10/9の練習 practice log
I will write both in English and Japanese until I get too lonely without encouragements.
励ましが皆無で虚しくなるまで日本語と英語の両方で書くことにします。
🎷練習ソプラノサックス soprano sax
🎷練習テナーサックス tenor sax
🎷練習フルートflute
🎷練習バスクラリネット bass clarinet
☆ Standards
13 practiced today (0/602 overdue = 100% within range)
Scrapple From The Apple
→ This one is easy on the sax and the flute. I'm finally at the stage where I no longer have to consciously transpose from sax to flute. All I have to do is to sing in my head. I still wonder how my brain knows the difference between the sax's fingering and that of the flute. All I know is repetition works. It's probably better to repeat 10 times for 10 days than to repeat 100 times in a day. As for the bass clarinet, I still struggle with what I call "G to A" problem. G being the highest note of the low octave, and A being the lowest of the high octave makes this merely a major 2nd transition a huge gap.
サックスとフルートは楽勝。ようやくフルートを吹く時にサックス運指から頭で変換しなくて良いようになってきた。頭の中で歌うと自動的にフルートでも吹けるようになったのは面白い。どう言う脳味噌の仕組みになっているのだろう。間違いないのは反復練習は効果があると言うこと。一日に100回繰り返すより10回の反復を10日間続ける方が良さそう。バスクラリネットについては私が「GA問題」と呼んでいる問題がこの曲でも起きる。下のオクターブの最高音Gと上のオクターブの最低音Aは長2度のいう近さながら動かす指の数で言うと最大の移動幅になるからだ。
Anthropology
→Easy on the bass clarinet's lower register so now I work on the upper register. The same goes on the flute.
バスクラリネットの下の音域では出来てきたので上の音域を練習する。フルートも同じ。
That Old Feeling
Chi Chi
→Another tune that no longer requires thinking on all four horns.
この曲も4管全てにおいて無我の境地で吹けるようになってきた。
Driftin'
West Coast Blues
→Such a fun tune that I wish everybody knows. It's important to learn the changes for solos and intro. The intro is my favorite part, actually.
こんな楽しい曲どうしてもっとみんなやらないのだろう?ソロの時はコード進行が変わるので注意。イントロも是非覚えたい。ていうか、イントロが一番好き。
Fantasy in D - Ugetsu
→ see foundation
基礎練を参照
My One And Only Love
Petite Fleur
→Make sure I remember the head and the changes. I love Steve Lacy and Mal Waldron version on album "Hot House".
スティーブ・レイシーとマル・ウォルドロンのアルバム「Hot House」のバージョンが好きなので、この曲はメロディーとコード進行を忘れないように絶えず確認している。
Robbin's Nest
Have You Met Miss Jones
→Still a little rusty on the bridge on the bass clarinet but I'm getting there.
まだバスクラリネットだとブリッジがぎこちないがよくはなってきている。
Misterioso
→Just added the tune to the bass clarinet's to-do list.
バスクラリネットの課題曲に追加
Perdido
⭐︎Foundation
Ugetsu.
Bm7 E7 Bbm7 Eb7
This type of changes happen everywhere and usually playing the same idea twice but a half step down for the second time works. I know it's corny, but as an insurance I practice "5m315b7#56" phrase in 12 keys. This is still very hard on the bass clarinet.
II-Vが半音ずつ下がるこのパターンでは同じフレーズを半音ずつ下げながら繰り返すのが安全策。かっこいいとは言えないが保険として「5m315b7#56」を12キーで吹けるようにしておく。バスクラリネットではまだ結構難しい。