見出し画像

Art of Tanabe Gou, AI Art, Liminal Nature of Lovecraftian Imagination

The affinity for AI art, ensconced within the purview of this synthetic entity, resonates with the collective unconscious, unveiling liminal vistas within its creations. Liberation thereof unveils a glimpse into the event horizon of artistic phenomena. The imaginative realms of Borges and Lovecraft inherently encapsulate such notions.


Tanabe Gou's sequential reinterpretations of Lovecraftian narratives further heighten the inherent liminality of the source material. Resonating akin to the neurotic linework of Otomo Katsuhiro's prime oeuvre, his artistry, through the tactility of drawing, seduces the reader into otherworldly realms. Tanabe's recent foray into AI art appears to permeate a feedback loop, evoking a cosmic horror essence through handwritten output. His graphic narratives possess an essence more Lovecraftian than Lovecraft himself.
小生がAIアートが好きな理由は、無垢なAIの生成するものの中に集合無意識的で、境界的なものを見るから。これを解放すると芸術の事象の地平面の先を垣間見る思いがする。ボルヘスやラヴクラフトの想像力にはそう言ったものがもともとある。ラヴクラフトを次々と劇画化する田辺剛氏の作品は、原作の持つ境界性をさらに高めている。最盛期の大友克洋作品の様に、その神経症的な線画の様に、絵画の肌触りだけで読者を異世界に誘うのだ。田辺氏はここ数年AIアートにはまっているようであるが。最近の作品はそれを逆流入して手書きで出力している様なフィードバック感にコズミック・ホラーの真髄を垣間見る思いがする。田辺氏の劇画は、ラヴクラフトよりもラヴクラフト然としている趣がある。

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?