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#175 社内イベントはもういらない? (You don't need offline company events any more?)

(English follows)
シンガポールに残る主なコロナ規制、公共交通機関でのマスクになってから数ヶ月。徐々にマスク率も減ってきた気もする(たぶん)会社でも、同僚でご飯食べに行ったり、外でアクティビティをすることも増えたような気もする(たぶん)そして昨日は有志でハイキングに行きました。シンガポールで初めて野生(?)のコモドドラゴンみた!デカい、怖い、遅い!!ちなみに、対岸はマレーシアで、なんと選挙の近いマレーシアの選挙キャンペーンの音が聞こえてきた。

そう、今回は社内イベントってどうなの?っていうデータを探してみようと思ったのですが、こういうコロナで認識が変わった可能性のあるものって2019年以前のデータだと古い気がしちゃう。みんな、やっぱりコロナでオフライン大事だねって、なっているのか、イベント内のめっちゃ楽だねってなっているのか気になる。

十六総合研究所(2022)の調査によると、企業・公務員で働く人のうち22%の人が社内イベントに参加したいと思っている。。。44%はしたくないと思っている(左のグラフ)えっと、この調査だと昔より増えたのか減ったのかはわかりませんが、やっぱり基本日本の方は俄然参加したくない人が多いってことかしら。ちなみに東南アジアにいると、濃淡はあれ会社イベントは結構楽しみにされているという印象。

まあ、それもそのはず右の職場の愛着度グラフをみると、そもそも愛着度5点以下の人の合計で約半分。こういうこともあって海外の人からは日本人はみんな会社が嫌いなのになぜか辞めない不思議の国と認識されている気がする。なんかこう見ると、7とか8をつけている人と、5以下につけている人で何が違うのかが知りたくなる。普通にいい会社と悪い会社だったり、年代とかで分かれてたりするのか。何か高得点をつけている人たちに人生のコツを伺いたい。いや、ほんと。

*上記文章は実データを使ってはいますが、ほぼ想像のフィクションです

Its been few month after COVID restriction in our daily life was gone (Mask policy remains in public transportation), I see less people wearing a mask recently (Maybe). Company offline activities has been increasing like going out for dinner/sports activities (Maybe). I went walking to the nature park in Singapor with my colleagues. I saw a huge/slow wild (?) monitor lizard! By the way that place is close to Malaysia and we could hear the election campaign sound from Malaysia over the sea Lol. 

I was trying to find data which shows how company offline evens are accepted by people in Japan. But actually that type of data is difficult to find since I think it could have been changed by COVID and data before 2020 sounds a bit too old to me. I'm simply interested in if people are looking for those events to be back or they are happy not having them in their life…

According to Juroku Research Institute (2022), 22% of people working as employee or public office are looking for the events… 44% of those do not want to join them (Left chart). Ummmm, I'm not sure this rate has changed or not but well it seems people in Japan don't really need those events. From my experience, people in south east Asia somehow enjoy those type of activities (Well from my personal experience…). 

Actually that Japanese opinion is somehow expected from loyalty score of Japanese to the company they belong to. The right chart shows that around 50% of people scored their likeliness to the company 5 or below… It sounds very low… Well, that why Japanese are recognized as mysterious people who stay longer in one company which they don't really like. Maybe Japanese are patient…? This actually makes me feel what the difference between people who score high and low. Do they have any demographic difference like age group or simply good or bad company? I just want to ask those score high what the keys to enjoy their working life in Japan!

*This story uses real data but whole story is fiction.

Reference (参考)
1) Juroku Research Institute Company Limited (2022), http://www.16souken.co.jp/assets/202203/3cf49a1fab22b5822686e5f2e461d558b84d4cc4.pdf

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