見出し画像

【第21号】ジャズルス海外レビュー【スペシャルニーズをもつ子どもたちの保護者、支援者、教育関係者】(2024/5/22)

こんにちは!
ジャズルスかあちゃんこと川辺です。
Spotifyで配信されているジャズルスをBGMにこれを書いています!(うれしい~♪)

今日ご紹介するのは、海外からジャズルスに寄せられたレビュー、中でも特にスペシャルニーズをもつ子どもたちの保護者や支援者、教育関係者からのレビューです。

喜びの声が本当にたくさん!!
私も初めて目にするものばかりで、ジャズルスが海を越えてこんなにもたくさんの人たちの役に立ち、喜んでもらえていたことを知り、心躍りました!!
たくさんのレビューから9つほどピックアップして原文と翻訳を載せています。どうぞご覧ください。

※当時のジャズルスはアプリではなく、PC上で視聴可能な adobe flashで展開されていたため、レビューのなかに一部古い表現が入っております。ご了承ください。

********************

Jazzles is such an integral part of my program - and it's worth every cent!I Anything that can help teach, motivate, be fun, has music & dancing- makes my life easier!! I've been teaching for more than 25 years –and I have had lots of children with English as an additional dialect, special needs, behaviour issues, low sociology economic backgrounds, refugees, but all have benefitted from Jazzles & it is a joyful way to learn- they don't realise Jazzles is teaching them!
Thanks for all your work
Cheers
Maz
 
Western Australia

~教員、西オーストラリア~
Jazzlesは私のプログラムに欠かせないもので、大変な価値があります!教えるのに役立ち、やる気を起こさせ、楽しく、音楽とダンスがあるものは何でも、私の生活を楽にしてくれます!教員として25年以上、英語を母語としない、スペシャルニーズ、問題行動、社会的・経済的な困難、難民など、様々な背景をもつ子供たちを教えてきましたが、みんなジャズルスの恩恵を受けています!とっても楽しく学べて、しかもジャズルスが「教えている」ということに彼らは気づいていないのです!
あなたの成したすべてに感謝しています。
ありがとう!
マズ

********************

----- Original Message  Braille Publisher
I must tell you how impressed I am with your product. The biggest thing that struck me as soon as I took a look at the lyrics is that ALL of the words to your songs are REAL! So  many of the alphabet books and other learn-to-read packages I've seen are full of made-up words which, although funny and amusing, don't really give the child practical experience with reading something that really makes sense. This is not to say that I am criticizing Dr. Seuss and all the other geniuses who have produced world-famous materials to teach children to read, but I definitely feel that something new and different is like a breath of fresh air, and will be welcomed by parents and educators alike. 
 
~ブライユ出版社、アメリカ~
あなたの教材にどれほど感銘を受けたか、お伝えしなければなりません。歌詞を見た瞬間に一番驚いたのは、歌に使われている単語がすべて本物だということです!アルファベットの本や他の読み聞かせのパッケージの多くは、作り物の単語でいっぱいで、面白くはあっても、子どもが本当に意味のあるものを読むという実践的な経験はできません。スース先生をはじめ、世界的に有名な子ども向け読み方教材を生み出してきた天才たちを批判しているわけではありません。しかし、私は間違いなく感じているのですが、なにか新しくて異なるものは新鮮な空気の息吹のようなもので、親や教育者にも歓迎されるでしょう。

********************

----- Original Message----- Carer for an Intellectually Disabled Teenager
The teenage boy I work with loves learning aurally. He loves the beat and that the songs are not for "babies". That is the appeal for him. Otherwise, I couldn't get him to look at "another" sounds program.
 
~知的障害児ケアラー、アメリカ~
耳で学ぶことが得意な10代の男の子は、曲のビートと、歌が「赤ちゃんっぽくない」ところが気に入っています。彼にはそれが魅力なのです!そうでなければ、彼を「別の」サウンドプログラムに注目させることはできなかったでしょう。

********************

---- Original Message -----Parent with Learning Delayed Child
My son is three years old and has a language delay in so far as he has trouble with the spoken word and expressing himself. He loves music and this has been one way that I have gauged to help his development. The repetition of your songs seems to enable him to learn words easier than from spoken modeling and he loves it too, which is more than half the battle.
 
