見出し画像

実験水墨と自身の制作について:2023

本稿は、2023年6月、金沢美術工芸大学が留学協定を結んでいる清華大学美術学院の派遣留学志望に際して書かれたものである。(2024年2月中旬〜3月中旬留学予定)
中国における水墨表現のアヴァンギャルドである実験水墨に関しての研究計画、また自作との関わりを記述している。
本来公開するテクストでは無いなとも思いつつ、自身の思考と制作に関する痕跡として公開しようと思う。諸々ご愛嬌。
__________________

志望理由書要旨

 本稿は、清華大学美術学院 絵画科 国画コースへの短期留学を通して、現地での実験水墨の制作・研究を希望する筆者が、現在までの制作・研究をまとめ、留学においての研究計画について記述するものとなる。

 〈1.現在までの研究〉では、水墨を中心とした抽象表現を試みている筆者が、現在に至るまでどのような理論で制作・研究をしているかについて、日本画、中国・東洋美術と自身との関係を示しながら記述する。
 〈2.希望する留学先を選んだ理由 〉では、制作・研究を希望する実験水墨という、中国で発展している水墨画の前衛表現について説明すると共に、清華大学美術学院への留学を希望する目的を記述する。
 〈 3.研究計画 〉では、それまでの内容を受け、希望する制作・研究活動について記述する。


1 現在までの研究・創作活動

 現代日本画の革新性にあこがれ日本画専攻に入学し、日本画で用いられる素材を中心にドローイングやインスタレーションの形式で制作をしている。大学で制作をするうちに日本画領域の持つ捻じれや課題に気づき、日本画という仕組み・制度、美術や絵画の形式について考えることが多くあった。作品においても、いわゆる日本画素材・形式以外のアプローチをしつつも、日本画を起点とした横断的な制作を続けている。
 そのような考えの下、2021年〜2022年では、雑紙やクラフト紙など、和紙に対して下位にあるとされるような素材を支持体として使用していた。ここでの一つの目標は、日本画における素材や形式のヒエラルキーを作品内で解体することがあった。しかし制作を進めていく内に、日本画を強く意識するあまり逆張り的な発想に寄りすぎてしまっていること、ヒエラルキーを意識するあまり、反対にそれに囚われてしまっている自分に気がついた。
 幾度となく語られていることだが「日本画」成立の過程は、日本における近代国家の誕生と軌を一にする。諸藩を解体し、西洋の制度を取り入れ、国粋主義を柱とした中央集権的な権力構造を作ったのが明治という時代であった。「日本画」という制度もまた同時期に同じ歩を進めていると言える。近代化に際し、国内の諸画派と対抗・吸収し、西洋画の仕組みを取り入れ、最終的には西洋画に対し独自の立ち位置を持ち、国名を冠する絵画となるに至った。それらの変遷は形式においても著しい変化をもたらしており、生活の視線の延長上にあった美術工芸を本来の場所から切り離すことによって成立している。絵画においてそれは、掛軸や屏風に代表される表装を、「死せる調度 、習慣の奴隷」(横山大観、菱田春草『絵画について』)として退け、額装し日常から区切られた窓―西洋的な「絵画」―という制度に落とし込むことによって達成されたということができるだろう。
 これらのことを考え、自分の制作を鑑みたとき、支持体をパネルに張り込まず、インスタレーションとして提示するという自作の形式への矛盾に気が付いた。「日本画」という絵画の制度・形式を問い直すためにインスタレーションの方向へ向かうことは、かつて「日本画」の創設者たちが調度としての日本美術を「 習慣の奴隷」と批判・解体し、西洋の文脈を取り入れたこととまったく同義であると悟った。
 そのような意識の変化から、現在の制作では、内容や形式について検討することで、制度批判のような仮想敵を作ることによる推進力を得る方法ではないアプローチを目指している。また、2023年1月に塚本麿充氏を講師に招いた中国絵画の講義を受けたことも制作に対する心境の大きな変化に繋がった。日本/日本画というイデオロギーを超えて、より広い世界を知るきっかけとなった。講義内で紹介された張大千や呉冠中といった近現代の中国絵画の作家に触れられたことにより、水墨による現代的な抽象表現に関心が向かった。ビジュアル的には張大千、コンセプト的には呉冠中の「具体画面を離れ孤立した筆墨の価値はゼロである」という言葉に代表される水墨画の捉えなおしには強い魅力を感じた。そして、中国絵画における古画ー近代ー現代水墨が断絶せずに継承されつつ変遷し続けていることも非常に興味深く感じている。
 それらの影響の下、現在の制作では溌墨を利用した表現を行っている。コンセプトとしては、事物やイメージの発生・崩壊を、水墨の持つ流動的な特性、偶然性や一回性を利用して半抽象的な表現により模索している。東洋美術の形式や素材に関心が向いたことがきっかけで、いままで「日本画」的(ヒエラルキー、権威的)として避けてきた材料についてもフラットな感覚で向き合うようになった。具体的には、油煙墨と松煙墨、和墨と唐墨など制作で扱う材料にも幅が出ることとなった。
 また、支持体においても、以前に扱っていた雑紙やクラフト紙などの素材と、様々な種類の和紙を接続・混交させて制作している。以前の作品のサイズが5mを超えるものが多かったこともあり、紙を継ぎながら制作するスタイルが自身に定着している。紙を継ぐこともまた墨と同じく、発生・拡張・欠如・崩壊というイメージに繋がっていると言える。
 水墨表現を中心とした中国美術との出会いは、あまりに西洋に寄りすぎてしまっている自分の思考・発想を揺さぶる大きな出来事だった。また、日本画や現代美術というジャンルの中で狭くなっていた視野を、外に向けるきっかけとなった。今後の制作では、いままで検討・研究してきた内容をベースとして、制度論だけではなく形式や内容を吟味することによって新しい水墨表現に辿り着けくことを目標としている。


