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#46 下剋上? ポッキー vs プリッツ (Pocky story against Pretz)

(English follows)
見れば見るほど日本にはいろいろな記念日があるなと思ってました。鉄腕アトムの日、恐竜の日、子供に本を贈る日などなど。中には商業臭のただようイベントもいっぱい。。。サイト「雑学ネタ帳」様のサイトでサラッと数えてみても、ざっと5000以上の記念日が1年間に設定されてます(中には毎月1日みたいなイベントもあるので大体で)。凄っ。

その中でも1日に70以上の記念日が設定されている、エース日?が3日間ありました。8月8日、10月10日、11月11日。ゾロ目で形がわかりやすくて、ダジャレが作りやすい日ですね。。。その中でも先日の11月11日のポッキーの日はエース中のエース。1111の縦棒がポッキーっぽいから。誰もが(?)知っている記念日(ですよね?)。調べてみたら実はポッキーの日は、ポッキーの日ではなくて、ポッキー&プリッツの日だったのです(驚)。

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ライバルが一同に集う日(?)ということで、ポッキー、プリッツをそれぞれGoogle trendで検索してた結果が上の図になります。非常に分かりやすい。赤(ポッキー)と緑(プリッツ)が両方ピコッと上がっているところがポッキー&プリッツの日です。凄い集客力。やはり大きくキャンペーンを打っていて、年間の検索の大半を占める勢い。

一方5年分の長い推移をみていると、薄っすらとプリッツがポッキーを逆転している様子が見えるような気もしないでもない。2019年くらいに。じわじわっと追い上げていく挑戦者(プリッツ)に王者(ポッキー)が取って代わられる様子はうさぎと亀的なドラマに見えてつい追いかける方を応援してしまう。どうしてみんなプリッツが気になり始めたんだろう。

ちょっとだけ気になるのは、プリッツで実際にGoogle検索をしてみたら、YouTuberに「ぷりっつ」さんという有名な方が出てきたのでひょっとしたら、これはいまいちな比較だったかもしれない。

*上記文章は実データを使ってはいますが、ほぼ想像のフィクションです

In Japan, there so many "public" anniversary date. They are quite diverse like Day of Astro boy, Day of dinosaur, Day of "giving a book" to your kids. As you can tell, some are quite... industrial or commercialized. Roughly counting the number of days introduced in "Zatsugakuneta.com(2021)", there are more than 5,000 anniversary day in Japan. That's surprising even for Japanese.

Among them, there are 3 days when more than 70 anniversary are set in a day. Aug 8 (8/8), Oct 10 (10/10), Nov 11(11/11). Maybe its not that difficult to assume the reasons why. 2 same numbers, simple shape numbers and easy to play on words... Many of anniversaries actually use small jokes for the reasons to set it on that days...

What's considered to be the most famous day within them would be a Day of Pocky (I personally believe). *Pocky is the name of a snack. Well I though its a Pocky day but it is actually the day of Pocky & Pretz (surprisingly) and it is set because Nov 11 (1111) looks like Pockies...

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Since I found the day of 2 competitive brands stand together, I tried to search those words in Google Trend (Why). The chart above is the result of it. It is very clear that when both red (Pocky) and green (Pretz) spike are the Day of Pocky and Pretz. Such a huge day for the brands. Such a successful campaign(Maybe).

On the other hand, having a look at 5 year trend, I can roughly see Pretz grew stably for 5 years and overcame Pocky in 2019. I basically go for those who chase the king. I can not stop supporting Pretz for its long term patience and dedication. Well done. I don't know why people started to search Pretz more than Pocky though.

What's a bit tricky is that when I searched "Pretz" in google, it shows one famous Youtuber "Pretz"... So maybe this search was not the appropriate topic. Also just to let you know both Pocky and Pretz are from the same manufacturer in Japan.

*This story uses real data but whole story is fiction.


Reference (参考)
1) Zatsugakuneta.com (2021), https://zatsuneta.com/category/anniversary.html 
2) Google trend (2021), https://trends.google.com/trends/explore?date=today%205-y&geo=JP&q=%E3%83%9D%E3%83%83%E3%82%AD%E3%83%BC
3) Google trend (2021), https://trends.google.com/trends/explore?date=today%205-y&geo=JP&q=%E3%83%97%E3%83%AA%E3%83%83%E3%83%84

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