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(Vol. 2) Yota's eyes on Fintech in Japan - PayPay, the largest e-wallet in Japan, reached 50m customer base. (PayPayの利用者が5000万人を達成)

こちらの投稿では、国内のFintech関連のプレーヤーの動向&私の感想をできる限り多頻度で紹介したいと思います。

In this blog post series, I plan to share the latest news in the Fintech industry in Japan with my thoughts as frequently as possible.

Today's News

PayPayは2022年8月18日に利用者数が5000万人を突破したと発表しました。これで日本の人口比では2.5に一人はPayPayを使っていることになります。最近の利用者数増加の要因はマイナポイント制度によるプロモーションの影響が大きいとのことです。

On August 18th, 2022, PayPay announced that its user base becomes more than 50 millions. This implies that one out of 2.5 people in Japan uses PayPay. According to the article, the recent increase in user base is mainly due to the promotion of My number card, a nation-wide ID card for Japanese nationals issued by the Japanese government.

日本語の記事はこちらをご参照ください。(News articles in Japanese)

Yota's Thoughts(ようたの感想)

PayPayが国内の電子Wallet市場+QR決済市場においてNo.1のプレゼンスを確立したことは疑いようのない事実だと思います。LinePayは実質PayPayと一体化する流れですので、残りの競合は、d払い、auPay、 楽天Payとなりました。メルペイは独自路線を歩んでいますので、規模拡大という意味での直接の競合とはならないのではないかと考えています。

It is no doubtful that PayPay has established the strong and No.1 presence in the E-wallet industry and QR payment industry in Japan. The used-to-be competitor, LinePay, is now part of SoftBank Group, and it is expected that PayPay and LinePay integrate in the near future. The remaining competitors are d-Barai, auPay, and Rakuten Pay but they are far behind PayPay now. MerPay looks not pursuing the expansion in terms of numbers, but it is looking for the unique positioning in the industry to survive (or to provide values to consumers).

一方、利益面で言うと、2021年3月までに1900億円を投資、2022年3月期においても600億円ほどの赤字ということでしたので、累計で2500億円を使って、利用者5000万人と加盟店370万を獲得したということもできます。

On the other hand, according to the articles below, PayPay spent about 190B JPY by the end of FY March 2021 and it also lost 60B JPY in FY March 2022. Therefore, we could say that they acquired 50M users and 3.7M merchants by spending that big money.  

取扱高6兆円など、圧倒的なプレゼンスを獲得した一方、利益をだす仕組みにするにはもう少しかかりそうです。これまでソフトバンクグループ、Zホールディングス、ソフトバンクなどから継続して増資を受けてきていますが、今後どのように利益を出し続ける仕組みを作るか興味深いところです。10兆円の1%は1000億円、0.1%は100億円、規模の経済が効くとしてもテイクレイトは0.3%から0.5%くらいになりそうですので、年間300億くらいの利益水準になると次の展開が楽しみなりそうです。

While the payment volume of PayPay becomes 6 Trillion JPY, PayPay becomes No.1 wallet in share in Japan, it may need more time to be profitable. To me, it is interesting to see how PayPay makes money going forward after they received a lot of new capital from SoftBank Group, Z holdings, and SoftBank in the last years. While it's business models will work more effectively as it grows (the economy of scale plays well), 1% of 10 Trillion JPY is 100B JPY, and 0.1% of it is 10 JPY. Because the expected take-rate for the business model would be 0.3% to 0.5%, when PayPay earns about 30B JPY per year, we will see a new phase/stage of PayPay, which I think is the exciting phase. 


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