2 希望する留学先を選んだ理由

 清華大学美術学院、絵画科国画コースにて、実験水墨を学ぶことを希望する。清華大学美術学院の国画コースでは、従来の中国画と並行して、実験水墨(实验水墨)という表現分野を学ぶことが出来る。実験水墨とは、1990年代より発展している水墨画・中国国画の新しい表現方法を模索する前衛運動のことを指す。水墨画の重要な要素である破墨や溌墨、滲みや擦れを起点としつつも、伝統的な主題や描き方に囚われない表現が特徴である。描かれる内容も、具象から抽象(山水画の現代的な捉えなおしから、ジョアン・ミッチェルやヘレン・フランケンサーラ―など1960年代以降の抽象表現を思わせるようなスタイル)まで幅広く存在している。前章で記述した通り、私は墨による抽象表現を試みており、実験水墨は自身の制作に直接に接続する表現分野と言える。
 ここで日本と中国の状況を比較すると、日本における墨による前衛表現は絵画たる日本画ではなく墨象という書からの発展で現れた。明治前期の書画分離、「書ハ美術ナラズ」論争に明らかなことだが、絵画の制度化に伴い、書を美術から切り捨てたことによる結果だと考えることができる。そのような日本の状況に対して、中国では絵画/美術の1ジャンルとして水墨による抽象表現が発展している。日本画とも墨象とも違なる形で発展している中国の現代水墨画を学びたいと考えている。
 そのような、中国画アヴァンギャルドの一つのムーヴメントとして存在する実験水墨が、どのような制作理論、思想(※1)のもとで発展しているかということは、水墨絵画の前衛表現がムーヴメントとしては存在しない日本(※2)との比較研究研究という点においても非常に興味深い。また、本邦における実験水墨の紹介・先行研究というものはほとんど見当たらなく、制作者側からのアプローチに限っては、筆者の知る限り存在しない。そのような日本において未開拓の分野を、中国国画外部の制作者である筆者が研究することは意義深いものであると考える。
__________________

(※1) 文人的な胸中山水・神仙思想の下か。アメリカのモダニズム絵画の理論(グリーンバーグに代表される絵画・表面、形式の純化)のような考えの下に成立しているのか。市場経済が開かれた後の中国における、伝統絵画のポストモダン的な位相の現れか。

(※2) 日本画においては川端龍子、横山操以降の絵画の巨大化・会場芸術化の動きや、内田あぐり、山本直彰、マコトフジムラなどの抽象表現が戦後・現代日本画のアヴァンギャルドとして注目できるが、それは個々人の作家性の表出であり、実験水墨のような一つのムーヴメントと呼べるものでは無いように感じる。

