見出し画像

やらないといけないことを書き出すと落ち着きます Writing down what you have to do calms you down.

== English translation (Japanese original follows) ==
The article in this morning's Nikkei MJ caught my attention.
The headline reads, "Vacant Homes in Japan: Foreigners Purchase for 6 Million Yen, Becoming Bases for Nomadic Living" (Nikkei MJ, February 5).

The article discusses the increasing issue of vacant homes in Japan, which may seem quite affordable to foreigners.
Recently, there has been a rise in websites specifically dedicated to introducing vacant homes to foreigners.

This aspect is also interesting.
However, what particularly caught my interest was a statement from someone who had purchased a vacant home in Japan.

Their words were as follows:
"After receiving the keys and visiting for the first time, it was a shock.
The house was old, the floors were uneven, and when I opened the window, the neighboring house was close.
But after going back to the hotel, taking a deep breath, and listing what needed to be done, I felt calm."

Listing everything that needs to be done brings peace of mind.
This principle applies to various situations.

Humans tend to feel anxious about things they don't understand.

When you list all the things that need to be done, you get a sense of how much time and effort each task will require.
Assuming there are 50 things that need to be done and you can't handle tasks 47 and 49, you would consider the overall plan with that assumption.
If task 47 is an absolute must, and you realize you can't accomplish it, then you have no choice but to abandon that particular task.This understanding comes from listing everything that needs to be done. Without listing, you won't realize these things.

Whether to start immediately or not is considered after listing everything that needs to be done.
You think about how many days it will take to accomplish the 50 tasks.
If it takes 7 days to complete the 50 tasks and the deadline is 10 days away, there is no immediate need to start.
If it takes 10 days to complete the 50 tasks and the deadline is 10 days away, you must start immediately.

This ability to judge comes from initially listing all 50 things that need to be done.

List what needs to be done and find peace of mind.

== Japanese original ==
今朝の日経MJにこんな記事がありました。
「空き家ジパング 外国人が地方で購入、5DK600万円 ノマド生活の拠点に」(日経MJ 2月5日付け)

この記事は、日本でが空き家が増えてきて問題になっているが外国人から見るととても安く感じられる。
そのため、最近は外国人向けに空き家を紹介するサイトが増えているというようなことを書いたものです。

そのことも興味深いことでした。
しかし、その記事の中に書いてあった日本の空き家を買った人の言葉に興味を持ちました。

それはこんな言葉です。
「購入後、鍵をもらって初めて訪れたときはショックだったよ。古くて床はベコベコだし、窓を開けたら隣の家が近い。でもホテルに戻って深呼吸し、やるべきことを書きだしたら落ち着いた。」

やらないといけないことをすべてリストアップすると心が落ち着く。
これはどんなことにでも当てはまります。

人間は、わからないことについては不安を感じます。

やらないといけないことがわかるとそれぞれのことにどれくらいの時間がかかりそうか、どれくらい大変かがわかります。
やらないといけないことが50個あるとして、47と49は対応できないとすればそれを前提にして全体の対応を考えます。
もし、47は絶対にクリアしないといけない項目なのに、どうしてもクリアはできないことがわかれば、その案件自体を諦めるしかありません。
こうしたこともやらないといけないことをすべてリストアップしたからわかります。リストアップしないとわかりません。

すぐに取り掛かるかどうかはやらないといけないことをすべてリストアップしてから考えます。
50個をやるにはどのくらいの日数がかかるのかを考えます。
50個をやり終えるのに7日間かかる場合、締切が10日後だったらすぐにやり始める必要はありません。
50個をやり終えるのに10日間かかる場合、締切が10日後だったらすぐにやり始めないといけません。

こうした判断ができるのは、最初に50個のやらないといけないことをすべてリストアップしたからです。

やるべきことを書き出して、安心しましょう。

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?