SOAS Summer School 経験談(2・3週目)

SOAS2週目は1週間目と授業スタイル事態は変わらず、自分自身が慣れてきたこともあり、より積極的に議論に参加できるようになりました。週末には、親戚の友人を尋ねてBirminghamまで行きました。これは、日本で計画したものではなく、Londonに行ってから計画、実行したもので、行動力がLondonに行く前は考えもしなかったであろう事なので、Londonに来て行動力を得たと感じた瞬間でした。Birminghamで会った親戚の友人はスペイン人夫妻だったのでLondonの友人たちとは異なった目線を持っていました。議題として「なぜ日本人は自分の意見を言えないのか?」という議論になった際に(勿論パブでビールを飲みながら)SOASの友人が言っていた「それぞれの国に対しての誇り・プライドがあるかどうかではないか」と言ったところ「自分にはないけど意見はある」と言っていました。自分の視野の狭さを実感し、物事は本当に多面的であると改めて実感しました。
SOAS3週目は、最終テストへの準備が主な授業内容でした。最終テストは「それまで学習してきた内容で自分が興味があるものについて、研究発表を行う」というものです。私は自分が普段学んでいる「経済学」と関係のある「どのようにしたら環境破壊は止められるのか?」という内容を選択しました。経済学では環境破壊などは「負の外部性(Negative externality)」として扱われ、軽減する方法として、代替材への補助金や負の外部性を持つ財への課税が挙げられます。私は、SOASで学習した内容と調べた資料から、日本の伝統的な「入会地」のような共有資源というシステムを利用した環境破壊防止策を提案しました。これは、発表時教室内で他の発表よりも多くの反響をいただき、先生からのコメントでも「最も多くの質疑応答のあった発表だった。これは良い発表であったということだ」とのコメントを頂きました。私がSOASを通して、学んだ、人から与えられた「正解」よりも「自分の頭で考えて、理論を構築する」という事の集大成でした。

The second week at SOAS was the same as the first week in terms of the teaching style, but I was able to participate more actively in discussions as I became more familiar with myself. At the weekend, I went to Birmingham to visit a relative and friend. This was not something I planned in Japan, but something I planned and did after I arrived in London, and it was a moment when I felt that I had gained the ability to act in London, as I would never have thought of doing this before I arrived in London. They had a different perspective to my friends in London. When the topic of discussion was "Why can't Japanese people speak their mind?" (over a beer in a pub, of course), I said what my friend from SOAS said, "It's whether or not we have pride in our respective countries", and he said, "I don't have it, but I have an opinion". I realised how narrow my perspective was and was reminded that things are really multi-faceted.
In the third week of SOAS, the main lesson content was preparation for the final test. The final test was to "present your research on something you are interested in, based on what you have studied up to that point". I chose the topic "How can environmental destruction be stopped?", which is related to my usual study of 'economics'. I chose this topic because it is related to my usual study of economics. In economics, environmental destruction is treated as a 'negative externality', and ways to reduce it include subsidising alternative materials and taxing goods with negative externalities. Based on what I had learnt in SOAS and the materials I had researched, I proposed a measure to prevent environmental damage using a system of shared resources, such as the traditional Japanese system of 'kairinchi', or 'admission land'. This received more feedback than any other presentation in the classroom at the time of presentation, and the teacher commented that it was the presentation that received the most questions and answers. This means it was a good presentation". It was the culmination of what I have learnt through SOAS, which is to think for oneself and construct a theory rather than just taking the 'correct answer' given by others.

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?