__________________
 また、前章で記述した塚本麿充氏の講義を受けた後、講義内で紹介されていた國立故宮博物院、南部院に行くために今年3月に台湾を訪れた。その際、現地の画材店を訪れたことが印象的だった。日本を含めた膠をメディウムとして扱うアジア圏では使用される素材が共通点を持ちつつ異なる。日本では、戦後に画面の厚塗り化が進んだこともあり、顔料を膠で解く文化が発達している。それに対して中国や台湾では、より紙の地を活かす表現が日本よりも多く残っている。画材店で扱われている材料からもそれが伺うことができ、宣紙や紅星紙をはじめ、多くの種類の紙が販売されていた。日本画では前述の通り、作品の大作化・厚塗化が進んだことにより、西洋絵画のキャンバスに対抗して生産された、非常に分厚く大きな紙である雲肌麻紙などが中心に使われている。日本でも文化的には和紙の多様性があるものの、作品の巨大化という背景により制作に反映されるということはあまりないことが実情である。それに対して中国や台湾では、紙の滲みや強度などが作品に与える影響を考え、作家が自分の作品により適したものをそれぞれ選択するという考えが定着していることが、台湾を訪れた際に垣間見えた。異なる素材を扱う文化圏で、自分の作品がどのように影響を受け、変化するかということは制作者として興味深いところである。
 以上の内容から、実験水墨の制作・研究と共に、それを通して自身の作品及び制作観のアップデートを目指す。


3. 研究計画(滞在先での具体的な活動計画について、出国・帰国時期、滞在期間中のプロジェクトなど。)

研究計画

1.実験水墨の成立背景・現地での在り方について調査・考察すること。
2.実験水墨ではどのような素材が使用されているかについての調査。
3.研究計画2で調査した素材を使用しながら、実験水墨の制作を実際に行うこと。

 第一に実験水墨の制作を実際にすることを目的としている。そのため、以下のような手順で留学先での研修を行いたいと考えている。
 まず、実験水墨についての実態や、歴史的な背景を調査する。国画コースや美術史を担当する教員や、学生へのインタビューを通し、実験水墨の現地での在り方や歴史的な背景について考察する。また、美術館や図書館などで資料の調査をする。日本画のアバンギャルドに「ニュージャパニーズスタイルペインティング」展や「No border 『日本画』から/『日本画』へ」展といったメルクマールとなる展示があるように、中国国画アヴァンギャルドにも「改造歴史」展や「文明と気質」展といった研究の基礎文献となるような展示がある。現在、名称と断片的な情報にしか触れられていないが、展覧会記録集などを探すことで制作・研究に結びつけることが出来たらと考えている。
 次に、現地でどのような紙・墨・顔料が使われているかという素材の調査を進める。教員・学生へのインタビュー、画材店に足を運ぶという方法を考えている。日本では顔料を絵皿の上で膠を用いて溶くスタイルが中心だが、中国では馬利牌や水粉絵具といった、顔料をアラビアゴムなどのメディウムを用いてチューブに詰めた絵具が使われている。素材の違いや、それらが画面に与える影響についても考えたい。
 以上の調査を踏まえて、実際に実験水墨の制作を行いたいと考えている。水墨表現、色彩を含めた水墨表現、使用する墨の種類、使用する顔料顔料の種類、支持体の種類、作品のサイズ、など作品を構成する様々な要素を検討しながら制作を行いたい。
 それら調査・制作に充てる日数配分としては、研究計画の〈1.実験水墨の成立背景・現地での在り方について考察すること〉〈 2.実験水墨ではどのような素材が使用されているかについての調査〉を並行して初日から10日間ほど行い、〈3.それぞれの素材を使用しながら、実験水墨の制作を実際に行うこと〉を20日、合計で30日と考えている。時期については、金沢美術工芸大学の長期休業期間中で、清華大学美術学院が留学生対応が可能な時期を希望します。受け入れ先と相談の上、決定したい。
 前章でも触れているが、日本において水墨を用いた前衛表現は墨象という書の形で現れた。それに対して、美術/絵画のジャンルとして成立した実験水墨がどのような理論・思想の下で成立したかという背景について調査・考察を深めていけたらと考えている。
 実験水墨は、自分の制作に隣接しており非常に興味深い分野であるとともに、日本において先行研究のない未だ未開拓の研究領域であるため、可能性を感じている。意欲的に取り組み、有意義な制作・研究となるよう尽力したい。また、前述の塚本麿充氏の講義や、台湾を訪れた際、中国絵画から様々な想定外の知識と刺激を得ることが出来た。上述の研究計画はもちろんだが、予測できない部分を最大限に楽しみ吸収したいと考えている。(2023.4.24記)

__________________

Abstract

   I would like to study at Academy of Arts & Design, Tsinghua University, Department of Painting, Chinese Painting Course, to create and research experimental ink paintings in China. This text describes my creation and research to date. It will also describe my research plans for the study abroad program.

