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省エネ大賞受賞技術開発の軌跡 (11) Trajectory of Energy Conservation Grand Prize-winning Technology Development (11)

1.2.1 機能バブル 無駄創出 (1)


投機によって生ずる、実態経済とかけはなれた相場や景気であるバブル景気、バブル経済を1990年前後の異常な好景気に結びつける人々が多いと思います。バブルの定義を「平均的生活者の判断と要求限度を越えた物、サービスが異常に多い状態」と規定すれば、多くの機器の機能もその範ちゅうに入るのではないでしょうか。機器の機能が必要以上に多く搭載されている機能バブル状態です。この機能バブルはバブル経済崩壊後の現在も続いていると思います。もちろん機能を付加するメーカー、営業販売担当者は、他社との競争において商品の差別化や販売競争に打ち勝つために必要な機能だ、と主張するでしょうが。
ここで大切なのはこれからの時代には彼らがいかにそして真剣に消費者側に立った発想をするかです。メーカー、流通、消費者の全員にとって機器の機能がバブルなのか否かなのかを地球環境、持続的社会の形成という観点で決定しなければいけません。メーカーだけの独断で、単なる利益追求だけで機能を付加してはいけません。メーカー、販売者、消費者などかかわりをもつ人々全体を考えることで不必要な機能バブルは押さえることができます。その結果として使いやすく、適正価格での商品提供を目指すことが必要です。
そのことで一時手的に販売額が落ちたとしても適正な利潤を付加した適正なビジネスや取引、販売をすれば破綻には至らないし、全地球的ですし、後世の人々にも喜ばれます。
私自身のビジネスの基本的な考え方は
①  ビジネスにおいて訂正利潤をご理解いただけないような商品やサービスは行わない、
②  もし適正利潤を理解いただけずに値引きを要求されるならその仕事やご依頼はお断
りする、
ということです。中小企業、まして私のような個人に薄利多売、価格競争などできるわけがありません。

1.2.1 機能バブル 無駄創出 (2)


本題に戻りますが、使用もしない機能、使うことが難しい機能を持った商品は金銭的な無駄、生産時の資源やエネルギーの無駄使い、そして最終的にはゴミとなるような機能は無駄以外の何物でもない、と思います。消費者が無駄とわかっているから値引きを要求するし、販売者はそれにも応えなければいけません。使いもしない機能や無駄が見ぬけられるような製品やサービスは値引き対象になるのです。
現在身の回りにある電気器具を見回して使用していない機能、無駄を数えて見てください。機能を一度も使わずに廃棄処分した製品は多いはずです。いかに無駄に対して出費させられたかがわかります。ただ、この無駄の責任は消費者側にもあることを忘れてはいけません。使いもしない多くの機能やサービスを説明された消費者が割り得感を感じて、メーカーや販売者の言うなりになるからです。
毎年年末近くなりますとその年のヒット商品を日本経済新聞社がまとめ「○○年ヒット商品番付」を発表します。2002年の場合は東の横綱として「丸ビル」、西の横綱として「カメラ付き携帯電話」がランキングされ、街区のブランド化、コミュニケーション手段の革新といったものが、時代のトレンドとして映し出されています。
 同番付商品を眺めると、消費の2極化がうかがえます。「讃岐うどん」、「180円スニーカー」、「マーチとイスト(小型自動車)」などは、割安感、価格訴求力でヒットしました。一方、「PDP(プラズマ・ディスプレー・パネル)テレビ」、「トップオープンドラム(ドアが上から開くドラム式洗濯乾燥機)」、「健康エコナマヨネーズタイプ」などは、価格はやや高目ながら、機能、安全、健康といった面で十分納得できるものがあればヒット商品となっています。
 2002年は不況が叫ばれ、デフレ傾向や消費の低迷が続いた一年でしたが、ヒット商品から浮かび上がる消費傾向は、品質と価格に対する評価とともに、ちょっぴり贅沢なものであっても、その付加価値に十分納得すれば購入するという前向きなものがうかがえます。つまり、不景気であっても消費者ニーズをしっかり捉えた商品は売れているのです。
 新製品開発の原点は、消費者の生活行動や態度の中から、消費者が欲しているものを見つけ出す力であり、そこに知恵とアイデアを働かすことです。言うことは易しいのですが・・・・・。
                               続く
 

