見出し画像

銀行に関する個人的な体験 :三井住友銀行

私が大阪に住んでいた頃、住友銀行に給与振り込みのための口座を作りました。その時、申し込み用紙に必要事項を書いて、押印したと思います。さすがに30年以上前のことなので、書いた内容は覚えていませんが、窓口のお嬢さんが可愛かったことは覚えています。

さて、月日は流れ、定年退職時に、銀行口座を整理しようと思いました。私の住んでいる周りでは、三井住友銀行の支店がほとんどないので、解約するために、去年の5月に新宿支店に行きました。

お客さんが案外多くて、かなり待った後、解約手続きをしようとしたら、店員が変なことを言うのです。「お客さんの生年月日は××××年1月1日ですね」。

「マイナンバーカードにある通り、これが実際の生年月日です」と私がいうと、行員は引き出しをあけて、一番上にある紙をさっと取り出しました。そして、彼女は私の生年月日の訂正届を書けと言ったのです。なぜこんなものを書かないといけないのですか、と私が言うと、解約するためにはこれが必要なんですと店員は言うのです。

この解約手続きの後に、私の予定が2つあり、押し問答している時間がなかったので、不本意ながら書いてあげました。そうしたら、誰かを呼びに行ったその店員が、中年男性を連れてきました。その男が、「あなたの干支は何ですか?」というのです。私が答えると、「私の兄も同じ年の生まれなので正しいですね」と言って去っていきました。これには私も「支店長を呼べ!」と言いたくなりました。しかし言い合いになると私の血圧が上がってしまうので、こらえました。

その支店を出た後、生年月日が実際と違った原因を考えてみました。
一番目は、元々申込用紙に生年月日を書く欄がなく、後にその情報が勝手に付け加えられた。これは多分無いですね。
二番目は、最初の申し込み時に、私が生年月日を書き間違えた。これもないでしょう。行員は、その時見せた身分証明書と照合するでしょうから。
三番目は、申込用紙に書かれた生年月日を係員が入力間違いをした。これもたぶん無いと思います。
四番目は、住友銀行は、2001年にさくら銀行と合併していて、その時のシステム統合の不具合で、生年月日の記録が改ざんされた。あるいはシステム担当者が、2000年対応、または改元対応の時にミスをした。
これが一番ありそうです。

私としては、預金したお金が正しく戻ってくればいいので、この件については、ここに書くことで終わりにします。「名を捨てて実を取った」ということです。私は二度とこの銀行とかかわりを持つことはないでしょう。この解約手続きにおいて、銀行員から、お詫びの言葉はありませんでした。自分たちのミスはない、という態度で彼らは一貫していました。もし、これを読まれた方が、同じ体験をされたら、この銀行なのでこういうこともある、と思ってください。

Personal experience about banks: Sumitomo Mitsui Banking Corporation

When I lived in Osaka, I opened an account at Sumitomo Bank for payroll transfer. At that time, I think I filled out the necessary information on the application form and stamped it. It was more than 30 years ago, so I don't remember what I wrote, but I remember that the lady at the counter was cute.

Well, the days have passed, and when I retired, I decided to organize my bank account. There are few branches of Sumitomo Mitsui Banking Corporation around where I live, so I went to the Shinjuku branch last May to cancel the contract.

There are unexpectedly many customers, and after waiting a long time, when I try to cancel the contract, the clerk says something strange. "The date of birth of the customer is January 1, XXX, isn't it?"

"As you can see on my number card, this is the actual date of birth," I said, and the employee opened the drawer and quickly pulled out the paper at the top. And she told me to write a correction notice for my date of birth. When I say why I have to write something like this, the clerk says that I need this to cancel.

After this cancellation procedure, I had two plans and I didn't have time to ask and answer, so I reluctantly wrote it down. Then the clerk who went to call someone brought a middle-aged man. The man asks, "What is your zodiac?" When I answered, he said, "My brother was born in the same year, so it's correct." This made me want to say, "Call the branch manager!" However, when it came to arguing, my blood pressure would rise, so I gave up.

After leaving the branch, I thought about the reason why my date of birth was different from the actual one.
First, there was originally no space on the application form to write the date of birth, and that information was added later. This is probably not the case.
Second, I made a mistake in my date of birth when I first applied. This will not be there either. The clerk will match it with the ID I showed at that time.
Third, the staff member made a mistake in entering the date of birth written on the application form. I don't think this is the case either.
Fourth, Sumitomo Bank merged with Sakura Bank in 2001, and due to a system integration problem at that time, the date of birth record was falsified. Alternatively, the person in charge of the system made a mistake when dealing with the 2000 or the era.
This is most likely.

For me, I just want the money I deposited to come back correctly, so I'll end this with writing here. It means, "I gave up my name and got the fruit." I will never be involved with this bank again. There was no apology from the bank clerk during this cancellation procedure. They were consistent with the attitude that they made no mistakes. If those who read this have the same experience, please think that this is the case because it is this bank.

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?