エヴァンゲリオンの制作会社がスポンサーとなったBlenderの歴史

Kharaといえばエヴァンゲリオンの制作をしている会社として有名だが、Blenderという3DCGのソフトウェアを作る財団のスポンサーになったようだ。

Khara has been using Autodesk “3ds Max” as their primary tool so far. “EVANGELION:3.0+1.0” production is mainly done with 3ds Max. They are now starting to switch from 3ds Max to Blender. Usually the reason being “due to differences such as quality and functionalities”, but Khara’s reason is different.

現在制作中のエヴァンゲリオンはAutodesk社の3ds Maxが使われていて、3dx MaxからBlenderへの移行は始まったばかりだ。ところで、移行理由は質や機能ではないようだ。

Different tools are used depending on the studios and works in Anime production. Productivity decreases unless they use the same tools and assets (materials such as models, animation data, etc.). Due to this, they tend to work with companies that use the same tools. 3ds Max is an excellent tool and one of the industry standards, but in some cases it causes a “lack of artists” due to its high costs.

ざっくり言うと3ds Maxは高いからと。制作の現場では、同じツールやアセットを使っていないと生産性が落ちるが、かといって依存するとアーティストが集まらないこともある。

Ton Roosendaal is a Dutch software developer and film producer. He is known as the original creator of the open-source 3D creation suite Blender and Traces. He is also known as the founder and chairman of the Blender Foundation, and for pioneering large scale open-content projects.

このBlender財団を率いるTon Roosendaalは単にBlenderというソフトウェアの作者であるだけでなく、Blender等を使って作った映画のプロデューサーでもあり、財団を議長としても引っ張るマルチな人だ。

During the Christmas holidays of 1993, Ton Roosendaal started working on the Blender software, based on original designs he made in the course of 1993. On January 2nd, 1994, the first Blender version was running, with the subdivision-based windowing system working. The memorable date –now marked as Blender’s official birthday– is defined by an old backup of Ton’s SGI Indigo2 workstation.

世界初のフルCG長編アニメーションとして知られているトイ・ストーリーが公開されたのが1995年だが、Blenderも少し前の1993年のクリスマス休暇に当時33歳のTon RoosendaalがSGI Indiogo2で作り始め、ブログには25周年を祝う記事がポストされた。

エヴァンゲリオンも最初のテレビ公開が1995年で、25年の時を経て手を結ぶ偶然が面白い。



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