1.2.1 Function bubble and creation of waste (1)


The bubble economy or boom is caused by speculation and it is far from the real economy. I think that many people link this bubble economy to an abnormal economic boom around 1990. If the definition of the bubble is stipulated as "a state of abnormally large number of things or services beyond the demand limit by the average consumers", the too many functions equipped with the devices or machines should be in that category. It is a function bubble where the functions of the equipment are installed more than necessary. I think this function bubble has been lasting even after the bubble economy collapse. Of course, manufacturers or sales representatives will argue they are necessary to win in product differentiation and/or in sales competition with other companies.
What is important here is how seriously they think about their products on the consumers side in the future times. It is necessary to decide whether the function of equipment is bubble or not for all of us, manufacturers, distributors and consumers from the viewpoint of the global environment and the formation of a sustainable society. They must not add functions only for mere pursuit of profit only by the manufacturer. By considering all the related people such as manufacturers, sellers, consumers and so on, you can suppress unnecessary function bubbles. It is necessary to aim for easy-to-use product offering at a reasonable price.
As a result, the sale price may temporarily drop, but they will not collapse if they do proper business, trading and selling with properly added. It is globally better and pleased by future generations as well.
My basic idea of business is as follows.
①  I do not do the business where the customers cannot accept the products or services with the proper profit.
②  I refuse the work or request in which the customers ask discounts without understanding the proper profit.
It is impossible for me as a small business to sell on a large scale with small profits or to do price competition.

1.2.1 Function bubble and creation of waste (2)


Returning to the main subject, products with functions not to be uses or difficult to be used are financially useless. It is mere a waste of resources and energy during production. The function that will eventually become garbage is nothing but a waste. Since consumers know the functions are in vain, they demand discounts and the seller must respond to it. Products and services the customers cannot use are subject to discounts.
Please look at the electric appliances currently in your surroundings and count the waste of functions that you do not use. There should be many products discarded without using their functions at all. You can see how much money you have wasted. However, do not forget that this wasteful responsibility is also on the consumer’s side. It is because the consumers often feel as if they were profited by unusable many functions and services after the slick sales talk or explanations by sales staffs or manufactures.
At the end of the year, the Nihon Keizai Shimbun will summarize the hit products of that year and announces "OO Year Hit Item Numbering". In 2002, "Marubiru (a building near Tokyo Station)" is ranked as the Yokozuna (grand champion) of the east and mobile phones with cameras "Yokozuna of the West". Brands of city blocks, innovation of communication tools are reflected as a trend of the times.
 Looking at the numbered products in the list, you can see the bipolarization of consumption. "Sanuki Udon (Sanuki noodle)", "180 yen sneaker", "March and Ist (small cars)" were hit with a sense of cheapness and their price appeal. Meanwhile, "PDP (plasma display panel) television", "top open drum (drum type washing and drying machine with the door opened from above"), "healthy econa mayonnaise" were on the list. If there is something sufficiently convincing in terms of safety and health, they can become hit products.
 The year of 2002 was in recession and deflationary tendency and consumption stagnation continued. However, the consumption trend seen from hit products showed evaluated for quality and price. The positive attitude of consumers was seen in purchasing somewhat luxurious ones if they fully agree with the added value. In other words, products that firmly captured the consumers' needs were bought even in the time of recession.
 The origin of new product development exists in the ability to find out what consumers want from the consumers' lifestyle behaviors and attitudes. We should use wisdom and ideas there. It is easy to say though.
                         To be continued

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