見出し画像

Alexandra Danilova and Frederic Franklin in the Ballet Russe de Monte-Carlo production, Pas de Deux (also called Grand Adagio)

https://www.nypl.org/events/exhibitions/2940/galleries/2942/item/2945

バランシンはバレエ・リュス・モンテカルロ(バレエ・リュス・モンテカルロ版はプティパとイワノフの振付を基にアレクサンドラ・フェドロヴァが演出した)にくるみ割り人形の全幕を振付なかったけれども、1945年に写真が示すよう、グランドアダージョで、こんぺいとうの精がエスコート役の腕に飛び込むくるみ割り人形の特徴となる振りを繰り返し行った
Although Balanchine did not choreograph a full version of The Nutcracker for the Ballet Russe de Monte-Carlo (the company version was staged by Alexandra Fedorova based on the Petipa/Ivanov choreography), he did make an iteration of the Grand Adagio from that ballet in 1945 which, as the photograph demonstrates, already features the trademark dives of the Sugar Plum Fairy in her Cavalier’s arms.

Alicia Markova as the Sugar Plum Fairy in The Nutcracker

https://www.nypl.org/events/exhibitions/2940/galleries/2942/item/3473?

バランシンのくるみ割り人形は完璧にアメリカの作品とみなされているけれども、バランシンはバレエをヨーロッパやアメリカに紹介はしていない。この写真に写っているアリシア・マルコヴァはこんぺいとうの精をヨーロッパ大陸(1934年にイングランドで)とアメリカ大陸(1940年)とで最初に演じるという栄誉を得た。マルコヴァはニコラス・セルゲエフ振付の1892年のオリジナル版を踊った。
Although George Balanchine's The NutcrackerⓇ is seen as the definitive American production, Balanchine did not introduce the ballet to European or American soil. Alicia Markova, pictured here, holds the distinction of being the first Sugar Plum Fairy on both continents as she performed in the 1934 production in England before originating the role in the U.S. in 1940. Markova danced a version of the original 1892 choreography as staged by Nicholas Sergeyev.

Anton Dolin in The Nutcracker

https://www.nypl.org/events/exhibitions/2940/galleries/2942/item/3474

マルコヴァの長年のパートナーはバレエ・リュスの元スターアントン・ドリンで共にマルコヴァ・ドリンバレエ団を運営した。1941年にドリンはマルコヴァとくるみ割り人形をレパートリーに持つヤコブ・ピローを指導するためにアメリカに移った。
Markova's partner for many years was fellow former Ballets Russes star Anton Dolin, with whom she ran the Markova-Dolin Ballet company. In 1941, Dolin joined Markova in the U.S. to direct that year's season at Jacob's Pillow, which included a performance of The Nutcracker.