  〈 7, Research and creative activities to date 〉I have experimented with abstract expression centering on ink painting. The relationship between Japanese painting, Chinese and Oriental art, and myself will be described. I intend to describe how Japanese painting and Chinese and Oriental art relate to my work.

  〈8. Reasons for choosing the desired study abroad destination〉I will describe my purpose for studying at the Academy of Arts & Design, Tsinghua University.I will also describe experimental ink(实验水墨) painting, an avant-garde expression of ink painting that is developing in China, which I would like to create and study.

  〈 9 Research plans 〉This statement,I will describes my desired creation and research activities.


7, Research and creative activities to date 

  I enrolled in the Japanese painting major because I was fascinated by the power of contemporary Japanese painting, and I have been working mainly with materials used in Japanese painting in the form of drawings and installations. While working at the university, I became aware of the twists and problems of Japanese painting itself, and often thought about the structure and system of Japanese painting, as well as about art and painting forms. In my work, I continue to take approaches other than those of so-called Japanese materials and forms, and continue to work in a cross-disciplinary manner with Japanese painting as a starting point.

  With this in mind, in 2021-2022, used as supporting materials that might be considered subordinate to Japanese paper, such as miscellaneous paper and kraft paper. One goal here was to break the hierarchy of materials and forms in Japanese painting within the work. However, as I proceeded with my work, I realized that my strong awareness of Japanese painting had led me to lean too much toward a contrarian approach, and that my awareness of hierarchy had led me to be trapped in the opposite direction.

  The process of establishing "Japanese painting," which has been discussed many times in Japan, coincided with the birth of the modern nation in Japan. The modern era saw the dismantling of the various fiefdoms, the introduction of Western institutions, and the creation of a centralized power structure based on nationalism. The institution of "Japanese painting" also took the same steps at the same time. In the modernization process, Japanese painters competed with and absorbed domestic painting schools, adopted the Western painting system, and eventually established their own unique position in relation to Western painting. In this way, "Japanese painting" became a painting that bears the name of the country. The transition was also marked by a marked change in form, as the arts and crafts that had been an extension of the everyday gaze were separated from their original place in the art world. In the case of painting, this was accomplished by dismissing the mounting of hanging scrolls and folding screens as "slaves to a dead custom"(Japanese painters Taikan Yokoyama and Syunso Hishida said ) and placing them in the institution of the Western "painting," a window separated from everyday life by a frame.

  In light of the above, when I look back on my own work, I realize the contradiction in the format of my own work, which is to present it as an installation, rather than to mount the support on a panel. I realized that moving in the direction of installation in order to reexamine the institution and form of "Japanese painting" was exactly the same as the founders of "Japanese painting" who criticized and dismantled Japanese art as "slavery to a dead custom" and adopted a Western context. I realized that this is exactly the same thing.

  Because of this change in consciousness, in my current creation, I aim to go in a direction that is not institutional criticism by thinking about content and form. In addition, the lecture on Chinese painting given by Maroitsu Tsukamoto (University of Tokyo) in January 2023 also led to a significant change in my mindset regarding my work. It was an opportunity for me to learn about the wider world beyond the ideology of Japan/Japanese painting. In addition, the exposure to modern and contemporary Chinese painters such as  Zhang Dai-ch'ien (張大千)and Wu Guan-zhong(吴冠中), who were introduced in the lecture, led to my interest in contemporary abstract expression in ink and wash. I was strongly attracted to the reinterpretation of ink painting by Zhang Dai-ch'ien in terms of visuals and Wu Guan-zhong in terms of concepts, as exemplified by his statement, "The value of an isolated brush and ink is zero, apart from the concrete screen. It is also very interesting to note that the transition in Chinese painting from ancient to modern to contemporary ink painting has continued without interruption.

