なぜイノベーション・ラボは失敗するのか

ウォルマートやFacebook、ロッキード・マーティンがイノベーション・ラボなるものを立ち上げたそうだが、ハーバード・ビジネス・レビューは冷水をぶっかけている。

Innovation labs are a safe place for organizations to run experiments and iterate on projects, and they’re an important investment for firms that have rigid approaches or that work in highly regulated industries. But do they actually add value and generate growth? According to a report from Capgemini, the vast majority of innovation labs — up to 90%, one expert says — fail to deliver on their promise.

rigid(厳格)なアプローチを取っている会社や、規制の多い産業にとって、安全に実験できる重要な投資だが、実際のところ、価値があり、成長につながっているだろうか。90%が約束を果たせていない。

Legendary innovation spaces like Xerox PARC and Bell Labs can evoke images of extreme secrecy and complete isolation from the core business. That sort of separation can be important, especially in companies where bureaucracy tends to neutralize new ideas. But separation alone is seldom a problem.

イノベーションといえばXerox PARCやBell Labsが極端に秘密主義で、コアビジネスから隔離されているというイメージだが、実際のところはそうではない。

Vision. Creating clear goals for the lab helps both intrapreneurs and company leaders understand the direction and purpose of innovation initiatives. My firm recommends using “from/to” statements. For example, “We want to go from placing big innovation bets to trying many small experiments and rapid prototyping,” or “We want to go from having a limited range of innovation to being able to test out lots of new ideas while simultaneously growing the main business.”

この著者はDitrupt-It-Yourselfという本を書いているが、そこではfrom/toを明確にして、イントラプレナー(社内起業家)にとって方向性や目的がわかりやすくすることが重要だ。例として「bet(賭け)から経験やプロトタイピングに移行する」とか「メインのビジネスを育てながら新しいアイデアを試したい」といったゴールの例を出している。

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?