~学習遅延児の保護者~
私の3歳の息子には言葉の遅れがあり、話し言葉や自己表現が苦手です。息子は音楽が大好きなので、これが息子の発達を助ける一つの方法だと考えています。ジャズルスの歌を繰り返すことで、息子は音声モデルよりも簡単に言葉を覚えることができるようです。本人もジャズルスが大好きで、これはほとんど成功したも同然です。

********************

----- Original Message ---- Special Education Teacher (M.Ed. B.ED.)
Subject: Jazzles Multimedia
The animated songs are delightful and have been well received by the young students I have used them with. These children had severe learning challenges - they enjoyed them and loved the rhythms.  From an educational point of view, there is strong reinforcement of each sound through the combination of many different words beginning with the same sound.
This is not so with other alphabet songs.
Each letter sound animation makes a great little story.
This makes them a useful resource for a variety of lesson, not only reading, printing but also the opportunity to construct their own creative writing using these words.
Also music lessons can be centred around these sounds and jingles.
The animations are very clear and appealing- their simplicity and clear lines make them easy to view. The fonts that you are using are very good for the screen.
You should be very proud of yourself and your creativity that will help many, many children and families.

 ~特別支援教育教諭 (修士課程修了)~
アニメーションの歌はとても楽しく、私が一緒に使った低年齢の生徒たちにも好評です。かれらは学習面で深刻な問題を抱えていますが、歌を楽しみ、リズムも気に入っています。 教育的な観点から述べると、同じ音で始まるさまざまな単語を組み合わせることで、それぞれの音をしっかりと強化することができます。

これは、他のアルファベットソングにはない特徴です。

ソング・アニメーションは一つひとつがちょっとした物語になっていることから、読み聞かせやプリントだけでなく、歌詞単語を使って自分で文章を創作してみる機会など、さまざまなレッスンに役立つ教材になります。また、歌のメロディや反復をテーマに、音楽のレッスンもできるでしょう。
アニメーションはシンプルで線がはっきりしているので見やすく、とても明快で魅力的です。フォントも大変見やすい。
 
あなたご自身、およびその創造性を誇りに思ってくださいーひじょうに多くの子どもたちとその家族を助けることができるのですから。

********************

Chicago Public Schools
Subject: Jazzles Animations
Hi Lesley,
I have been using the animations at school and the kids really like them.
The more action the better. Their favorite is the letter N cartoon.
My class consists of 7 boys ranging in ages from 5-7.  We are considered a multi-needs classroom. There is a wide range of ability levels from those learning cause/effect to students who are beginning to name the letters of the alphabet.
As a special ed. teacher I am always looking for new materials to teach my little ones. Music is so important and one way I have found to get and keep the student's attention. My kids need repetition and when the format stays the same it makes it easier for them to comprehend. I love the ease of usage of your materials, yet I still can adapt up/down depending on need.
Thanks for sharing. This is so much fun!

 ~特別支援教育教諭、アメリカ~
こんにちは、レズリー!
アニメーションを学校で使っていますが、子どもたちはとても気に入っています。
アクションは多ければ多いほどいい。彼らのお気に入りはアルファベットNのアニメです。
私のクラスは多支援学級で、5歳から7歳まで7人の男の子がいます。因果関係を学ぶ生徒から、アルファベットの名前を言い始めた生徒まで、能力レベルの範囲は幅広い。
特別支援学校の教師として、私はいつも新しい教材を探しています。音楽はとても重要で、生徒の注意を引きつけ、維持する方法のひとつです。子どもたちには繰り返しが必要で、同じ形式であれば理解しやすくなります。あなたの教材は使いやすく、しかも必要に応じてアップダウンできるところが気に入っています。
共有してくれて感謝します。とても楽しいです!

