Vital メモ 2.3 Filters

Filter types

The different filter types achieve the same goal but do so with different algorithms.
The differences in the filter types become significantly more apparent when using self oscillation, turning up the filter drive, or applying post processing distortion.

Analog | Dirty | Ladder | Digital

Ladder is supposed to mimic the transistor ladder filters from Moog.

12db:
Frequencies are 12 decibels quieter for each octave distance from the cutoff frequency.
Note that an octave is either half or double a frequency value.
Blend, blends between a low-pass, band-pass, and high-pass filter.
24dB:
Frequencies are 24 decibels quieter for each octave distance from the cutoff frequency.
A 24 db filter has twice the slope of a 12 db filter.
Blend, blends between a low-pass, band-pass, and high-pass filter.
Notch Blend:
Blend, blends between a low-pass, notch, and high-pass 24 dB filter.
Notch Spread:
Blend, blends between a band-pass, and notch 24 dB filter.
Note that in the middle of this blend is an interesting double notch filter.

B/P/N:

Band Peak Notch. Blend, blends between a band-pass, peak and notch filter.

Diode
Diode is supposed to mimic the diode ladder filter from Roland.
Think of an Acid House Bass sound.

Lowshelf:
Blend, blends between a low-pass, and a band-pass filter.
Lowcut:
Blend, blends between a low-pass, and a band-pass filter.
If Cutoff frequency is set high enough, sub frequencies will be cut with a slight bump at the cutoff frequency.

Formant
A formant filter is supposed to mimic how the human voice produces vowel sounds.
This is typically achieved with high peaks and low valleys which approach each other.
Many of the filter controls are different for the formant filter compared to the previous filter types.
The blend slider is replaced with a formant transpose slider.
This will shift all of the peaks and valley's simultaneously in an exponential fashion.
The resonance and frequency cutoff sliders, are replaced with formant X and Y sliders.
These will alter the relationship of the peaks and valleys which can be used to produce different vowels.
The drive knob is replaced with a peak knob.
This is essentially a resonance knob for the peaks and valleys.
The key track knob is replaced with a spread knob.
When turned to the left, this will spread out all of the peaks and valleys.
When turned to the right, the peaks and valleys will converge to a band-pass filter.

Comb
Comb filters are a series of notch filers.
Typically placed exponentially apart or as part of the harmonic series.
Comb filtering can achieve the same sound of a flanger due to the way a flanger works with phase cancellation.
However, you should not think of a comb filter as the same as a flanger, because they do two different things.
They are two separate tools and approaches that can be used to achieve the same result.
Note that the drive knob is replaced with a cut knob.
The cut knob will act differently depending on the specific comb filter algorithm chosen.
This knob can be used to control a low pass, band-pass or high pass filter after the comb-filter.
Or this knob can be used to control a dry wet parameter for the comb filter starting at a specific cutoff frequency.
Negative comb filters mimic a flanger where the delayed sound is inverted from the original sound.
Positive comb filters mimic a flanger where the delayed sound is not inverted from the original sound.
Positive results in more even order harmonics, while negative results in more odd order harmonics.

Phaser
A comb filter with a less notches.
Comb filtering can achieve the same sound of a phaser due to the way phaser works with phase cancellation.
However, you should not think of a comb filter as the same as a phaser, because they do two different things.
They are two separate tools and approaches that can be used to achieve the same result.
Blend blends between the amount of notches in the filter (goes hand in hand with poles in a phaser).
Negative mimics a phaser where the delayed sound is inverted from the original sound.
Positive mimics a phaser where the delayed sound is not inverted from the original sound.
Positive results in more even order harmonics, while negative results in more odd order harmonics.

