見出し画像

Public Enemy "Don't Believe the Hype" の歌詞と和訳

[Verse 1: Chuck D]

Back, caught you lookin' for the same thing
戻ってきた、君が同じものを探しているのを見つけた
It's a new thing, check out this I bring
これは新しいものだ、これを見てみろ
Uh-oh, the roll below the level
ああ、レベルの下のロール
'Cause I'm livin' low next to the bass, c'mon
なぜなら俺はベースの隣で低く生きているから、さあ
Turn up the radio, they claim that I'm a criminal
ラジオの音を上げろ、彼らは俺を犯罪者だと主張する
By now I wonder how some people never know
今やどうして人々が知らないのか不思議だ
The enemy could be their friend, guardian
敵が友人であり、守護者であるかもしれない
I'm not a hooligan, I rock the party and
俺はフーリガンじゃない、パーティーを盛り上げる
Clear all the madness, I'm not a racist
すべての狂気を払う、俺は人種差別主義者じゃない
To the contrary, I know who I am
反対に、俺は自分が誰か知っている
Right up to now, I don't give a damn
今までも、どうでもいい
That I'm goin' to the top, I got the power, let 'em say
俺はトップに行く、力がある、彼らに言わせておけ
Come on, come on, yo, we got to turn it up!
さあ、さあ、よ、音を上げるぞ!

[Chorus: Flavor Flav]

Don't believe the hype
ハイプを信じるな

[Verse 2: Chuck D]

They claim that I'm a criminal
彼らは俺を犯罪者だと言う
By now I wonder how some people never know
今やどうして人々が知らないのか不思議だ
The enemy could be their friend, guardian
敵が友人であり、守護者であるかもしれない
I'm not a hooligan, I rock the party and
俺はフーリガンじゃない、パーティーを盛り上げる
Clear all the madness, I'm not a racist
すべての狂気を払う、俺は人種差別主義者じゃない
To the contrary, I know who I am
反対に、俺は自分が誰か知っている
Right up to now, I don't give a damn
今までも、どうでもいい
That I'm goin' to the top, I got the power, let 'em say
俺はトップに行く、力がある、彼らに言わせておけ
Come on, come on, yo, we got to turn it up!
さあ、さあ、よ、音を上げるぞ!

[Chorus: Flavor Flav]

Don't believe the hype
ハイプを信じるな

[Verse 3: Chuck D]

Yes, was the start of my last jam
そう、俺の最後のジャムの始まりだった
So here it is again, another def jam
だからここにまた、もう一つのデフ・ジャム
But since I gave you all a little something that I knew you lacked
でも君たちに欠けていると知っていたものを少し与えたから
They still consider me a new jack
彼らはまだ俺を新人と見なしている
All the critics you can hang 'em, I'll hold the rope
批評家たちを吊るせ、俺がロープを持つ
But they hope to the Pope, and pray it ain't dope
でも彼らは法王に希望を持ち、それが麻薬でないことを祈る
The follower of Farrakhan
ファラカンの信奉者
Don't tell me that you understand, until you hear the man
その男の話を聞くまで、理解していると言うな
The book of the new school rap game
新しい学校のラップゲームの本
Writers treat me like Coltrane, insane
作家たちは俺をコルトレーンのように扱う、狂っている
Yes to them, but to me I'm a different kind
彼らにとってはそうだが、俺にとっては違う
We're brothers of the same mind, unblind
俺たちは同じ心を持つ兄弟、盲目ではない
Caught in the middle and not surrenderin'
中間に捕まり、降伏しない
I don't rhyme for the sake of riddlin'
俺は謎解きのためにリリックを作るわけではない
Some claim that I'm a smuggler
ある者は俺を密輸業者と呼ぶ
Some say I never heard of 'ya
ある者は俺を知らないと言う
A rap burglar, false media
ラップの強盗、偽のメディア
We don't need it, do we?
それを必要としない、そうだろ?
It's fake, that's what it be to 'ya, dig me?
それは偽物だ、それが君にとっての事実、分かるか?
Yo, Terminator X, step up on the stand
よ、ターミネーターX、ステージに上がれ

[Chorus: Flavor Flav]

Don't believe the hype
ハイプを信じるな
Don't, don't, don't believe the hype
信じるな、信じるな、ハイプを信じるな
Don't, don't, don't believe the hype
信じるな、信じるな、ハイプを信じるな
Don't, don't, don't believe the hype
信じるな、信じるな、ハイプを信じるな
Don't believe the hype
ハイプを信じるな

[Verse 4: Chuck D]

It's a sequel, as an equal, can I get this through to you?
これは続編、対等な立場として、君にこれを伝えられるか?
My '98 boomin' with a trunk of funk
俺の98年製がファンクのトランクでブームを起こす
All the jealous punks can't stop the dunk
嫉妬深いやつらはダンクを止められない
Comin' from the school of hard knocks
厳しい学校からやってきた
Some perpetrate, they drink Clorox
ある者は偽って、漂白剤を飲む
Attack the black, because they know they lack
黒人を攻撃する、なぜなら彼らにはそれが欠けているから
Exact, the cold facts, and still they try to Xerox
正確な、冷たい事実、そして彼らはコピーしようとする
Leader of the new school, uncool
新しい学校のリーダー、クールじゃない
Never played the fool, just made the rules
バカを演じたことはない、ただルールを作っただけ
Remember there's a need to get alarmed
警戒する必要があることを覚えておけ
Again, I said I was a time bomb
もう一度言う、俺は時限爆弾だった
In the daytime, radio's scared of me
昼間、ラジオは俺を恐れる
'Cause I'm mad, plus I'm the enemy
なぜなら俺は怒っている、そして敵だから
They can't come on and play me in prime time
彼らは俺をゴールデンタイムに流すことはできない
'Cause I know the time, plus I'm gettin' mine
なぜなら俺は時間を知っているし、俺のものを手に入れている
I get on the mix late in the night
夜遅くにミックスに乗る
They know I'm livin' right, so here go a mic
彼らは俺が正しいことをしていると知っている、だからマイクを渡す
Sike, before I let it go, don't rush my show
嘘だ、流す前に、俺のショーを急かすな
You try to reach and grab and get elbowed
君が手を伸ばして掴もうとすると、肘打ちを食らう
Word to herb, yo if you can't swing this
ハーブに言う、よ、もしこれを振れないなら
Learn the words, you might sing this
言葉を覚えろ、君もこれを歌うかもしれない
Just a little bit of the taste of the bass for you
君のためのベースの味を少しだけ
As you get up and dance at the LQ
君が立ち上がってLQで踊るとき
With some denial def to my radio
ラジオに対する否定の意志を持って
Here we go again, as you hear me blow
さあ行くぞ、俺の音を聞け
Now I ain't gonna front and attack
今、俺は前線に立って攻撃しない
As long as I got a soul, I'ma stay black
魂がある限り、俺は黒人でいる
As long as I got a soul, I'ma stay black
魂がある限り、俺は黒人でいる
Forget the media, forget the media
メディアを忘れろ、メディアを忘れろ
Forget the media, forget the media
メディアを忘れろ、メディアを忘れろ

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?