見出し画像

【和訳】Logic - One Day ft. Ryan Tedder -

YS4に向けて、フリースタイルの次は既出のリード曲をみていきましょう。この曲はシンガーのRyan Tedderとの共演で今年の7月にリリースされたYS4向け第一弾リリースになります。
実はこのLogic、真面目そうな風貌からは想像ができないほどの貧困層上がりなのです。特に初期の作品ではギャングスタラップ(?)に近しいような内容だったと。そんな彼が昔では考えられなかったような成功を収めた。努力すればいつかどこまでだっていける。そんなポジティブなメッセージを直球で届ける一曲です。Logicはこの曲についてツイッター以下のように語っています

「このシングルをリリースできて興奮してるよ。俺たちはブーンバップもやったしトラップもやった。でもこの曲は夢や目標を持ってる皆のために作ったんだ。音楽を創ることはとても楽しいよ。でもメッセージのある音楽を届けることはもっと大切なんだ。夢を持ったすべての人に贈るよ。」

サウンド的にもキャッチーで非常に聴きやすい一曲に仕上がっています。それではどうぞ!

[Chorus: Ryan Tedder]
And maybe one day I'll be wiser
'Cause maybe one day I'll be further from here
Put all of my faith in tomorrow
Dark days keep me up all night
Only thing I know, it's gonna be—
Alright

そしてきっといつか…俺はもっと賢くなる
だって、きっといつか…俺はここから遠く離れたところに辿り着くから
俺の信じるもの全てを明日に注いで
暗い日々は俺を一晩中眠りにつかせなかった
俺が知ってるたった一つのこと…「きっとうまくいくさ」

[Verse 1: Logic]
You ever wonder what it means to make it by any means and finally obtain your dreams
On the come up, where they run up from the world of many fiends
I been at it since a teen, get this money, get the cream
Hard work and sacrifice but not a lot know what I mean
Most these rappers ain't got no class like bomb threats
And bein' ill is a disease, it's the onset
And it don't matter where you at
If you white or if you black
If you rich, or you poor, we gon' always want more
But one thing I can be sure, as long as I got the floor
I'ma use this power to paint a picture of unity
And yeah I'm rippin' it up with that energy like it's two of me
Fuck the lights and the cameras, right now it's just you and me

何が何でも成功したい。その意味がわからなかったけど遂に夢を叶えた 1*
皆がいるところから離れて駆け上がる、そこで起こる次のことはさ。
俺は10代からずっとここにいて、金を得た。CREAMを手にしたんだ 2*
ハードワークと多くの犠牲を払った。でもこの意味を本当に理解しているやつはそう多くないさ
ほとんどのラッパーは授業に出てないんだ。まるで爆弾脅迫が届いて学校が休校になったみたいにさ *3
イルでいることってのはある種の病なんだ、だけどそこが始まりなんだ
お前が今どんな立場かなんて関係ない お前が白人か黒人かだって関係ない
金持ちか貧乏かも関係ないし、俺たちは常にもっと多くを求めている
でも一つだけ確かなLogicことがある。
俺は自分自身のこの力をつかって、「団結」の絵を描くんだよ
そして、それを思いっきり引き裂く。まるで二人の俺がいるみたいに。
ライツ&カメラなんて糞くらえさ。今ここにいるのはお前と俺の二人だけだ

1* Never Beenという過去の曲でLogicは"You ever wonder what it all really means? Heart full of dreams?I know I'ma do it, go get it by any means"とラップしている。
このラインを引用して、成功した現在の立場を上手く表現していますね。
2* Creamはウータンクランの曲で有名なCash Rules Everything Around Me(俺の周りでは金がすべてさ)の頭文字
3* アメリカの学校では凶悪テロ犯が近くにいるという噂が流れると休校になったりするらしいです。要は多くのラッパーはサボって努力してないと言っています。

[Bridge 1: Logic & (Ryan Tedder)]
One day (one day)
I'll be richer than I was before
One day (one day)
I'm 'gon have enough money to buy the store
One day (one day)
Like Sinatra said you know I'm finna do it my way
You on the road to success, I took the highway

いつか(いつか)
俺は昔の俺より金持ちになって
いつか(いつか)
店1つまるごと買えるくらいの金を稼ぐのさ
いつか(いつか)
Sinatraが言ったようにさ、俺はついに俺のやり方で成し遂げる *4
成功への道の上にいる。俺はハイウェイを駆け抜けるのさ

*4  Frank SinatraのことMy Wayというヒット曲があるらしく、同局のタイトルを引用しています。この人物にLogicは大きな影響をうけたようです。

[Chorus: Ryan Tedder]
And maybe one day I'll be wiser
'Cause maybe one day I'll be further from here
Put all of my faith in tomorrow
Dark days keep me up all night
Only thing I know, it's gonna be—
Alright