フィルタタイプ

異なるフィルタータイプは同じ目標を達成しますが、異なるアルゴリズムでそれを行います。
フィルタータイプの違いは、自励発振を使用する場合、フィルタードライブを上げる場合、または後処理歪みを適用する場合に、より明確になります。

アナログ|汚い|はしご|デジタル
ラダーは、ムーグのトランジスタラダーフィルターを模倣することになっています。

12db:
周波数は、カットオフ周波数からのオクターブ距離ごとに12デシベル静かです。
オクターブは周波数値の半分または2倍であることに注意してください。
ブレンド、ローパス、バンドパス、およびハイパスフィルターをブレンドします。

24dB:
周波数は、カットオフ周波数からのオクターブ距離ごとに24デシベル静かです。
24 dbフィルターは、12dbフィルターの2倍のスロープを持っています。
ブレンド、ローパス、バンドパス、およびハイパスフィルターをブレンドします。
ノッチブレンド:
ブレンド、ローパス、ノッチ、およびハイパス24dBフィルターをブレンドします。
ノッチスプレッド:
ブレンド、バンドパスとノッチ24dBフィルターをブレンドします。
このブレンドの真ん中には、興味深いダブルノッチフィルターがあることに注意してください。
B / P / N:
バンドピークノッチ。ブレンド、バンドパス、ピーク、ノッチフィルターをブレンドします。
ダイオード
ダイオードは、ローランドのダイオードラダーフィルターを模倣することになっています。
アシッドハウスのベースサウンドを考えてみてください。
ローシェルフ:
ブレンド、ローパスフィルターとバンドパスフィルターをブレンドします。
ローカット:
ブレンド、ローパスフィルターとバンドパスフィルターをブレンドします。
カットオフ周波数が十分に高く設定されている場合、サブ周波数はカットオフ周波数でわずかなバンプでカットされます。
フォルマント
フォルマントフィルターは、人間の声が母音を生成する方法を模倣することになっています。
これは通常、互いに接近する高い山と低い谷で達成されます。
フィルタコントロールの多くは、以前のフィルタタイプと比較して、フォルマントフィルタでは異なります。
ブレンドスライダーは、フォルマントトランスポーズスライダーに置き換えられています。
これにより、すべての山と谷が同時に指数関数的にシフトします。
レゾナンスと周波数のカットオフスライダーは、フォルマントのXスライダーとYスライダーに置き換えられています。
これらは、異なる母音を生成するために使用できる山と谷の関係を変更します。
ドライブノブはピークノブに置き換えられています。
これは本質的に山と谷の共鳴ノブです。
キートラックノブはスプレッドノブに置き換えられています。
左に曲がると、これはすべての山と谷に広がります。
右に回すと、山と谷がバンドパスフィルターに収束します。


コームフィルターは一連のノッチファイラーです。
通常、指数関数的に離れて配置されるか、調和級数の一部として配置されす。
コムフィルターは、フランジャーが位相キャンセルで機能する方法により、フランジャーと同じサウンドを実現できます。
ただし、コムフィルターは2つの異なる機能を果たすため、フランジャーと同じものと考えるべきではありません。
これらは、同じ結果を達成するために使用できる2つの別個のツールおよびアプローチです。
ドライブノブがカットノブに置き換えられていることに注意してください。
カットノブは、選択した特定のコムフィルターアルゴリズムに応じて異なる動作をします。
このノブは、コムフィルターの後にローパス、バンドパス、またはハイパスフィルターを制御するために使用できます。
または、このノブを使用して、特定のカットオフ周波数で開始するコムフィルターのドライウェットパラメーターを制御できます。
ネガティブコムフィルターは、遅延音が元の音から反転するフランジャーを模倣します。
ポジティブコムフィルターは、遅延音が元の音から反転しないフランジャーを模倣します。
正の場合はより偶数次の高調波になり、負の場合はより奇数次の高調波になります。

Phaser

ノッチの少ないコムフィルター。
コームフィルタリングは、フェイザーが位相キャンセルで動作する方法により、フェイザーと同じサウンドを実現できます。
ただし、コムフィルターは2つの異なることを行うため、フェイザーと同じものと考えるべきではありません。
これらは、同じ結果を達成するために使用できる2つの別個のツールおよびアプローチです。
ブレンドは、フィルターのノッチの量の間でブレンドします(フェイザーのポールと連動します)。
ネガティブは、遅延したサウンドが元のサウンドから反転するフェイザーを模倣しています。
ポジティブは、遅延したサウンドが元のサウンドから反転されていないフェイザーを模倣します。
正の場合はより偶数次の高調波になり、負の場合はより奇数次の高調波になります。

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?