見出し画像

#3 手のひらサイズの日常

こんにちは

湖畔を散歩しながら、一番何を大切にしたいのかと考えていました。

私は私のこころに聞いたのですが、なんだか私がどんどん小さくなっていって分からなくなりました。

留学中はアジア人や日本人として、どう考えているかという質問をされることがよくあって、そこでは私よりもバッググラウンドとしてのアジアや日本を意識させれました。とても大きい範囲ですよね。

また私個人の意見でも、留学先の学校など他にチェコ人しかいない場所では、日本人の意見という位置づけになることに少し臆病になっていました。

日本では日本人しかいない学校に通っていたということもあり、○○さん、○○くんがいて、私もいて、個人で判断できていました。しかし私自身も留学生同士で集まったとき、○○人だからそう考えるのかなと思ったことが何度かありました。

個人のはずが、国という大きな見方の違いへ変わっていったのです。

でもそれは外国人の中でも合う人、合わない人、優しい人、無愛想な人がいるのに、自分が会ったことのある人たちだけでその国について語ってしまうようになる恐れもあります。

日本を意識させられた経験は、自分自身を知るいい機会になりました。いくら私だと言い張っても、日本で生まれて生活している時間が長いですし、外見もアジア人です。ある意味それは強みでもあるということだと思いました。

だからといって寿司職人になるわけではないですけども(北欧こじらせ日記のように)😉自分自身のバックグラウンドやルーツを、知ることでなにか生きていく武器になるのかな…

また海外に渡った日本の作家さんが日本人よりも日本的な能や茶道など伝統分野に関心があるのは、海外での日本人としてのアイデンティティの確立に繋げているのだなあと思いました。

私という単位で考えていると私ってなんだろうとなるけれど、少しずつわたしを分類していくと、元々の体のサイズに戻っていきます☺湖畔にはちょうどマジックアワーの夕日が見えてとても綺麗でした。

.
.
.


Hello!

While taking a walk along the lakeside, I was thinking about what I want to cherish most.

I asked my heart, but for some reason, I was feeling smaller and smaller, and I couldn't understand why.

When I was studying abroad, I was often asked how I thought as an Asian or Japanese person. That was a huge range.

Also, I was a little hesitant that my opinions would be regarded as the opinions of Japanese people in places where there were only Czechs, such as the school where I studied abroad, even if my opinions were personal.

What was supposed to be an individual perspective has turned into a big difference in perspectives as a country.

The experience that made me aware of Japan was a good opportunity to know myself. No matter how much I claim to be myself, I have been born and lived in Japan for a long time, and I look Asian. In a way, I thought that was also my strength.

That doesn't mean I'm going to become a sushi chef, but 😉 I wonder if knowing my own background and roots will be important for living.

Also, I think that the fact that Japanese artists who have gone abroad are more interested in traditional Japanese arts, such as Noh and tea ceremonies, than Japanese people in Japan is helping them establish their identity as Japanese overseas.

When I think of myself as a unit, I wonder who I am, but as I classify myself little by little, I return to my original body size. ☺ I can see the sunset at the magic hour on the lakeside, which is great. It is beautiful.


読んでいただきありがとうございます。 thank you for reading!

今回も少し難しいのでチェコ語はありませんがまた機会があれば頑張ります😉






この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?