そしてきっといつか…俺はもっと賢くなる
だって、きっといつか…俺はここから遠く離れたところに辿り着くから
俺の信じるもの全てを明日に注いで
暗い日々は俺を一晩中眠りにつかせなかった
俺が知ってるたった一つのこと…「きっとうまくいくさ」

[Verse 2: Logic]
Feelin' blessed like I'm at mass
Yeah, I'm comin' for that ass
Game been broken for too long, so I guess I am the cast
Left my Section 8 crib, finally found some greener grass
So ahead of my time, I wasn't born in the past
This right here a double-header with Logic and Ryan Tedder
Oh no, it can't get no better
And you know, we know we do it for the children
I never thought I'd see the day I made a million
A couple dozen later, feel like everybody feel 'em
I ain't mean to boast in that last line
But countin' money's always been my favorite pastime
Especially with a past like mine
Drugs in the household
Never had a hand to hold
Even when I was homeless in the blisterin' cold, but I made it out
And if I can, you can, no doubt
I know—

神の祝福を受けたように感じる、まるで教会にいるみたいな気分さ
あぁ、俺は女をゲットするぜ
ヒップホップ・ゲームは長い間壊れていた、きっと俺こそが重要な登場人物だったんだ
俺は貧乏だった家を出て、とうとう緑色の芝生のある家を手に入れたんだ 5*
予定より早く俺の出番がきた。俺は過去に生まれたんじゃない
今まさにこの瞬間、ライアンとロジックのダブルヘッダーさ!
これ以上ありえないくらい最高の展開だろ
お前も、俺たちもわかっている、これは未来の子供たちのためなんだ
俺は自分が億稼げる日が来るなんて夢にも思わなかったよ
20何年がたってから、やっとみんなから受け入れられたんだ
いや、俺はなにもボースティング(自慢)したいわけじゃないんだ
でも、いつも金を数えるのが永いこと俺の気晴らしだったんだ
特に俺みたいな(貧しい)過去をもつ男にとってはね
ドラッグが家のあちこちにあって
手を握ってくれる人さえいなかったんだ 6*
厳しい寒さの中でホームレスだった時でさえ、俺はやり遂げた
そしてもし俺が成し遂げられて、お前も成し遂げられるなら…間違いない
そうなんだ…

5* Section8とラップしてますが、これは貧困層向けの国の住宅補助のことみたいです。貧乏なところから来たと。
6* Logicは両親がドラック中毒だったり、兄がギャングに入っていたりとかなり深刻な家庭だったとのこと。

[Bridge 2: Logic & (Ryan Tedder)]
(One day)
I'ma do it like I never did it
(One day)
I'ma have the courage to go out and get it
(One day)
Do what I love and support my girl
(One day)
I'ma shake up the whole world

(いつか)
俺が今まで決してできなかったことを成し遂げる
立ち向かって勝ち取るための勇気を持てるんだ
(いつか)
自分の彼女を支えて、自分の愛する道を進むのさ
(いつか)
俺は世界を揺り動かすんだ!!

[Chorus: Ryan Tedder]
And maybe one day I'll be wiser
'Cause maybe one day I'll be further from here
Put all of my faith in tomorrow
Dark days keep me up all night
Only thing I know, it's gonna be—
Alright

そしてきっといつか…俺はもっと賢くなる
だって、きっといつか…俺はここから遠く離れたところに辿り着くから
俺の信じるもの全てを明日に注いで
暗い日々は俺を一晩中眠りにつかせなかった
俺が知ってるたった一つのこと…「きっとうまくいくさ」

[Bridge 3: Ryan Tedder]
(One day)
Everybody tryna kill my light
Only thing I know it's gonna be alright (one day)
Everybody tryna kill my light
Only thing I know it's gonna be alright (one day)
Keep tryna tell myself in the morning things will be better (one day)
Keep tryna tell myself that tomorrow's different weather

(いつか)
俺のこの光を。皆が消し殺そうとしてくる
俺が知ってるたった一つのことは「きっとうまくいくさ」ってこと
俺のこの光を。皆が消し殺そうとしてくる
俺が知ってるたった一つのことは「きっとうまくいくさ」ってこと
毎朝、自分自身に言い聞かせようとしてるんだ。きっともっと良くなるって(いつか)
きっと明日は晴れるって、自分自身に言い聞かせようとしてるんだ

[Chorus: Ryan Tedder]
And maybe one day I'll be wiser
'Cause maybe one day I'll be further from here
Put all of my faith in tomorrow
Dark days keep me up all night
Only thing I know, it's gonna be—
Alright

そしてきっといつか…俺はもっと賢くなる
だって、きっといつか…俺はここから遠く離れたところに辿り着くから
俺の信じるもの全てを明日に注いで
暗い日々は俺を一晩中眠りにつかせなかった
俺が知ってるたった一つのこと…「きっとうまくいくさ」

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?