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#106 ステルス値上げとは (What is stealth pricing...?)

(English follows)
なんだかシンガポールも値上げの話がいろいろと取り沙汰されるようになってきました。昨日久しぶりに香港から帰ったというシンガポール人の友人に、何が変わったか教えてくれという話になり。最初に出てきた話が、家賃エグいよ、、、と。実はこの数ヶ月で賃貸であれば家賃が15-30%上がるという緊急事態になっています。今更新の方はタフな家賃交渉が待っていることでしょう。ただでさえちょっと高めのシンガポール家賃が高騰中です。

何か生活に大きな支障がでている!というほどではまだ僕の生活ではない感じです(引きこもり生活)。あ、マレーシアがチキンの輸出に制限をかける影響でこれからシンガポール名物チキンライスの値段が高騰するかもという噂はあります。やはりこのようなニュースがあると、つい並んでしまうのはどこの国でも同じようです。。日本ではどんな感じなんでしょう?

今回実はプライシングスタジオ株式会社(2022)の調査を読んで、新しい単語を知ってしまったのです。それは「ステレス値上げ」。なんか、わかりやすい。隠れてる感というか、隠している感がすごい。みなさん知ってました?よね。僕は言葉も意味も知らない34%の中に入ってしまいました(左のチャート)。そして、みなさまの体感的には約69%もの方が、ステレス値上げのが増えていると感じているようなのです!!!ちなみに、ステレス値上げというのは、例えば値段を変えずにサイズが小さくなっているなどぱっと見わかりにくい値上げのことを言うようです。

いや、このブログを読んでいる人にリサーチャーの方とかいらっしゃいますか(飛行機の中で医者を探すトーンで)。個人的には昔からこういうことは結構よくあったという認識なのですが、最近さらに増えているということなのだろうか。なんか、シャンプーの容量が減ってるとかよくあったなぁ(遠い目)。どちらかというと、値上げしないための苦肉の策という感じに見えてましたが、ステルスと言われるとちょっと悪意を感じてしまう。これからは堂々値上げ(?)でいくのだろうか。。。

*上記文章は実データを使ってはいますが、ほぼ想像のフィクションです

How are you doing all in the era of instability…? What a start of the post. In Singapore I finally started hear about price hike. When I talked with my friend who came back to Singapore for the first time after COVID, he wanted us to update the situation in Singapore. The first topic was about unexceptional situation for rent which actually shows 15-30% increase in just few month!! Good luck for those who have contract renewal now…

It is not that I really suffer from it now considering of my "not going out often" life. One popular topic would be price of chicken which is the kind of iconic ingredient in Singapore. Since Malaysia started to lower the level of export, it is said that the price would increase soon (rumor).  Well, it seems it is the common behavior across countries that people make a queue when they hear that type of news… How is the situation in Japan now?

I actually learnt new word called "Stealth pricing" or maybe I should translate it to "Stealth price hike" in pricing studio(2022). Such a easy to understand word. It really conveys "its hidden" or "its done secretly". I'm not sure if there is the exact word in English but I was in 34% of people in Japan who didn't know the word (the left chart). Also it seems around 69% of people think that the hidden price increase is increasing recently… "Stealth pricing" basically means for example, the price doesn't change but the size of the product got smaller. So practically it is the price increase but not very obvious from consumers.

Is there any marketing researchers reading this post?? (with the tone of looking for a doctor in a plane). Personally, this is not newly found strategy but happened very often from long time ago. But I'm wondering if those specialist see it increasing recently? I still remember shampoos which had the same price/ the same bottle but ml was getting smaller many times (Good memories…). I thought it was more like their effort to not raising the price but if you say "stealth" it sounds more like "hidden with a bad intention"… Sad. Maybe you better raise price "obviously" now…? Hahahaha.

*This story uses real data but whole story is fiction.

Reference (参考)
1) Pricing studio (2022), https://prtimes.jp/main/html/rd/p/000000020.000056765.html

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