antagonized. However, these days, the antipathy is less often expressed. I think it's simply because I keep producing tangible results. This month, a business group concluded a comprehensive partnership with a university. Next month, we will finalize a comprehensive partnership with a local government, and my lab will take on projects from another local government, so our seminar students are being treated as VIPs on campus.

I feel that we have reached the point where we can cultivate crops by cultivating such a rough field. However, when I look at fortune telling books at this time, the expression "It will be winter from next year." sticks in my eyes and makes me depressed again, so I really don't like it. It is true that we have achieved a certain level of success, but in my mind, I strongly believe that "Honestly, this is it?". And if we are going to enter the era in winter with this achievement as the last one, I think it will be really painful.

This kind of psychological up-and-down keeps my motivation going down, but I was happy to hear that my seminar student had received an actual job offer from a company even though she was a junior. I was at an event, and I heard that the company hosting the event offered to come to my house. She was so focused on teaching that she was even more delighted. Also, it is somewhat troublesome to enter the winter period, but there is a way to enjoy winter in winter, so I would like to do my best with that encouragement.

If you are going to be a university teacher from now on, I would like you to keep going with the spirit of "three years on a rock" until you get results. And keep moving forward even if it's one millimeter.

(I was an associate professor who won a lottery for the Splatoon 3 version of the switch itself. What should I do if I want a PlayStation 5 console?)


この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?