見出し画像

イスラーム育児論 0~7歳児との接し方

画像1

慈悲あまねく慈愛深きアッラーの御名によって

画像2

おぉ、アッラーよ!祝福くださいムハンマド様を
そして彼の御一門の人々を
そして彼らの救済を近づけてください

イスラームの伝承に見る育児の為の7年3期間

画像3

子供と対立する代わりに、
子供の望ましくない要求のもとを取り除いてください

ホッジャト・ル=イスラームであるアーガーイー師は、イスラーム教育の会合で発言しました:教育における7年周期の初回期(0~7歳)における子供の望ましくない要求について子供と対立する場面では、望ましくない要求のもとを取り除かなくてはなりません。その際には、この初回期における子供の自尊心(自分が王様、お姫様だという気持ち)を傷つけないように振舞わなくてはなりません。

善良オンラインخبرآنلاینの報告によれば、ホッジャト・ル=イスラーム・ワ・ル=ムスリミーンであるアーガーイー師は、72勇士マスジドで開催されているイスラーム革命殉教者の総合文化《源泉》における、伝承から見るイスラーム教育の議論セミナーの続きにおいて、次の点を指摘しました。

画像4

حجت الاسلام و المسلمین آقایی

伝承によると、子供たちは7歳迄が王様期、次の7年が従者期、次の7年が参謀(奉公)期です。もし、この期間の子供たちの品行や振舞いが好ましいものであれば、教育におけるあなた方自身の行為が正しかったことになります。しかし、もし教育の結果が好ましくなければ、あなた方は唯一神の御前で正当な弁明をしなければなりません。子供たちの躾や教育は、無謬なる指導者様たち(預言者ムハンマド様、ファーティマ・ザフラー様、12人のイマーム様たち)の前では重要なことで大変価値があり、40の伝承(ハディース)※1を遥かに上回る数の、この類の教育に関わる伝承があるのです。

※1
訳者註:40ハディースは、ムスリムたちが日々の習慣として伝承を学び暗記することを目的として纏められた伝承の小冊子です。伝承によると、イスラームに関して必要な40のハディースを暗記した者は誰でも、唯一神は最後の審判でそのヒトを大学者として招集する、と言われています。
قَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : مَنْ حَفِظَ مِنْ أُمَّتِي أَرْبَعِينَ حَدِيثاً مِمَّا يَحْتَاجُونَ إِلَيْهِ مِنْ أَمْرِ دِينِهِمْ بَعَثَهُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ فَقِيهاً عَالِماً
ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ج۱ ص۱۳۴


アミール・アル=ムウミニーンであられるイマーム・アリー様(彼にサラーム)は仰いました:

«یُرْخی الصّبیُّ سَبْعاً و یُؤَدَّبُ سبْعاً وَ یُسْتخدمُ سَبْعاً»

子供は最初の7年を自由に過ごし、次の7年で品行を学び、
次の7年で奉公するのです

伝承によると、子供たちの理性は30歳迄に完成し、30歳以降は経験を積むことになります。様々な伝承において、子供の教育の為に3つの期間が設けられているのです。

子供の教育における初回期(0~7歳)は、王様期です。つまり、初めに発した言葉からその最後迄が、一切の制限下に置かれず子供の完全な自由となるのです。子供たちはこの期間、驚くほど遊びに熱意を持っています。両親は子供たちの遊びのために道を開かなくてはなりません。初回期(0~7歳)の育児において気を付けなくてはならない要点が幾つかあります。1つ目は、どのように従順さや聞き分けの良さを子供に期待するかです。気を付けなくてはならないのは、この王様期において、聞き分けの良さや従順さにあなた方が期待するものを子供は持ち合わせていないのです。子供は天性的に自身を君主や司令官と認識します。子供はこの期間、如何なることに関しても命令・禁止されてはなりません。この期間において遊びは子供の仕事であり、反抗は子供の願望なのです。

2つ目は、どのように子供の願望に応えるかです。この条件において、子供が如何なる要求をしても、両親はそれに応える義務があります。子供たちは自分の配下になり命令に従うことを望んでいます。この条件下で、もし子供たちの命令が守られなければ、子供たちには泣き叫び、けんか腰になったり、反抗する権利があるのです;この条件において、子供たちの非論理的な要求に直接対立することはなりません。この期間に、子供に対立することは、大変深刻なマイナス効果を及ぼすことになります。子供が反抗に遭う際、まず子供のもとにやって来るのは常に不安や心配の感情なのです。

子供の教育における初回期(0~7歳)において、子供の望ましくない要求について子供へ対立する代わりに、望ましくない要求の基礎を取り除かなくてはなりません。それは、この期間における子供の王様気分を損なわない形で行われなければなりません。3つ目は、子供の監視や制御・コントロールです。この期間における子供たちは、5km以上行動します。この期間における子供たちは王冠を被っており、接し方は子供の奴隷や従属者でなくてはなりません。自分がやることに干渉されないと子供が感じなくてはなりません。自分は自由だと考え、自分の生活に監視は無いと子供自身が感じるように、我々は子供を監視しなくてはなりません。

次のような表向きを取り繕わなくてはなりません、子供の行動や行為への我々の視線は教育や訓練する意図であり、𠮟責や非難ではないのだと。もしも、子供が監視を許可しなかったならば、その子の命令に従いそれを実行する必要があります。接し方の基準は、自分は制限されていると子供が認識しないことです。必要なのは、子供の自由を制限する障害や障壁は如何なるモノであっても、子供の前から排除されなくてはならないことに我々が留意することです。子供の躾や教育訓練は、直接的な方法以外で、お遊びや娯楽やレクリエーションを伴わなくてはなりません。子供が何かを負わされていると感じてはなりません。子供を何かの行為から妨げるためには賞賛や褒め言葉でもって、もしくは(対峙した問題と)関係の無い回答を用いなくてはなりません。


