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#71 凄いぞ電動自転車 (E-bike is surprisingly good)

(English follows)
日本で通勤をはじめて数日。シェアバイクの凄さを感じています。シンガポールのシェアバイクとの違い。そうこのシェアバイクは電動アシスト自転車なのです。現在居を構えている岩本町から、オフィスの一つがある市ヶ谷まで電車を使うと26分(Google Map調べ)、自転車だとなんど21分。そして本当に電動自転車のポテンシャルを甘く見ていました。電動アシストと行っていますが、ほぼ原動機(?)、エンジンがついているといっても過言ではない(過言)。ペダルの軽さというか、なんなら足の裏をグイグイ押してくるような感覚でこんなに楽なのかとびっくりしました。

どこまででも行ける気がして、昨日は岩本町から外出先まで、そしてその外出先から市ヶ谷までとフル活用しています。自転車は上り坂が多くて大変、と思っている皆様、騙されたと思って一度使ってみてください。(こういって騙されてくれる人っているんだろうか。。。?)

とういわけで経済産業省の生産動態統計調査(2021)より自転車の売上個数、金額の長期推移のグラフを参照してみました。なんかちょっとおもしろかったのです。軽快車となっている青い部分はいわゆるママチャリ系のものです、でオレンジが電動自転車、灰色がそれ以外の自転車のようです。電動自転車は個数も、金額も2007年以来右肩上がりですね。この資料ではわかりにくいですが自転車全体での販売金額は2007年から大体右肩あがりで伸びているようですが、それは主に電動自転車が伸びていることが要因のようす。

さて、これを見て気になったことが。2013年には何があったのでしょう?自転車の販売個数下がりすぎですよね。。。そこからは台数的にはそんなに大きい変化はない感じ。2013年、何がありましたっけ?半沢直樹。。。?自転車の売上には関係なさそうですよね。日本にいなかったせいもありますが、全然ピンとこない。なにか天気が以上に悪いもしくは、暑すぎて自転車のる気がしなかったとかないですか?(ないです)。なんか道路交通法的な何かで規制が厳しくなったとか。
ママチャリを作っていたメーカーさんとかはいまどうなってしまっているのだろうか(震え)。

*上記文章は実データを使ってはいますが、ほぼ想像のフィクションです

I'm currently in Japan and commute to the office for few day. I now found the power of e-bike. Most of share bike in Singapore is a normal bike but the one in Japan is basically e-bike. Number of stations are reasonably huge and it is convenient that trains if the distance is short. I live in Iwamoto-cho and it takes 26 minutes to one of my office in Ichigaya, then it is 21 minutes by e-bike (Surprise!) Also the level of assist is not "assist" but its "boost". It doesn't support pedaling but it pushes my feet! The feeling is almost motor bike. I didn't expect that it is that easy.

I feel like I can go even farther, and yesterday I went to visit a partner's office and then from there to my office. I'm fully utilizing the convenience of share bike (Thank you Docomo). If you have never used it before I strongly recommend you to try once. (Not sure how many of people would try by my recommendation though).

I was so impressed by the power of e-bike and try to see how popular it is in Japan. Ministry of Economy, Trade, Industry(2021) shows the trend of sales of bicycle in Japan (Unit and Price base). The chart above looks a bit interesting. City Cycle(Blue) used be the most popular type of bike in Japan which has a basket in front of the handle and Orange is E-bikes. E-bike is in increasing trend from 2007 and obviously replaced other type of bikes. It is not clearly shown in this chart but it seems total bicycle market has also increased since 2007 due to the growth of e-bike (Expensive). 

By the way, what I found interesting in this chart is the huge drop in total unit sales of bicycle in Japan in 2013! Don't you thing the drop is too high?  The total unit has not been changed that much since then. What did we have in 2013?  What I can thing of is … the boom of drama "Hanzawa-naoki"? Well of course I can think nothing related to bike sales… Ummm Since I was not in Japan, I don't have any right idea. Did we have really bad weather or too hot summer which discourage people to by an bicycle? (never). Any regulation change?? (I can not think of any big ones).
Well since the manufacturer of e-bike and normal bike should be different. I'm so worried how those normal bike makers survive in this trend. Let me know if you have any idea…

*This story uses real data but whole story is fiction.

Reference (参考)
1) Ministry of Economy, Trade, Industry(2021), https://www.meti.go.jp/statistics/toppage/report/minikaisetsu/hitokoto_kako/20210728hitokoto.html

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