見出し画像

京大「医学部医学科」に4名合格者がでた3つの理由

 私の塾は三重県の人口5万にも満たない小さな町にあります。教育熱は地方の町にありがちな「低い」状態です。ですから、地元の通塾生だけでは優秀な生徒が集まりません。

 そこで、私は10年以上前から「通信生」を募集し始めました。ちょうど高校生の多くがスマホを持ち始めた頃です。もちろん、Z会のような大手がいるので簡単に募集できるわけがありません。

 私がその頃に考えた対策は、以下の3つでした。

1,自分で京大を数回受けて(結局、7回受けました)「誰も知らない京大の採点基準」を調査して、その情報を生徒の方に提供する。

2,Z会を数年受講して(結局、8年間受講しました)大規模「通信添削の手法を盗み取り」それを改善して生徒の方を指導する(チャットワークで無制限の質疑応答)。

3,アメリカで教師をしていて、英検1級に合格し、名古屋の河合塾学園などで講師をしていたといった事実を YouTube などの動画、ブログなどで発信して広報に努める。


 すると、「10年連続で京大合格」を達成し「医学部医学科4名合格」が実現したわけです。「私の京大合格作戦」(エール出版)にも2020年版から2022年版まで漫画化されて紹介されました。


 私の通信コースの料金は大手に比べると安いんです。それは、私はもう年金を受け取っていますし桑名の塾で勤務していて給料も受け取っているわけです。したがって、通信生は私の趣味のようなもの。ボランティアに近い(笑)。


My cram school is located in a small town with a population of less than 50,000 in Mie Prefecture. Educational enthusiasm is "low" as is typical of local towns. Therefore, we cannot attract excellent students only from local commuting students.

 Therefore, I started recruiting "correspondence students" more than 10 years ago. This was right around the time when many high school students began to have smartphones. Of course, there are big companies like Z-kai, so there is no easy way to recruit them.

 I came up with the following three countermeasures at that time.

1, Take Kyoto University several times by myself (I ended up taking it 7 times), research "the scoring standard of Kyoto University that no one knows", and provide that information to students.

2、Take Zukai for several years (I took Zukai for 8 years after all) and "steal the method of correspondence correction" on a large scale, improve it, and instruct students (unlimited Q&A via chatwork).

3、To publicize the fact that he was a teacher in the U.S., passed Eiken Level 1, and taught at Kawaijuku Gakuen in Nagoya, etc., through YouTube and other videos, blogs, etc.

 As a result, he was able to "pass Kyoto University for 10 years in a row" and "pass 4 medical school students". My strategy for success at Kyoto University" (Yale Publishing Co., Ltd.) was also introduced in manga form from the 2020 edition to the 2022 edition.

 The fees for my correspondence course are lower than those of major companies. That is because I already receive a pension and I work at a cram school in Kuwana and receive a salary. Therefore, being a correspondence student is like a hobby for me. It is almost like volunteering (laughs).

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?