  Under the influence, I use the splashed-ink technique(溌墨) in my current work. The concept is to explore the emergence and decay of things and images in a semi-abstract manner, utilizing the fluid nature of ink and the coincidental and once-in-a-lifetime nature of ink. My interest in the forms and materials of Oriental art has led me to confront materials that I had previously avoided as "Japanese painting" (hierarchical and authoritative) with a flat sensibility. Specifically, I have broadened the range of materials I use in my work, such as ink made from oil(油烟墨) and ink made from pine needles(松烟墨), Japanese ink and Chinese ink, and so on.

  I also work with a variety of supports, including various types of Japanese paper, miscellaneous paper, and craft paper. I am accustomed to joining papers, as many of my previous works were over 5 meters in size. The joining of paper is the same as when I use ink, which is connected to the image of occurrence, expansion, lack, and collapse.

  My encounter with Chinese art, mainly ink and wash expression, was a great event for me. It shook up my thinking and ideas, which had been too close to Western culture. It also gave me an opportunity to turn my eyes to the outside world, which had been narrowed within the genre of Japanese painting. In my future work, my goal is to arrive at an expression that will transcend the past, based on my previous expressions and research.

8. Reasons for choosing the desired study abroad destination

  I would like to study experimental ink painting(实验水墨) at Academy of Arts & Design, Tsinghua University, Department of Painting. Experimental ink painting is an avant-garde movement in Chinese ink painting, which has been developing since the 1990s. The movement is characterized by expression that is not bound by traditional subject matter or painting methods, while starting from the important elements of ink painting, such as ink breaking, resuming ink, blotting, and rubbing. The content ranges from figurative to abstract (some are modern reinterpretations of landscape painting, while others, such as Joan Mitchell and Helen Frankenthaler's abstract styles from the 1960s onward). As described in the previous section, I have been experimenting with abstraction in ink, and experimental ink painting is an area of expression that is directly related to my work. 

  Comparing the situation in Japan and China, avant-garde expression in ink in Japan emerged with the development of avant-garde calligraphy(墨象), not Japanese painting. This is the result of the separation of calligraphy from art, as evidenced by the "calligraphy is not art" controversy and the separation of calligraphy and painting that occurred in modern Japan. In contrast to this situation in Japan, in China, abstract expression in ink and wash has developed as a genre of painting/art. I would like to study contemporary Chinese ink painting, which is developing in a form different from both Japanese painting and avant-garde calligraphy.

  It is very interesting to see how experimental ink painting, which exists as a movement of the Chinese painting avant-garde, has developed under what kind of creation theory and philosophy (*1), in terms of comparative research study with Japan (*2), where the avant-garde expression of ink painting does not exist as a movement.There is almost no introduction or prior research on experimental ink painting in Japan, and as far as I know, there is no approach from the creator's side.It is very significant to study such a field, which is still unexplored in Japan.
__________________

(*1) Is it a literate, divine hermit philosophy? Is it established under the idea of the theory of American modernist painting (the purification of painting, surface, and form as represented by Greenberg)? Is it a manifestation of the postmodern phase of traditional painting in China after the opening of the market economy?

(*2) In Japanese-style painting, the trend toward the gigantic in size after Ryusi Kawabata and Misao Yokoyama, and the abstract expression of artists such as Aguri Uchida, Naoaki Yamamoto, and Makoto Fujimura can be noted as the avant-garde of postwar and contemporary Japanese painting, but they are the expression of individual artists and cannot be called a movement like experimental ink painting.

__________________

  In addition, after attending a lecture by Maroitsu Tsukamoto (described in the previous chapter), I visited Taiwan in March of this year to go to the National Palace Museum and the Southern Taiwan Museum, which were introduced in the lecture. During that visit, I was impressed by a visit to a local art supply store. The materials used for painting are different while having similarities in Asia, where glue is used, including Japan. In Japan, the culture of using glue as a medium for pigments has developed due to the thickening of the painting after World War II. In contrast, the expression that makes more use of the ground of the paper seems to remain more common in China and Taiwan than in Japan. This can be seen from the materials sold in the art supply stores, where many kinds of paper made in China and Taiwan(宣紙、紅星紙 and so on) are sold .As mentioned above, Japanese painting has seen a trend toward larger and thicker paintings of works of art. As a result, very thick and large papers produced to compete with the canvases of Western painting were mainly used.There is a diversity of Japanese paper in Japan. However, it is not often reflected in the creation of artworks due to the background of their enormous size.In contrast, it seems to be different in China and Taiwan. When I visited Taiwan, I could sense that there is a well-established idea that each artist chooses what is best suited for his or her work, considering the effects of the paper's blotchiness and strength on the work. It is interesting to see how my work is influenced and changed in a culture that deals with different materials.

