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深読み:束縛の中での無執着

Many a traditions of Datta have disappeared in course of time. Those that are still surviving, depict Datta as a “Bhairagi” who travels around the world smearing his body with the sacred ash. It is true that Datta has such a form. But there is another facet to his form. It is that of a married man. It is made amply clear in the “Datta Purana, Markandeya Purana and Brahma Vaivarta Purana.” For some unknown reason the public have forgotten that part of Datta’s life history.

It is also possible that the great yogis of the present may not have any need of this particular form of Dattatreya and so have not given much importance to this aspect of Datta’s life history. The present generation of the Hindus would not be willing to live a life of total renunciation, shave their heads totally and conduct sadhana. They would not be interested to hear about the methods of Dattatreyopasana. We need to teach them the paths of Bhakti, Dhyana and acts of welfare associated with “Detachment in attachment” while they are still living a family life. They should be taught how not to be selfish and develop universal love to all forms of life. While they are prospering in worldly life, they need to be guided towards the path for “Liberation.” Towards this objective they need not be taught any new Upasanas. Dattatreya had the aim of uplifting the man in this Kali Yuga. He has given instructions towards achieving this objective long time ago. Sage Vyasa has written those details in the Puranas. It is unfortunate that it has fallen way behind and man has forgotten it.

“Sri Anaghastami Vratam” is a form of Dattatreya Upasana for the welfare of man, which has been lost during the passage of time. The principal points in the conduct of this vratam are the worship of the sacred form of Dattatreya as a married man, of Anaghadevi, the wife who truly fulfilled the role of a housewife, and their children “The Ashta Siddhis.” Swamiji revived this special vratam that was forgotten for nearly 1000yrs, during the birthday celebrations of 1985. Swamiji, who is a Brahmarshi, personally published the details of conducting the vratam and the “Anagahadeva, Anaghadevi Ashtottaras.”From that day 1000’s of people are conducting this vratam every year. It has assisted in fulfilling many devotees’ wishes. It has helped in relieving the devotees’ problems. This aspect was made known to the public through the film produced by Swamiji. The film depicted the building of the Datta temple, the secret of Dattopasana, propagated the message of Datta and was started during the birthday celebrations in 1985. The famous film director “Kamalakara Kameshwara Rao” directed the film, which was released on 17/1/ 86. The press reviews gave a wonderful report on the film.

Ch. 27. Anaghastami Vratamu
Reflections of the Absolute
The life of Sri Ganapathy Sachchidananda Swamiji
K.V. Krishna Murthy Translated
from the original Telugu into English by Dr. P.V. Nath, O.B.E.


日常生活という名の束縛

現代人が日常生活を送りながら、バクティ(信愛)の道、ディヤーナ(瞑想)の道、「束縛されながらも無執着(Detachment in attachment」に福利を行う道を歩むことは至難の技かもしれません。

ダッタートレーヤ

ダッタートレーヤは、様々な姿で人々の前に現れます。全身に灰を塗った帰依者、少年、狂人、クリシュナ、聖者、叡智を授ける者などです。どんなタイミングで、どんな姿として現れ、それを目の当たりにした人々の内面をテストすることもあると言われます。人々にとって必要な姿で顕現してくださるのでしょう。

中でも忘れてはならないのが、既婚者の姿です。ダッタートレーヤはカリ・ユガの人間を上昇させるため、アナガ・スワミ(ダッタートレーヤ)とアナガ・ラクシュミ・デーヴィの夫婦、そして彼らの子ども「アシュタ・シッディ」たちとしてプージャー(神像礼拝の儀礼)の対象として現れます。

アナガ・ヴラタ

ダッタートレーヤのアヴァター(化身)であるシュリ・スワミジは数千年忘れ去れていた聖仙ヴィヤーサが書き残した「アナガ・ヴラタ」というプージャーの一形態を現代人のために復活させました。ヴラタは、「掟、誓い、誓戒」と訳され、アナガ・ヴラタは誓いにより願いが叶う、目的が成就される神像礼拝の儀式です。

スワミジは、ポータブル型プージャを開発してくださいました。紙のヤントラ(チャート)さえあれば、宗教、年齢、配偶者の有無などに関係なく、誰でも行うことができます。自宅や旅行中でもでき、特に牛の牧場の近く、丘の上、川の近く、浜辺などで行うと1回が100回分に倍増すると言われます。

パンデミック

スワミジはパンデミックを予期していたかのように、2019年年末にこのプージャーを世界中の帰依者に実施するように発信なさいました。その後間もなく、各国でパンデミックによるロックダウンが起こり、その期間中は、世界中の多くの帰依者が、ソーシャルディスタンスを保ちながら自宅でこのプージャを行いました。

余談

2020年1月、僕もインドのクリシュナ川のほとりでこのアナガ・ヴラタをこれでもかというくらい繰り返し実習しました。その後も、自宅で続けました。時には子どもとやりました。回数x人数でカウントされます。そのお陰か、567には感染しませんでした。あくまで結果論ですが、ご利益があったのかもしれません。


参考

Sri Anagha Vratam
Datta Peetham


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