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#177 データについての悲しい話(Sad thing about marketing research)

(English follows)
音楽ではなく、ユーチューブとかポッドキャストを聞きながらのジョギングがマイブームです。いや、ジョギングって退屈じゃないですか(個人的すぎる感想!)そこそこ長い時間を一人で、しかもあまり盛り上がる場所もなく走り続けるし。。。なので、誰かが話しているのを聞いていると気が紛れるし、くらいの気持ち。今日もユーチューブを聞きながら走っているとちょっと興味深い会話が。。。

ラジオのような番組で、番組の最後にユーチューブのアンケート機能で、そのときに聞いている視聴者の方に質問をしてそれを発表するというコーナーがあるのです。今日は犬を買っている人と猫を買っている人どちらが多いですかという質問でした。番組で資料を検索して調査を見つけ、1000サンプル(だったかな)の調査は猫が多い。自分たちにアンケートでは犬が多い。回答数はそのアンケートが約1600回答。そして「1600回答だから多分自分たちのほうが正しいな」というコメント。。。まあ、そうですよね(涙)。。。

仕事で調査を使ったり、データを見たりしてなければそう思うよねと、数字を読むのって難しいんだなって理解しました。そもそも中央調査社(2015)の調査によると、アンケート結果を信用してますかという質問に信用できると答えた人が59%。自分たちのお仕事が41%の人にはなんだろうそれ?って思われてる、悲しい。いや、でも59%は信じてくれている。がんばろ(笑)

ただ、右のグラフはその「信じてない人」に理由を聞いたものなのですが、その中に「いい加減な調査会社があるから」というのが12%というのをみて。うーん、それはある。。。って思ったり思わなかったり(遠い目)個人的には上手に使うと、良い道具と思うので頑張って楽しんでいきたいとは思っています。いやいや、頑張ろ。

*上記文章は実データを使ってはいますが、ほぼ想像のフィクションです

I recently listening to YouTube or Podcasts during Jogging. Don't you think jogging is boring (Opinion is too personal…)? You spend quite a while alone without having emotional ups and downs. So I prefer listening to conversations than music which distract me from getting bored of running Lol. While I was running this morning, there was a interesting conversation in a YouTube video.

It is like a radio which has a regular topic that they use YouTube survey function to ask questions for listeners and talk about it. Today the question was have you every had dogs or cats. They searched for the report and found a survey with 1000s showing Cats are more than Dogs. Then the result of their own questions to listeners is Dogs are more than cats. Their comment was that their own survey is more trustful than the report since the sample size is much bigger (Around 1600 answers)… OK. That is understandable (Sadly)…

Yes, if you don't use survey for your work or if you are not familiar with research, People's perception would be like this and I can not complain to it… Actually according to CENTRAL RESEARCH SERVICES (2015), only 59% of people says that surveys are trustful in Japan. 41% of people questions about our work (Sad). Well, I should appreciate for 59% who trust it!!?

The right chart shows why people don't trust marketing research for those who don't trust. Then I found 12% of people answers that there are quit a few agency which are not trustful… Well, I can not say no to it, probably yes there are (Sad). Personally I think survey is the good too to support your decision making and knowing how to fully utilize it is important. Anyway, I shouldn't be so disappointed, Hahaha.

*This story uses real data but whole story is fiction.

Reference (参考)
1) CENTRAL RESEARCH SERVICES,INC.(2015), https://www.crs.or.jp/backno/No701/7011.htm

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