********************

----- Original Message --: Mother with Autistic Child
Subject: Re: Jazzles Karaoke
My son has autism and is 6 years old. He has splinter skills and is very good at the computer.  He loves the Jazzles website and the songs. He is very visual and can read and write but just starting to talk. He actually sings better than he speaks and has perfect pitch.  That is why the Jazzles Karaoke is so awesome for him! He just loves the Karaoke part of Jazzles the best.
I would be happy to put the word out about Jazzles!  Maybe I can video tape him sing one of the songs.
He is very interested in the States and Capitals and the Countries of the World right now.  Thank you so much for your support.

~自閉症児童の保護者~
私の6歳の息子は自閉症です。スプリンタースキル(超絶技巧)があり、コンピューターが得意です。 ジャズルスのウェブサイトと歌が大好きです。とても視覚的で、読み書きができますが、話し始めたのはついここ最近です。実際、話すより歌う方が上手で、音程も完璧です。 だからジャズルスのカラオケは息子にとって最高!彼はジャズルスのカラオケが一番好きなんです。
ジャズルスのことを広く知ってもらえたら嬉しいです! 彼が歌う歌をビデオに撮ろうかな。
彼は今、州や首都、世界の国々にとても興味を持っています。 あなたのサポートに心から感謝しています。

********************

----- Original Message -- Special Education Teacher (Autism) 
Subject: Re: Jazzles Multimedia.
I am so excited about this program.  This is the kind of program we need more of, yet is so hard to find for kids with autism who are such visual learners, and also learn through music and movement.  The music clips, talking books, puzzles, matching, etc are what we spend hours making ourselves (in worksheet form of course).   The kids really respond well to this format!
~特別支援学校教諭(自閉症)~
このプログラムにとても興奮しています。 これこそ、私たちがもっと必要としているプログラムなのですが、視覚学習が得意で、音楽や動きを通して学ぶ自閉症の子どもたちのために見つけるのはとても難しいのです。 ミュージッククリップ、トーキングブック、パズル、マッチングなどは、私たちが何時間もかけて(もちろんワークシートの形で)自分で作ったものです。  子どもたちはこの形式にとてもよく反応します!

********************

Dear Lesley
I am an Occupational Therapist working with children with intellectual and physical disabilities in mainstream and special schools. Recently I completed a Fine Motor Skills group with an IO class (Moderate Intellectual Disability) in a mainstream school, in which I used your audio and coloring worksheets as a basis.
 
Each week a Jazzles song was chosen - usually involving an animal. From this song we developed an action song. This was great for warming up our little people's fingers. From the coloring book, we developed craft activities that each week targeted a particular fine motor action.
 
The response from the children was fantastic. Each week they got involved in the activities and the music and started to develop and build upon their existing skills.
 
In addition it was seen to be extremely calming with the children.
On several occasions we used it as a background and motivator with great success. Congratulations on developing such a useful, valuable and fun package. I will be using this again with other groups of children. Can't wait to help my students sing their way smart!

 
~作業療法士、アメリカ~
親愛なるレズリー
私は作業療法士で、知的障害や肢体不自由のある子どもたちを対象に、普通校や特別支援学校で働いています。 最近、普通校のIOクラス(中度知的障害)で細かい運動技能のグループが終わったのですが、そこではあなたの音声とぬり絵を使いました。
毎週ジャズルの歌が選ばれ、たいていは動物が登場します。この歌からアクションソングを作りました。これは、小さな子どもたちの指先を温めるのに最適でした。ぬり絵から、毎週特定の手先の動きをターゲットにした工作活動を開発しました。
子どもたちの反応は素晴らしいものでした。毎週アクティビティや音楽に夢中になり、今までのスキルを発展させ、さらに積み上げていきました。
さらに、この音楽は子どもたちを非常に落ち着かせる効果があることがわかりました。何度か、背景や動機づけとして使用し、大成功をおさめました。このような役に立つ、価値ある楽しいパッケージの開発、おめでとうございます。他のグループの子どもたちにもまた使いたいと思います。生徒たちが賢く歌えるようになるのが待ち遠しいです!

********************

いかがでしたでしょうか?
ここまでお読みいただき、ありがとうございました!!
もしよかったら、読者の皆様からのご感想などお寄せいただけたら嬉しいです♪
それではまた!

Cordially yours,
ジャズルスかあちゃん

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?