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#187 忘年会がしたい (Has COVID changed our life style?)

(English follows)
最近、忘年会シーズンだけれども飲食店が日本で苦戦しているというニュースをみました。シンガポールは忘年会という感じは年末にはないのですが変わりにクリスマスというピークはありそう。シンガポールの飲食店の状況というと、規制などは一番厳しいときには、強制閉店、中で食べれるようになっても監査官みたいな赤いシャツの方たちが一日になんども店に入ってくるという厳しい状況から考えるとかなり普通。

一方そもそも生活スタイルが変わったのではないか、と感じることは多くて、オフィス街にいると明らかに月曜日と金曜日はランチ時間の人が少ない。なんでだろう?(分かるでしょ)なんとなく、レストランの営業時間もコロナ前より、ラストオーダーが早い気もする(気のせいかも)。なんかFitbitのデータとか見れたら、シンガポール全体的に寝る時間が早くなってたりしないかしら。見てみたいなぁ。

ちなみに日本はリクルート社が外食頻度を長期間調べていたので、それをまとめてみました。まず灰色の、点線が2018年と2019年のコロナ前、黄色が2020年でコロナ発生時期ですね。こう見ると3月からの落ちがすごい。とは言っても、シンガポールは政府規制で一旦0になったので、それよりはましかな。。。そして全体的に一番低いのは2021年(青)で、2022年(赤)はそれよりはだいぶ良いものの、コロナ前にはまだ到達していない。さて、、、これを「戻ってない」と表現するか何か「変化が起こった」と考えるかは悩ましい。

個人的には大人数で、普段飲んだりしない人と話せる公式忘年会は楽しかったけど、反対派(?)も多かったし、まあなくても良いかってなりそうなのかしら?一旦リモートOKってなった会社は、毎日会社!っていう感じにはならなそうだし、ランチ需要は戻らなそう。となると、大変。それでも推しレストランにつぶれて欲しくないと思っている我々はどうしたらいいのか。。。えー、なんかYoutuberさんみたいにメンバーシップを作ってもらって推せるようにしてもらうしか無いか。ありだなそれ。

*上記文章は実データを使ってはいますが、ほぼ想像のフィクションです

I read a news article that Izakaya type of restaurants are still struggling in this "Bonenkai" season. Bonenkai is the Japanese companies traditional habit that they have organizational year end party. This season is the peak for most of restaurants in a year. Personally I think situation of Singapore restaurants are kind of back to normal. Of course, tourists are not fully back yet but compared with tough pandemic regulation, it is almost normal.

In a mean time, I often consider that it is not that "Normal" is back or not but the life style has changed a bit. Working in CBD, obviously population on Monday and Friday is much lower than other days… Why? I think you can guess correctly Lol Also I personally feel that many restaurants close earlier than before COVID. Ummm, it would be interesting if I can use Fitbit data but I might be able to  see people now sleep earlier than before in Singapore…. (really??)

In Japan, Recruit Co., Ltd. publishes the research of "Frequency of eating out" monthly for a long time. So I summarized them to one chart above. Gray dot lines are 2018 and 2019 which are before COVID. Yellow is the start of it, 2022. There is such a drastic drop on March! Well I guess Singapore shows 0 frequency due to COVID regulation so it loos still better than in Singapore. The worst year seems to be 2021 (Blue) and 2022 (Red) is better than 2021 but not as high as before COVID. It is a bit difficult to described it as "Not yet back to normal" or "Life has changed". Can restaurants expect that this will come up to the level before?

Personally I loved official "Bonenkai" which I could talk with people who I don't regularly talk. But I also know that quite a few people were not keen to join to it. Once cleaned up by COVID, I don't think all company would have it back again. Also I don't think, companies which shifted to remote work will announce to people to come back to the office everyday. So lunch demand must be lower than before. Then… how we (I) who don't want our favorite restaurants to give up their business should do!! Shall we ask them to open up a membership program like YouTubers? Then we join to support them? Well not a bad idea I think…

*This story uses real data but whole story is fiction.

Reference (参考)
1) Recruit Co., Ltd. (2022), https://www.recruit.co.jp/newsroom/pressrelease/2022/1130_11845.html

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