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遠隔操船シミュレータ BRM能力の修得 Remote Use of Shiphandling Simulator -BRM skill acquisition-

The Journal of Navigation, Royal Institute of Navigation, Volume 75, Issue 4, July 2022, pp.813-831
英国王立航海学会『The Journal of Navigation』75巻4号813-831頁、2022年7月
https://www.doi.org/10.1017/S0373463322000352

要旨

2020年春に始まった新型コロナウイルス感染対策として、STCW条約に基づく海技士養成教育も大きな臨時対応を迫られた。それは実習形態において顕著であり、可能な限り対面ではなく遠隔形態へ変更することであった。実習航海は寄港受け入れ国や港湾がないといった外的要因と教育機関それぞれの感染対策に関わる内的要因から、極めて制限的なものとなった。航海訓練専用の練習船ではなく海洋調査と非海技学生の洋上研修を主とする学内船を航海訓練に流用している東海大学では必然的な帰結として、操船シミュレータを活用して実習航海を補完することになった。しかし操船シミュレータを活用するに際しても、対面を避けて遠隔形態を取り入れるべきとの学校方針の枠内にあった。そこでこの機会に新たな発想を試みた。操船シミュレータは遠隔使用を組み合わせて実習に用いた場合、新たな教育可能性を持つのであろうか。東海大学では乗船実習課程の練習生が実際に操船シミュレータの遠隔実習を行い、自由に評価コメントを提出した。実習者である練習生自身による評価を分析したところ、船橋のチームワークやコミュニケーションの質的向上に大きな効果が自覚されたことが分かった。これはBridge Resource Management (BRM)教育の有効な手法となりうる可能性を示している。

Cadets training to become licensed mariners based on the International Convention on Standards of Training, Certification and Watchkeeping for Seafarers (STCW) Code have been under pressure to keep up with the countermeasures against COVID-19 from the Spring of 2020. For several reasons, sea training voyages were restricted or cancelled, and the schooling style was drastically changed from face-to-face to remote. Since the research vessel owned by Tokai University is not a training vessel exclusively for cadets, the decision was inevitably made to make more effective use of the shiphandling simulator. Because training in the simulator also had to be done remotely, new ideas were put into practice to explore the possibility of building new educational methods. Numerous open-ended evaluation comments were submitted by the cadets who received remote training on the simulator. The results suggested that the remote use of the simulator is likely to be an effective method for training in bridge resource management (BRM).

実務海技士が海を取り巻く社会科学分野の研究を行う先駆けとなれるよう励みます。