典拠
―――――――――――――――――
سه دوره 7 ساله برای تربیت کودک در روایات/ به جای مخالفت با کودک زمینه تقاضای نامطلوب را از بین ببرید

حجت‌الاسلام آقایی در جلسه تربیت اسلامی گفت: به جای مخالفت با کودکان در مرحله اول تربیت در مورد تقاضاهای نامطلوبشان، باید زمینه تقاضاهای نامطلوب را از بین ببریم. به شکلی باید رفتار شود که به روح سیادت کودکان در این مرحله لطمه وارد نشود.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام و المسلمین آقایی در ادامه سلسله مباحث تربیت اسلامی در آیینه روایات که در مسجد هفتاد دو تن مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی« سرچشمه» برگزار می شود به نکات زیر اشاره کرد:

* طبق روایتی فرزندان ما 7 سال آقا و سید، 7 سال مطیع و در 7 سال وزیر خواهند بود. اگر رفتار و کردار آنها در این سالها راضی کننده بود که شما کار خود را در تربیت درست انجام داده اید، اما اگر نتیجه تربیت راضی کننده نبود شما عذرت پیش خداوند موجه است. تربیت فرزندان به اندازه‌ای نزد ائمه معصومین(س) مهم و با اهمیت است که بیش از چهل حدیث و روایت در این تربیت موجود است.

* امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند: "«یُرْخی الصّبیُّ سَبْعاً و یُؤَدَّبُ سبْعاً وَ یُسْتخدمُ سَبْعاً.» کودک در هفت سال نخست زندگی آزاد گذارده می شود و در هفت سال دوم به آن ادب آموخته می‌شود و در هفت سال سوم به خدمت گرفته می‌شود. در روایات داریم که عقل فرزندان ما تا 30 سالگی تکمیل و از 30 سال به بعد در حال کسب تجربه است. در روایات مختلف سه دوره برای تربیت کودکان در نظر گرفته شده است.

* مرحله نخست در تربیت فرزندان، مرحله سیادت است و حرف اول و آخر آن آزادی مطلق کودک است. فرزندان ما در این مرحله ولع عجیبی به بازی دارند. باید والدین راه را برای بازی کودکانشان باز بگذارند. چند نکته مهم در 7 سال اول تربیت کودک وجود دارد که باید به آن توجه کرد. نکته اول این است که چگونه توقع اطاعت و فرمانبرداری از کودک داشته باشیم. باید توجه داشت که کودک در مرحله سیادت توقع فرمانبرداری و اطاعت از شما را ندارد. او فطرتاً خود را آقا و امیر می‌داند. کودک در این مرحله به هیچ عنوان نباید امر و نهی شود. بازی کار او و سرپیچی مرام او در این مرحله است.

* نکته دوم چگونگی پاسخ به درخواست‌های او است. در این شرایط کودک هر درخواستی داشته باشد والدین موظف به انجام آن هستند. آنها از زیر دست خود انتظار دارند اوامرشان را اطاعت کنند. در این شرایط اگر اوامر آنها رعایت نشود حق دارند فریاد زده و بی‌فرمانی و پرخاشگری کنند؛ نباید با درخواست های غیر منطقی کودکان در این شرایط به صورت مستقیم مخالفت شود. مخالفت با کودکان در این مرحله آثار منفی بسیار بدی به جای خواهد گذاشت. هرگاه کودک با نافرمانی مواجه شود اولین چیزی که به سراغ او می آید احساس ناامنی است.

* به جای مخالفت با کودکان در مرحله اول تربیت در مورد تقاضاهای نامطلوبشان، باید زمینه تقاضاهای نامطلوب را از بین ببریم. به شکلی باید رفتار شود که به روح سیادت کودکان در این مرحله لطمه وارد نشود. نکته سوم بحث نظارت و کنترل کودک است. کودکان در این مرحله بیش از پنج کیلومتر راه می روند. کودکان در این مرحله تاج سیادت بر سر داشته و در برخورد با او باید بنده و فرمانبردارش باشید. باید کودک احساس کند در کار او دخالتی نمی‌شود. به گونه‌ای باید بر او نظارت کنیم که او خودش را آزاد تصور کرده و احساس نظارت بر زندگی خود نکند.

* باید چنان وانمود شود که از دیدن رفتار و اعمال او قصد کارآموزی و آموزش دارید، نه بازخواست. اگر هم کودک اجازه نظارت نداد امر او مطاع و لازم الاجراء خواهد بود. ملاک برخورد این است که کودک خودش را محدود نداند. لازم است که مراقب باشیم هرگونه سد و موانع که آزادی کودک را محدود می‌کند از سر راهش برداشته شود. تعلیم و آموزش کودک باید غیر مستقیم و همراه با بازی و تفریح باشد. نباید کودک احساس کند که چیزی به او تحمیل شده است. باید از زبان تشویق برای منع کردن کودک از کاری و یا پاسخی که نامربوط است استفاده شود.

ここから先は

0字

¥ 313

期間限定 PayPay支払いすると抽選でお得に!

いただいたサポートで、日本人のイスラーム研究を応援します!