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ソウゾウ再始動によせて / Restarting “Souzoh”

(English follows)
先日、メルカリグループとして子会社設立と新規事業の開始のリリースを出し、その中で新生ソウゾウの代表をさせて頂くことを発表しました。
一度は解散・清算したソウゾウ社を、再度始動させていくことに合わせて、考えていることなどをnoteに書いておきたいと思います。

自己紹介

前職はツイキャスでエンジニアをしていたのですが、メルカリグループのソウゾウ社(旧)に入社して以降はPdM(プロダクトマネージャー)として、「メルカリNOW」や「メルペイスマート払い」など複数のサービスの立ち上げに関わってきました。プロフィールとしては下記です。


東京大学仏文科卒業後、2012年に任天堂株式会社入社。2014年にモイ株式会社(ツイキャス)に初期社員エンジニアとして入社。国内開発、海外マネージャー、アジア事業立ち上げを経て、2017年6月にメルカリのグループ会社だった株式会社ソウゾウ(旧)に入社。その後、株式会社メルカリへ異動を経て、株式会社メルペイにて金融新規事業(Credit Design)のプロダクト責任者を担当。2020年7月より株式会社メルペイ執行役員VP of Product。

プロダクト作りが楽しくて、ひたすら新規のサービスを立ち上げ・作ってきた感じです。

そもそもソウゾウとは

株式会社ソウゾウ(旧)は、2015年に松本龍祐を代表として設立された会社で、新規サービスを立ち上げる会社として作られました。
設立後、「アッテ」、「メゾンズ」、「カウル」、「メルカリNOW」、「メルチャリ」、「teacha」など様々なサービスを世に出しました。その後、元ザワットの原田大作に代表を交代し、チャレンジをしてきましたが、メルペイの立ち上げ然り、日本事業・メルペイ・US事業の三本柱への経営資源の有効活用として2019年に解散・清算を実施しました。

メルカリにおける新規事業

その後も引き続き、メルカリグループ内では新規事業・新規サービスの検討・提供をずっと続けてきています。事業を通じた新しいサービスの開発へのチャレンジは変わらずカルチャーとして根付いていて、日本での直近の斬新な取り組みを挙げると、メルカリ日本事業では「メルカリ寄付」・「ゆうパケットポスト」・「あとよろメルカリ便」など。メルペイ事業ではメルペイそのものが大きな新規事業ではありますが、個人間送金の「おくる・もらう」・ファンズ社との「メルカリサステナビリティファンド」など、様々に新しいサービスを提供し、お客さまに受け入れて頂けるか・喜んで頂けるか、を確認しながらPDCAを回し改善していっています。(さらに鹿島アントラーズでも様々に新しい取り組みを数々進めています。)

一方、様々な新規事業の可能性について、代表の山田(進太郎)やその他経営陣と度重なるディスカッションを経て、改めて、中長期的に新たな柱となりうる事業を集中的に作っていくことを決めました。そして、そのための環境を整えるためにソウゾウを再度設立するに至りました。

新生ソウゾウについて

以前のソウゾウで大事にしていた新規事業に向かう考え方や、ソウゾウ独自のバリューの「Move Fast」は受け継ぎつつも、全く新しいソウゾウを創っていくことを考えています。

今考えていることを箇条書き的に書いてみます。

・在り方:プロダクトを中心とした会社を創っていく
 ・ぼくも、CTOの名村や取締役の山田も、関わり方は様々あれど、一貫してプロダクトを作ることで社会価値を生んできています。だからこそ、新生ソウゾウもぼくらの強みであるプロダクトを通して、大きく価値を提供していければと考えています。
 ・単純なアプリケーション自体がコモディティ化していく中で、それでも、プロダクト随所の細部に宿るUXや、今まで以上のML(機械学習)でのデータ利活用など、この辺りを武器としながら大きく社会価値を創っていきたいと考えています。
 ・(CTOの名村が別の言葉で、その在り方を綴っているブログポストがあるので、よければこちらも見て下さい!メルカリCTOが考えるエンジニアの価値

・志向:社会的に意義のある仕事を、そして、それを各メンバーが感じられる会社に
 ・ぼくらは、自分たちの力をどこに捧げるべきか、どこに使うべきか、に対して意識的である方が良いと考えています。全身全霊の力を、なるべく社会がより良くなるように、使っていきたいとぼくは(本当に)思っています。(少し歳を取ってきた証左かもしれませんが)
 ・新生ソウゾウ社はプロダクト作りのプロフェッショナルを中心にチームを組成していくことを考えています。だからこそ、その力の使い先、使い方についてはしっかり意志を持って向かっていくことが大事だと考えています。(もちろんどんな仕事も意義があって回っている、という話もありつつ、経験のあるベテランの方であればあるほど、その力の使い方や使い先について"より意識的"であるべきかなと個人的に思っています。)
 ・ただし、実際、中の人としては本当に上記のように考えてプロダクトを真剣に・真摯に作っていても、違う形で受け取られてしまったり、さらには実態としては意図しない形で使われてしまったりすることもあります。そういったことにも自覚的でありながら、それでも、より社会のためになるよう、意図して作っていきたいと思うし、違う使われ方をしてしまった場合には、素直に反省し、修正していくことを厭わない姿勢でありたいなと思います。
 ・仕事を通して、社会に還元していく。社会的意義のある、仕事をできるようにしていく。そして、それを実際に体感としてもメンバーが感じられるようにしていく。

上記のような点を考えながら、チームや事業を創っていきたいなと思っています。

締め

考えていることをつらつらと書いたのですが、実際には今は何も無い状態ですし、進めていく中で、うまくいかないことや、たくさん失敗もすると思いますが、初心を忘れず挑戦していければと思うので、慣れないnoteを書いてみました。
色々書きましたが、楽しいチーム・環境を作ることには自信があるので、もし新生ソウゾウが気になった方がいましたら、これから採用も開けていくことになると思うので、ぜひお声がけください!プロダクトの具体に関しては詳細が見えてきたタイミング等で、また随時お知らせしていければと思ってます。

今年もどうぞよろしくお願いします!

