Vital メモ 5.1 Chorus

Chorus is used to make a single instrument sound like a group of the same instrument playing at once.
This is why it is called a chorus.
Because it turns a singer into a group of singers (AKA a chorus).
Chorus duplicates the original sound at different modulating delay times with slightly modulating pitches.
This is to mimic a group of instruments playing the same sound at slightly different times and pitches.
Below is Vital's Chorus with its components labeled.

  1. Activator

  2. Delay Visual

  3. Delay Voices Parameter

  4. Delay Modulation Frequency

  5. Delay Timing Knobs

  6. Feedback Knob

  7. Filter Frequency Response curve

  8. Filter Knobs

  9. Dry/Wet Mix Knob

Delay Visual
Shows a visual of the spacing of the delayed voices for the chorus.

Voices
Chooses the amount of pitch modulated delays for the chorus.
Can be set to 4, 8,12, or 16.
Think about this as how many instruments will be playing in the group.
Note that this setting is visualized in the delay visual.

Delay Modulation Frequency
Determines the amount of time before delay time modulation repeats itself.
Can be set as a time in seconds, or a fracton of the songs BPM.
Can be set to freeze to remove delay time modulation.
Note that this setting is visualized in the delay visual.

Delay Timing Knobs
Delay 1: Relative control for delay time for half of the chorus voices.
Delay 2: Relative control for delay time for the other half of the chorus voices.
Depth: Multiplies each delayed voice by a different fractional amount as the knob is turned to the left.
Adds a different increasing amount of delay time to each delayed voice as the knob is turned to the right.
Note that these settings are visualized in the delay visual.

Feedback Knob
Feeds a percentage of the chorus output back into the chorus input.
Negative percentages will feed a phase inverted version of the chorus output back into the chorus input.
Negative feedback can be useful for solving phase cancellation issues especially for short delays with a lot of feedback.

Filter Knobs
A filter can be applied to the chorus output.
Spread: mixes between a band-pass filter and no filter.
Cutoff: Sets a cutoff frequency for the band-pass filter.
Note that these settings are reflected in the filter frequency response curve.

Mix Knob
Mixes the dry unaltered sound with the chorus output.

コーラスは、1つの楽器を同じ楽器のグループが同時に演奏しているように聞こえるようにするために使用されます。
これがコーラスと呼ばれる理由です。
それは歌手を歌手のグループ(別名コーラス)に変えるからです。
コーラスは、わずかに変調するピッチで、異なる変調遅延時間で元のサウンドを複製します。
これは、わずかに異なる時間とピッチで同じ音を演奏する楽器のグループを模倣するためのものです。
以下は、コンポーネントにラベルが付けられたVital'sChorusです。

1.アクティベーター
2.ビジュアルを遅らせる
3.遅延音声パラメータ
4.遅延変調周波数
5.タイミングノブの遅延
6.フィードバックノブ
7.フィルター周波数応答曲線
8.フィルターノブ
9.ドライ/ウェットミックスノブ

ビジュアルの遅延
コーラスの遅延音声の間隔を視覚的に示します。


コーラスのピッチモジュレーションされたディレイの量を選択します。
4、8、12、または16に設定できます。
これは、グループ内で演奏される楽器の数と考えてください。
この設定は、遅延ビジュアルで視覚化されることに注意してください。

遅延変調周波数
遅延時間変調が繰り返されるまでの時間を決定します。
秒単位の時間、または曲のBPMのフラクトンとして設定できます。
フリーズして遅延時間変調を削除するように設定できます。
この設定は、遅延ビジュアルで視覚化されることに注意してください。

タイミングノブの遅延
遅延1:コーラスボイスの半分の遅延時間の相対制御。
遅延2:コーラスボイスの残りの半分の遅延時間の相対制御。
深さ:ノブを左に回すと、遅延した各音声に異なる小数の量が乗算されます。
ノブを右に回すと、遅延した各ボイスに異なる増加する遅延時間が追加されます。
これらの設定は、遅延ビジュアルで視覚化されることに注意してください。

フィードバックノブ
コーラス出力のパーセンテージをコーラス入力にフィードバックします。
負のパーセンテージは、コーラス出力の位相反転バージョンをコーラス入力にフィードバックします。
負帰還は、特に多くのフィードバックを伴う短い遅延の場合、位相キャンセルの問題を解決するのに役立ちます。

フィルターノブ
コーラス出力にフィルターを適用できます。
スプレッド:バンドパスフィルターとフィルターなしを混合します。
カットオフ:バンドパスフィルターのカットオフ周波数を設定します。
これらの設定は、フィルターの周波数応答曲線に反映されていることに注意してください。

ミックスノブ
ドライで変化のないサウンドとコーラス出力をミックスします。

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?