見出し画像

【読書記録】BIG THINGS どデカいことを成し遂げたヤツらはなにをしたのか?

これは何?

PMP資格の維持・更新に向けた、私的な読書記録です。
監査に耐える証跡として公開します。

本の情報

  • Author

    • Bent Flyvbjerg, Dan Gardner, Yuko Sakurai(Translation) 

  • Title

    • How Big Things Get Done ( Japanese: BIG THINGS どデカいことを成し遂げたヤツらはなにをしたのか?)

  • PDU Category

    • Ways of Working : 2.0

    • Power Skill : 3.0

    • Business Acumen : 2.0

  • Start Date

    • 2024/6/19

  • End Date

    • 2024/7/1

  • URL

本の内容(日本語)

本書は、予算超過や期日遅延、利益不振といった計画の「未達」問題に対する解決策を提示する。世界中のメガプロジェクトの成否データを16000件以上蓄積・研究してきたオックスフォード大学教授のBent Flyvbjergが、計画倒れを防ぎ、超過利益を生む「BIG THINGS」を実現する方法を明らかする。

人々が楽観的に陥る危険や、慎重な計画立案の重要性(キーワードは「ゆっくり考えて、すばやく実行する」)、根本目的の明確化、ピクサーのプランニング手法、経験の活用、現実的な予測の取得、クリエイティブな計画立案、チームの一丸力、スモールシング戦略など、成功するプロジェクト計画のための具体的なステップが示されている。

本書が明らかにしたメガプロジェクトの成否データよると、99.5%のプロジェクトが失敗する。0.5%の成功例に仲間入りするには、下記のことに留意するとよいと本書はアドバイスする。

  • 企画・計画段階に時間をかけること。半面、実行フェーズは時間をかけないこと。

    • キーワードは「ゆっくり考え、素早く実行する」

    • 企画・計画段階では手戻りのコストが低い。そのうえ、時間をかけてもコストは比較的安価にすむ。

    • 実行フェーズは手戻りのコストが高い。遅延リスクも増えるうえに、遅延がさらに他のリスク(コスト増大等)をも増加させる。

  • 「なぜそれをするのか」を明確にすること。この目的が明確ではないなら何度も掘り下げること。

  • 経験を重視すること。

    • 経験豊富なメンバーや枯れた技術を採用するなどで、プロジェクトの各種リスクを低減させることができる。

    • モジュール化などでプロジェクトのスコープを小さくする。モジュール化されたパーツを組み立てることで大きなものをビルドすることができればよい。ビルド工程を反復実行することで経験を積み、習熟度を上げ、プロジェクトの品質を安定させることができる。

Descrption(Translate in English)

This book addresses the common issues of budget overruns, delays, and profit shortfalls in project planning. Bent Flyvbjerg, a professor at Oxford University who has accumulated and studied data on over 16,000 megaprojects worldwide, reveals how to prevent project failure and achieve extraordinary success.

The book covers the dangers of optimism, the importance of careful planning ("think slowly, act quickly"), clarifying fundamental objectives, Pixar's planning methods, leveraging experience, obtaining realistic forecasts, creative planning, team cohesion, and small-scale strategies. It provides specific steps for successful project planning.

According to the data on the success and failure of megaprojects revealed in this book, 99.5% of projects fail. To join the successful 0.5%, the book advises the following:

  • Spend time in the planning phase but act quickly in the execution phase.

    • Keyword: "Think slowly, act quickly."

    • In the planning phase, rework costs are low, and spending more time is relatively inexpensive.

    • In the execution phase, rework costs are high, and delays increase the risk of further cost overruns.

  • Clearly define the "why" of the project. If the purpose is unclear, continue to dig deeper.

  • Value experience.

    • Involve experienced team members and use proven technologies to mitigate various project risks.

  • Modularize to reduce project scope. Assembling modular parts can help build larger structures. Repeating the building process helps gain experience, improve proficiency, and stabilize project quality.

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?