見出し画像

#5 冬虫夏草

こんばんは

冬が近づいて来ましたね。私の住んでいる地域ではまだ秋で、紅葉がとてもきれいです。山へ行くとタマゴタケが採れます。
タマゴタケはお味噌汁にして姉が、食べました。私は毒キノコなのではないかと疑っていると、「野食ハンター茸本朗」というyoutubeを紹介されて、タマゴタケが食べれることを知ったこの頃です。最近おすすめのyoutuberがいると姉が嬉しそうに言っていたので、どんなのかと思っていたら、サバイバル系だったので驚きました😅   

Winter is coming on. Feel the beauty of the fall leaves in my area. when I go to the mountain, I can pick Amanita caesareoides which is kind of mushroom.
And my sister ate it with miso supe.
When I suspected that it was a poisonous mushroom or not , I was introduced youtube called "Yasyoku Hunter TakemotoAkira" .
By this time I learned Amanita caesareoides was edible.
My older sister said happily that she have recently recommended youtuber, I was wondering what kind of type it is. And I was surprised because it was a survival .😅


大学生の頃少し版画をしていて、田中恭吉さんという版画作品「冬虫夏草」を知り感動しました。彼は1892-1915年で、23歳という若さで亡くなりましたが、月映メンバーとして作品と詩をいくつか残していました。
(月映とは1914年頃から田中恭吉、恩地孝四郎、藤村静雄さんの三人による版画雑誌)  

When I was university student, I studied printmaking a little, and I was moved by the print work "Tochukaso" by Kyokichi Tanaka.
Although he died at the young age of 23 , he left several works and poems as a member of Tsukuhae.
(Tsukiei is a print magazine published by Kyokichi Tanaka, Koshiro Onchi, and Shizuo Fujimura since around 1914.)

田中恭吉「冬虫夏草」

私はこの冬虫夏草の意味を知らずに、作品からこの言葉を気に入っていました。私は、冬の間冬眠していた虫が春先に出てきて、夏に草むらにいる様子を想像していたからです。そのことを姉に伝えると、今度は「うごめ紀」というyoutuberさんを紹介してきました。そこで知ったのは、地中にいる幼虫などに寄生する菌の総称で、幼虫の体を養分として地上にキノコを生やすということでした。また脳みそから筋肉まで操作されてゾンビ化し、枝を虫に噛ませて殺し、安定してキノコなどを生やすそうです。

I didn't know the meaning of the title, Cordyceps, but I liked this word from the work.
Because I had clearly imagined that insects hibernating during the winter would come out in early spring and be in the grass in the summer.
When I told my sister about it, she introduced me to a youtuber named "Ugomeki".
What I learned there was that it was a general term for fungi that parasitize larvae in the ground, and that mushrooms grow on the ground using the bodies of the larvae as nutrients.

そう言われて作品をみると、確かに肩の辺りから草が生えていて、うずくまった人の苦しみがより伝わってきます。また当時肺結核と戦っていた田中恭吉の、死への恐怖と生への憧れを切に感じられます。

Knowing that, when I look at the work, I can feel the pain of the crouched person. Also, at that time, I strongly feel the fear of death and longing for life that Tanaka Kyokichi had before he died of pulmonary tuberculosis.
 

あまり模写はしないのですが、とても好きな作家なので、オマージュ作品として制作してみました。
今回は「冬虫夏草」ではなくて「失題」なのですが、これもまた好きな作品です。

I don't do it often, but I really like the artist, so I reproducted it. This time it's not "Tochukaso" but "mistitled", but this is also my favorite work.

田中恭吉「失題」


「K.Tへのオマージュ」


読んでいただきありがとうございました
thank you for reading!


この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?