見出し画像

浮体式洋上風力発電:2024年2月23日(金)

 日本は島国であり,四方八方に海がある。しかし,洋上風力発電については,国内に風車メーカーが存在しない。領海だけでなく排他的経済水域(EEZ)に洋上風力を設置できるように,今常会で改正法案が審議される見込みであるという。

 浮体式洋上風力発電の技術開発の進歩を見込んだうえで,EEZに洋上風力発電設備を設置することにより,2030年までに1,090万kWの発電容量の拡大を目指している。この際,浮体式洋上風力発電の主要部材の国内調達比率を高めることは,エネルギー安全保障と経済安全保障の観点から重要な基準となる。「2030年までに1,090万kWの洋上風力発電容量の拡大」の数値目標を実現するためだと言って,くれぐれも低価格部材の海外調達に任せた洋上風力発電を増やさぬように,政府には(太陽光発電の二の舞にならぬように)長期的な視点で政策のモニタリングをしてもらいたいものだ。

Floating Offshore Wind Power Generation:February 23rd(Friday)

Japan is an island nation surrounded by the sea on all sides. However, when it comes to offshore wind power generation, there are no domestic wind turbine manufacturers. It is expected that a bill to amend the law will be discussed in the current session to allow the installation of offshore wind power not only in territorial waters but also in the exclusive economic zone (EEZ).

Anticipating progress in the technological development of floating offshore wind power, there is a goal to install offshore wind power facilities in the EEZ, aiming to expand the generation capacity to 10.9 million kW by 2030. Increasing the domestic procurement ratio of key components for floating offshore wind power is deemed a crucial criterion from the perspectives of energy security and economic security. In order to achieve the numerical goal of "expanding offshore wind power generation capacity to 10.9 million kW by 2030," it is essential for the government to monitor policies with a long-term perspective, ensuring that the increase in offshore wind power does not overly rely on the overseas procurement of low-cost components, to avoid a repeat of the issues faced in solar power generation.