見出し画像

ChatGPTの『日本書紀』英訳 雄略天皇 33

『日本書紀』雄略天皇 33

夏四月甲午朔、天皇欲設吳人、歷問群臣曰「其共食者、誰好乎。」群臣僉曰「根使主可。」天皇、卽命根使主爲共食者、遂於石上高拔原、饗吳人。時、密遣舍人、視察裝飾、舍人復命曰「根使主所著玉縵、大貴最好。又衆人云、前迎使時又亦著之。」於是、天皇欲自見、命臣連裝如饗之時、引見殿前。皇后、仰天歔欷、啼泣傷哀。天皇問曰「何由泣耶。」皇后避床而對曰「此玉縵者、昔妾兄大草香皇子、奉*穴穗天皇勅、進妾於陛下時、爲妾所獻之物也。故、致疑於根使主、不覺涕垂哀泣矣。」

*穴穂天皇(あなほのすめらみこと)
    安康天皇

≪英訳≫

In the summer, on the first day of April, the Emperor wanted to host the people from Wu (呉). He asked his ministers, "Who would be a good companion for the feast?" All the ministers replied, "Neno-omi (根使主) would be suitable." So, the Emperor appointed Neno-omi as the companion for the feast and held the banquet at Isonokami (石上) in Takabatara (高抜原).

During the banquet, the Emperor secretly sent an attendant to observe the attire of the guests. The attendant reported back, "The jeweled headband worn by Neno-omi is exceptionally beautiful. People are saying that he also wore it when he welcomed the envoy earlier." The Emperor wanted to see for himself, so he ordered Neno-omi to be brought before him in the same attire as at the banquet.

The Empress looked up at the sky, sighed deeply, and began to cry. The Emperor, puzzled, asked, "Why are you crying?" The Empress stepped down from her seat and replied, "This jeweled headband was given to me by my brother, Prince Ōkusaka (大草香皇子), when he presented me to Your Majesty on the orders of Anaho-no- Sumeramikoto (穴穂天皇 安康天皇).  Seeing it on Neno-omi, I couldn't help but feel suspicious and saddened, which brought me to tears."

≪この英文の和訳≫

夏の四月一日、天皇は呉の客人をもてなそうと思われました。群臣に「誰が宴会の会食者(原文 共食者)としてふさわしいだろうか」と尋ねられました。群臣は皆「根使主(ねのおみ)が適任です」と答えました。そこで、天皇は根使主を宴会の会食者に任命し、石上(いそのかみ)の高抜原(たかばたら 、たかばつはら)で宴会を開きました。
宴会の最中、天皇はこっそりと舎人を送り、客人の服装を観させました。舎人が戻ってきて報告しました。「根使主のつけられた玉の髪飾りが、際立って美しく、皆が言うのに、『先に使者を迎えた時にもつけていた』ということです」と言った。
天皇は自分の目で確かめたくなり、宴会の時と同じ服装のままで根使主を前に連れてくるよう命じました。
皇后は天を仰いで嘆き、声を放って泣かれた。天皇は怪しまれ、「何でそんなに泣くのか」と言われた。皇后は席を降りて答えられました「この玉の髪飾りは、私の兄である大草香皇子(おおくさのみこ)が、穴穂天皇(あなほのすめらみこと 安康天皇)の勅で私を陛下に差し出したときに贈ってくれたものです。これを根使主がつけているのを見て疑いを抱き、不覚にも涙がこぼれてしまいました」。

令和6年7月23日(火) 2024

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?