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#88 推しへの情熱 (Passion to your favorite someone)

(English follows)
皆様お金何に使ってますか?いや、唐突に何?って感じですよね。コロナになって特に旅行もいかなくなり、シンガポールに閉じ込められていると季節が変わるわけでもなく、でかけもしないので服なども増えず、電子書籍を買ったりはするものの、YouTubeを見たりしているだけだとお金もかからず、気がついたらほぼエンゲル係数100という生活。どうなんだこれは?みんな何に使っているんだろう??いや、使わなくても別にいいんだろうけど。

そんななか、去年2つ始めたことがあります。クラファンとスパチャ。なんかあれですね、僕が社会人になったころには想像もできなかった単語ですね(笑)クラウドファンディングについてはまた別途調査とともに記事にしましすが沖縄のBe²Barというソーシャルバーの立ち上げに少しだけですがサポート。素敵なコンセプトのお店でしたので興味を持った方はぜひこちらを(こちら)沖縄に行くことがあったらぜひ訪ねてみてください!

さてさて、Youtubeを良くみるのでスパチャという言葉は知っていましたが、なかなかリアルタイムで配信などを見ることもなく、という状態だった45歳。去年からとうとうスパチャ始めました。世の中推し活時代。自分もやってみないと!と。なんか、、、どの方にしようかとか迷いながらまずは初めてのスパチャを体験。やはり「商品を対価」というのとはちょっと違う、思いの強さにお金を払うというのはなかなか複雑な感じでした。

上のグラフはそんななか皆さんどんな推し活してるんだろうと調べようとしたら出てきた株式会社ネオマーケティングによる2021年の調査結果になります。推しの定義の中に実在の人物以外例えば、「鉄道」みたいなものも含まれていたので、なんとなく男性の方が活動量が多いのかしらと思ってましたが、全体的に女性の情熱が感じられる結果となってますね。調査は「推している人、モノ」があると答えた方を対象にしているようで、例えば女性10-20代だと65%が推しグッズを買ったことがあると。このレポート(下のリンクを参照)にはいくらくらい使っているかという質問もあったのですが、約7%の方が月に5万円以上使っていると。スゴ!

でも少しではありますが、自分の「推し」のためにお金を使う人の気持はわかりました。やっぱり長く活動続けて欲しいですもんね。一点自分でやってみて、僕の登録しているカードのせいか僕がスパチャをするとコメント欄の表示がシンガポールドルになるのです。。。なんかおかしな通貨でのスパチャを見かけたら僕かもしれません。ごめんなさい。

*上記文章は実データを使ってはいますが、ほぼ想像のフィクションです

How do you spend money when you can not go out due to COVID? Does this question sound strange?? I'm just wondering what do you work for if you don't spend. For me, I have been stuck in Singapore for 2 years where has no seasons /no going out. So I seldom buy cloths. I spent a bit on kindle books but well YouTube is free. So most of my spending is for food only. Again I'm wondering where the money went.

Personally I started 2 things from last year. Cloud funding and Super chat. Well such new words. Cloud funding was the good experience and I'll right about the detail in the other post. But if you have chance to go Okinawa, Be²Bar with "Social bar" concept is such a nice place to visit. Please have a look at the web site if you are interested in (here).

Well, yes I knew the word "super chat" since I'm a fan of YouTube. However I have never done it since I was not as keen as watching live streaming. Finally 45 y.o. male started doing it. In Japan there is a word "Oshi" which roughly means that A person or things that you strongly support. Well what's easy for us to recognize is BTS fans. Japan is in the era of "Oshi" (?). So I wanted to do it by myself too. I found that that experience is different from paying money in return of getting something tangible. You pay for your passion to support them which is a bit complicated.

NEO MARKETING INC. (2021) shows what those "fans" do to support their "Oshi". Since "Oshi" includes goods like trains and Japanese males are know for "Otaku" culture, I initially assumed that activities for Male are more active than females but actually it was the other way around. Respondents are people who has "Oshi" (something you support). Then 65% of 10-20s female have bought merchandise of their favorites. Also this report shows how much did they spend for it and around 7% of them spends more than 50k JPY… That is much!!

In the end, I understand how do people feel when they support their "Oshi" (a bit). I felt that I want this person to continue activities longer. It is worth paying for. One thing to me was that when I super chat to Japanese streamers, my super chat is shown in SGD which many people do not understand… Sorry in advance. If you find a super chat with SGD in Japan it might be me…

*This story uses real data but whole story is fiction.

Reference (参考)
1) NEO MARKETING INC. (2021), https://neo-m.jp/investigation/3075/

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