(以下、英訳も添えておきます)

We put out a press release the other day about Mercari Group establishing a subsidiary and launching a new business. The press release also announced that I would be appointed as representative director of the reborn Souzoh.
As we gear up to reboot Souzoh, a company which we already liquidated once before, I thought I would take a moment to summarize my thoughts in this note.

Self-Introduction

I used to work at TwitCasting as an engineer. I joined Mercari Group as PdM (Product Manager) for the original Souzoh, and in that role, I was involved with establishing a number of services, including Mercari Now and Merpay Smart Payments. To give a brief overview of my career so far:

After graduating from Tokyo University’s Department of French Language and Literature, I joined Nintendo Co., Ltd. in 2012. I went on to join Moi Corporation (TwitCasting) in 2014 as one of their first full-time engineers. After developing domestic business, managing overseas business, and helping to establish a company in greater Asia, I joined the former Souzoh, Inc. in June 2017. Following my transfer to Mercari, Inc., I became the head of product for Merpay, Inc.’s new finance business (as part of the Credit Design Team). This was followed by my appointment to Merpay’s VP of Product, a position I’ve held since July 2020.

As you can see, I’ve focused almost exclusively on the creation of new services up until now. I just love building products.

What is “Souzoh” anyway?

The former Souzoh, Inc. was founded in 2015 to launch an array of new services with Ryosuke Matsumoto at its head.
It went on to launch Atte, Maisonz, Kawlu, Mercari Now, MerChari, teacha, and others. Daisaku Harada from Zawat took over as representative director after that, with the company taking on a number of new challenges. Some time after the establishment of Merpay, in 2019, Souzoh was eventually liquidated in order to more effectively funnel management resources into our three pillar structure of Mercari JP, Merpay, and Mercari US.

A New Business for Mercari

Souzoh continued to provide new business and service ideas for the Mercari Group. Even after it was dismantled, that desire to try developing new services through businesses took root as part of the wider company culture, with some of the most recent successes being Mercari Donation, Yu-Packet support, and At-Your-Service Shipping. While the Merpay service itself was certainly a big new business for Merpay, we have also come to offer a wide range of new services such as the Send and Receive P2P remittance service and the Mercari Sustainability Fund. We continue to progress through the PDCA cycle while making sure that the services are well received by users. (We are also working on a variety of new initiatives related to the Kashima Antlers team.)

When it comes to examining new business possibilities, CEO Shintaro Yamada and the other upper management have discussed the subject at length, ultimately deciding to focus on building businesses that can eventually become a new pillar for the Mercari Group in the mid- to long-term. This is what led us to bring back Souzoh, to better position ourselves to turn these ideas into reality.

About the New Souzoh

While the new Souzoh will carry on old Souzoh’s approach to new business and value of “Move Fast,” we are hoping to make this company something brand new.

I’ll try to summarize my thoughts in a few bullet points.

- Vision: Create a product-focused company
 - Each of us—myself, CTO Suguru Namura and Director Shintaro Yamada—will have a slightly different relationship to the new company, but we will be united in our focus on product creation as a way to help society. We hope that this vision will enable the reborn Souzoh to provide great value, utilizing the product-side specialization of its three core members.
 - We hope that even as we work to commodify applications themselves, we will be able to create greater value for society by making the most of Mercari Group’s strength in product-adjacent areas like UX and greater use of data through machine learning (ML).
 - (CTO Namura has a blog post explaining that vision in his own words, so I recommend you check it out if you have the chance! It’s called “The Value of Engineers as Seen by Mercari’s CTO”. (Sorry, only available in Japanese for the moment.)

- Direction: Make a company where each member can feel the social significance of their work
 - We think that the best members are those who consciously consider where best to apply their skills. I really want to put every fiber of my being into improving society, to make it the best that it can be. 
 - We are thinking the Souzoh team should be composed primarily of product-creation professionals. That means it will be very important to have a firm idea of where to channel those abilities and how to best apply them. (Although it’s true that any work done by professionals is going to have value, I personally think that the more experienced a product-creation veteran is, the more conscientious they should be about how and where their abilities are used.)
 - In practice, however, even if our professionals fully adopt this approach to creating the very best products, the end result can be received differently than they expected or used in a way which they never intended. While that assessment can be subjective, I want us to be the kind of team that has an idea of how the products we create will improve society, and if a product is used in a way different from what we intended, we don’t shy away from facing that fact directly and working to fix things.
 - We will give back to society through our work. We will empower the company to work on initiatives which carry social significance. Furthermore, we shall ensure that members can actually feel the impact their work carries.

I hope to build Souzoh’s teams and business while keeping these points in mind.

Conclusion

So I just sped through my general thoughts here, but the truth is that we’re starting from zero. We may face many difficulties and experience failures in pushing this project forward. However, this is all the more reason for me to go outside my comfort zone to write this kind of note, so that hopefully, we can continue to push forward without forgetting where we started.
I sure wrote a lot. At any rate, I’m confident that we can create a fun team and working environment, so don’t hesitate to reach out to us if you’re interested in the new Souzoh. We will likely start hiring in the near future. Expect another announcement whenever we have a better handle on the details of what kind of product we’re going to create.

Looking forward to making great strides along you all this year!

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