見出し画像

航空機の非常事態に備えるATC:Gear-down、Gear-upしなかったら...

引き込み式の降着装置を有する飛行機では、常にギアが確実に展開しているか、収納されたかを確認することが肝要です。これらが確認できない事態に遭遇した際、動揺して場当たり的に対処するのでなく、運航マニュアルに従って最善の対処が出来るよう、普段から訓練・イメージトレーニングしておきましょう。

〇地上要員に目視確認を仰ぐ手段
〇降着装置が展開されない時の対処法
〇降着装置が収納されない時の対処法
◎降着装置が展開しないまま着陸する時の方法

計器盤上で"Three Green"が確認できない場合は、乗員は特別な「覗き窓」や、機体に装着されているCCDカメラで、降着装置の状態を目視すべきです。乗員が目視出来ない場合は、機体を滑走路上でローパスさせて、管制塔やランプエリアなど地上にいる人員に、降着装置の展開状態を確認して貰うのが適当です。しかしこの手段は、日中の明るい昼間でないと判断が難しいものです。

If the "Three Green" can't  be confirmed on the instrument pannel, the crew visually check the landing gear configuration through the "peeping window" or by the CCD cameras. If the crew can't be convinced visually, the crew should attempt the low-passing on the runway, and ask the tower controllers and/or ground staff on the ramp to observe the landing gear condition. It won't be easy to assess, unless it's a sunny daytime.
"Airwalk 824, currently gear-down not confirmed. Please observe the gear configuration while low-passing Runway 01."

降着装置が1つでも展開しない時には、操縦マニュアルに従って手動や重力で降着装置を展開出来ないか試します。このような事態となったら、状況に応じて緊急事態を宣言する必要があります。何回も繰り返して操作できない手順もあるので、1回で確実にギアを展開できるよう、日常から操作手順については訓練して、精通しておく必要があります。

If at least one landing gear is not deployed, follow the operation manual to see if crew can deploy the landing gear manually or by gravity. When this happens, captain needs to ponder an emergency call depending on the situation. Since there are some procedures that can't be attempted more than once, it is necessary to train and familiarize ourselves with the operation procedures on a daily basis so that we can successfully deploy the gear on the first attempt.
"Airwalk 824, appreciate your report. We'll attempt the gear-down by the emeregency procedure. We've not yet declare Mayday."

離陸直後に降着装置をギアベイへ収納したつもりでも、ギアが引っかかったり、ベイ扉が完全に閉鎖しないことがあります。これも展開しない時と同様な手順で、本当に収納出来ていないかを確認します。地上要員からも収納を確認できない場合は、目的地へ飛行しながら問題解決を図る選択肢もあるでしょう。特に目的地が当該機の常駐基地である場合や、出発地が夜間や悪天候である場合は、出発地で問題解決を図るメリットは少ないと思われます。出発直後に飛行中止を決断したら、大型機の場合は着陸前に燃料投棄を実施せねばなりません。離陸直後の時点では、最大着陸重量を超えている可能性があるからです。管制塔からの指示により、安全な地点で適切な高度を維持して燃料を投棄し、軽量になってから着陸を試みるべきです。滑走路を逸脱する危険性があるので、緊急着陸となります。

Airmen sometime experience the gear bays don't close completely, because the landing gear stuck on the door. The crew should assess if the gears are all installed completely according to the procedure for the gear deployment. In case the ground staff could not confirm the cause of the trouble, the crew might consider that they'd continue to fly to their destination. Particularly, when it is night or in a bad weather at the departure airport, or the doomed aircraft is based on the destination airport, it'd be more advantage to go to the destination and try to solve the trouble there.
If the crew decided to terminate the flight and return to the departure airport, the crew might dump the fuel in case of a large airplane. Because the takeoff weight is often hevier that the maximum allowable landing weight. By the instruction from the control tower, the crew fly to the safe area, maintain appropriate altitude and jettison the fuel necessary to land. After reaching the safe landing weight the crew should attempt an emergency landing, expecitng possible runway excursion.
"Airwalk 824, we're uncertain if the left main gear bay closed completely. We like to dump the fuel and return to the airport. Request vector to the jettison area and the altitude."

ここから先は

1,828字

¥ 100

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?