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2024年2月17日(土):まさかのガソリン補助金の再延長

2022年1月以降,日本政府が燃料油価格激変緩和対策として実施してきたガソリン補助金が,時限的・緊急避難的との理由で,これまで2022年3月末,23年12月末,24年4月末と何度も期限が延長されてきた。

 2月16日に,まさかの4月末期限をさらに夏頃まで延長することを検討し始めたとの話が報道筋にリークされた。全国平均レギュラーガソリンの店頭価格が,2月13日時点で174.4円/リットルである。現時点では,約20円/リットルの補助金が石油元売り事業者等に支払われており,何の根拠もないが,この補助金がなければ200円/リットルまで上昇しているはずだとされている。ガソリンの小売価格は料金制度(規制料金)なのか?

 「富の再分配」が,このような形で不公平に行われ続けていることに,日本の国民はいつになったら気が付くのだろうか。このまま行くと,2022年1月から累計で,JR東海が計画しているリニアモター事業(リニア中央新幹線)の総工費の9兆円を上回る金額が,国民から石油元売り事業者等に支払われることになる。

 欧州では天然ガス需要が減少し,天然ガス価格が大きく下落した。日本は,まるで我慢比べをしているようだ。補助金でガソリン価格を低く抑えることによって,皮肉にも,需要の減少期待を弱めて原油価格の下支えに貢献し,原油価格はなぜかバレルあたり70ドル半ばから後半の水準が維持されている。国民所得は原油の支払い,補助金,高めのガソリン支出に充てられ,国民は三重苦を我慢している。10年後に,これを聞けば,「まことに滑稽な話」だと言われることになるだろう。

February 17 (Saturday): Unexpected Extension of Gasoline Subsidies

Since January 2022, the Japanese government has implemented gasoline subsidies as a measure to alleviate the drastic fluctuations in fuel oil prices. Due to reasons described as temporary and emergency measures, the deadlines for these subsidies have been extended multiple times, initially until the end of March 2022, then to the end of December 2023, and subsequently to the end of April 2024.

On February 16, reports leaked from undisclosed sources suggesting the unexpected consideration of further extending the deadline until around summer. As of February 13, the average retail price of regular gasoline nationwide is 174.4 yen per liter. Currently, approximately 20 yen per liter in subsidies are being paid to petroleum wholesalers and other entities. Though unsupported by any specific evidence, it is claimed that without these subsidies, the gasoline prices would have risen to around 200 yen per liter. Is the retail price of gasoline regulated by a fee system?

When will the citizens of Japan realize that "wealth redistribution" has been persistently carried out in such an unfair manner? If this continues, the cumulative amount paid to petroleum wholesalers and others from the citizens, from January 2022 onwards, is expected to exceed the total construction cost of 9 trillion yen for the Linear Motor Project (Linear Chuo Shinkansen) planned by JR Tokai.

In Europe, there has been a decrease in natural gas demand, leading to a significant decline in natural gas prices. Japan, on the other hand, seems to be engaged in a sort of endurance contest. Ironically, by keeping gasoline prices low through subsidies, Japan has paradoxically weakened expectations of decreased demand, contributing to the support of crude oil prices. As a result, crude oil prices have somehow been maintained at the mid to late $70s per barrel range. National income is allocated to payments for crude oil, subsidies, and higher gasoline expenses, and the citizens are enduring this triple burden. In hindsight, this would be a truly absurd story if heard a decade later.