  Finally, this is another reason I would like to apply for a short-term study abroad program, to interact with teachers and students majoring in experimental ink painting. I am interested not only in creating experimental ink paintings and viewing and studying the works, but also in how the people who are actually creating the works there think and make them. What is the same and what is different from me who does ink painting in Japan? Although not at the Academy of Arts & Design, Tsinghua University, it was a great experience for me to exchange opinions and impressions about each other's work with exchange students from Ghent. Despite our different origins and languages, we were able to learn a lot and develop friendships through each other's work. I hope to actively use such opportunities.

9 Resarch plans

Research plans
1.To investigate the background of the establishment of experimental ink painting and how it  is used in the actual place.  
2. investigation of what materials are used in experimental ink painting.
3. to actually create experimental ink paintings while using the materials investigated in

Research Plan 2.
  The first objective is to actually create experimental ink paintings. Therefore, I would like to research and create my work in my study abroad country according to the procedure described below.

  First, I will research the actual situation and historical background of experimental ink painting. Through interviews with Chinese painting course faculty, art history faculty, and Chinese course students, I will examine experimental ink painting's place in the actual place and its historical background.I would also like to be able to visit museums and libraries to see the materials.Just as there are exhibitions such as "New Japanese Style Painting" and "From No border 'Japanese Painting' to 'Japanese painting'" that are the turning point of the Japanese painting avant-garde, there are also exhibitions such as "History of Remodeling"(「改造历史」展) and "Civilization and Temperament"(「文明与气质」展) that can serve as basic research materials for the Chinese painting avant-garde.  

  Next, I would like to proceed with research on materials: what kind of paper, ink, and pigments are used in actual places. I am considering interviewing teachers and students, and visiting art supply stores.In Japan, the main style is to dissolve pigments with glue, whereas in China, pigments are packed in tubes with mediums such as gum arabic(for example 馬利牌, 水粉絵具).I would like to research the differences in materials and their effects on the screen through my work. 

  Finally, based on our research, I would like to create an actual experimental ink painting.I would like to create my work while considering the various elements that make up the work, such as ink painting, ink expression including color, the type of ink used, the type of pigment used, the type of support, the size of the work, and so on. The total number of days allocated for the above research and creation will be 30 days, with<1.To investigate the background of the establishment of experimental ink painting and how it is used in the actual place.> and <2.investigation of what materials are used in experimental ink painting.> of the research plan to be conducted at the same time for about 10 days from the first day, and <3to actually create experimental ink paintings while using the materials investigated in Research Plan 2.> will be done in 20 days.

  As for the time of the program, I would like it to be during the long vacation period of Kanazawa College of Art, when the Academy of Arts & Design, Tsinghua University,is available to accommodate international students. I would like to discuss this with the host institution before making a decision.

  As mentioned in the previous chapter, avant-garde expression using ink painting in Japan appeared in the form of calligraphy called avant-garde calligraphy(墨象). In contrast, I would like to deepen my research and consideration of the background of experimental ink painting, which was established as a genre of art/painting, and under what kind of theory and ideology it was established.   

 Experimental ink painting is a very interesting field that is adjacent to my own creation, and at the same time, I feel that it has potential because it is still an unexplored research area that has not been researched before in Japan. I would like to work enthusiastically and make every effort to create and research in a meaningful way. I was able to gain a variety of unexpected knowledge and inspiration from Chinese paintings during last year's lecture by Maroitsu Tsukamoto and my visit to Taiwan.I really want to enjoy and absorb the unpredictable aspects, not to mention my research plan.

参考
・多田麻美 「伝統をめぐるいくつかの流れ:フォーカス ArtScape」
https://artscape.jp/focus/1215919_1638.html

・北澤憲昭『日本画の「転位」』(2003)ブリュケ
・北澤憲昭『眼の神殿:「美術」受容史ノート』(1989)美術出版社


この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?