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「経営者として、大事にしていること。」~The thing I consider most important as the founder of a company~ (English below.)


「経営者として、大事にしていることは何ですか?」

このように聞かれることがあります。

間も無く会社は4期目を迎えますが、経営者としては未熟で、能力が足りていないなと感じることばかりですが、僕なりの答えはこれです。


「ヒーローになるな。ヒーローを増やせ。」


この言葉は最近大事にしているキーワードの一つです。

誰しもが、ヒーローになりたいはず。

みんなのことを救えるヒーロー。

誰からも頼られような存在。

僕もそのような存在になろうと躍起になっていました。


今では仲間が増えたので、仕事を分担していますが、3年前の創業時は、すべてのことを3人の創業メンバーで行なっていました。

かつての僕は、

「膨大なタスクを、限られた時間でこなして、結果を出すことが実力の証明」

こんな風に考えていたこともあり、仕事を振るよりも、自分でやる方が達成感と満足感を得られていました。

みんなのことを救えるヒーローになろうと必死でした。


その考えも、ここ1年で少しずつ変わっていきました。

「仲間が達成感、満足感を得るためにできることは何か?」

このような視点を持つようになったのです。

そう思うようになったきっかけは、正直に言うとあまり覚えていません。

単純に仲間が何かを楽しそうにやっている様子、何かをやり遂げた時の充実した表情を見るのが好きだからじゃないかな?

そのような気がします。


僕が宿に立って、ゲストの困りごとを解消し、助けてあげることはいくらでもできます。

今でもゲストの力になれることに喜びを感じています。

しかし、ゲストにとってのヒーローは僕である必要はありません。

溢れるばかりの思いやりを持っている仲間がいるので、彼らに任せればいい。

彼らがみんなのヒーローになればいい。


イベントも僕が仕切る必要はありません。

仲間に人を楽しませる天才達がいるので、彼らに任せればいい。

彼らがみんなのヒーローになればいい。


少しずつ、自分が担っていたポジションを、自分よりもそこで力を発揮できる仲間に譲っていく。

それは、ある種の恐怖でもあります。

自分の居場所がなくなるような感覚になるから。

しかし、仲間が自分よりも能力を発揮して、関わってくれる人たちにとってのヒーローになれれば、その仲間も、関わってくれている人も喜ぶはず。


そう考えた時、自分がヒーローになるのではなく、仲間がヒーローになれるような場所を探す、能力が発揮できる役割を見出す。

これが経営者として、大切な役割なんだと思います。


ビジョンを掲げる、明確なミッションを示す、抜け目のない経営戦略を組む、人を魅了する。

いくらでも、経営者として大切なことは考えられます。

ただ僕は、

「ヒーローになるな。ヒーローを増やせ。」

という思いを大切にし、一緒に働く仲間が輝けるようなチームを作っていきます。


I’m often asked, what do I consider the most important thing when it comes to running a company? Pretty soon, Staylink will turn 4 years old, which is relatively little, and so perhaps I’m still lacking in experience. That being said, if I had to answer the question, I would say this:

Do not try to be the hero — let those around you be the heroes instead.

This notion - the power and potential of delegation - has been key to my recent decisions and experiences.

Everyone wants to be a hero, as a hero can do anything and help anyone.

A hero is someone that can be relied on, and I was eager at one point to be that someone.

Nowadays, we have increased the amount of members in our company, so we divide many jobs and tasks among everyone. 3 years ago, that was not the case; it was just us 3 founders doing every task, large or small, on our own.

My general attitude towards running the company was a determination to prove my skill and effectiveness by doing a seemingly unreasonable amount of tasks in a short amount of time.

In the past year, my attitude has undergone significant changes.

The changes began when I started prioritizing how to provide our new members with a satisfying and rewarding experience.

I can’t pinpoint exactly when this happened, but I figure it happened gradually and organically, simply as a byproduct of seeing my crew enjoying themselves while we worked through the various challenges of the past year.

I can solve 1000 problems that travelers may present me with, just by standing at the reception desk and taking all comers one by one.

I still do this on occasion, as I enjoy interacting with travelers (if you don’t, then you shouldn’t open a hostel), but I don’t feel the need to be a hero for them, solving every possible issue that may come up.

The reason is that I have a number of perfectly capable crew mates who can fill that role without a hitch. They can be the heroes.

I also realized I don’t have to create, organize, or throw most events.

I have members of my crew that are geniuses at entertaining people.

They can be the heroes in this situation.

I’ve been delegating various tasks and challenges to my crew members, based on who I think can do a better job than I can. It has resulted in, among other things, a certain sort of fear — one in which I feel my role is diminishing and I can’t find a specific spot I belong in.

However, I only delegate when I feel someone is capable of the job.

At times, members of my crew make contributions that result in a butterfly effect of positive reactions. They will blow everyone away by throwing a great event, or upgrading the hostel in a certain way, which causes reactions that gives them a happiness and confidence boost. That boost can be felt by the guests and other crew members around them, and it is infectious. These little things add up to make a positive environment.

When I think of it in this way, I become eager to search further for roles I can assign to my crew members that can put them in this position of “hero”.

I believe this is one of the main aspects to consider in running a company.

There are others: You should state your vision. You should be unwavering in pursuit of your mission. You should think of a clear management strategy and you should do what you can to attract new clientele. There is an infinite number of things to consider in this role, but above all, I want to value my team, creating a positive and enthusiastic atmosphere. I believe this phrase is key to that particular goal:

Do not try to be the hero — let those around you be the heroes instead.

より良い発信をすべく、知識を蓄えるために活用させていただきます。