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2024年問題:2024年5月7日(火)

 日本では,働き方改革の一環として運転業務時間規制の施行により,2024年からドライバー不足により遠距離トラック輸送に支障が出始め,道路物流輸送の深刻化が懸念されている。

 学士會会報(2024年-III,No.966)を読んでいたら,初代JR九州社長の石井幸孝氏による「オールジャパンで進める鉄道の将来構想 新幹線物流:日本全体を活性化する持続可能な鉄道経営」という寄稿があり,興味深く拝読した。

 トラック輸送に比べて,新幹線物流は時間節約,省エネ(貨物トンキロあたりトラック輸送比10分の1),省人,環境負荷低減に加えて,2024年問題を解決できる可能性があるとして,新幹線網を活用した物流体制の見直しを提案されている。それには,国家鉄道のあるべき姿を実現するための強力なリーダーシップがないとできないとも強調している。

 なるほど,と思ってつらつらと考えてみた。私は,かつて埼玉県志木市に住んでいたことがあり,近くの北朝霞駅,新座駅はJR武蔵野線が走っていた。そのJR武蔵野線は,神奈川県横浜市鶴見区の鶴見駅から,東京都府中市の府中本町駅,埼玉県の新座貨物ターミナル駅などを経て,千葉県船橋市の西船橋駅が終点である。1970年代に開業全通したのであるが,首都圏の重要な旅客・貨物輸送の役割を担ってきた。同じ線路を旅客車両と貨物車両が走っていて,鉄道マニアには熱烈なファンが多い。

 話を石井論文に戻すと,新幹線物流の構想も重要かも知れないが,その前に,在来線の鉄道輸送の活用を検討してみてはいかがだろうか。在来線鉄道によるコンテナ式,物流専用車両式,旅客・貨物混在式の導入について,日中における貨物輸送だけでなく,夜間の輸送も実現できれば,時間節約,省エネ,省人に寄与するに違いない。

The 2024 Issue:May 7th (Tuesday)

In Japan, as part of the workstyle reform, the enforcement of driving time regulations has led to disruptions in long-distance truck transportation due to a shortage of drivers since 2024, raising concerns about the worsening of road logistics.

While reading the GAKUSHIKAI KAIHO(Bachelor Association Report, 2024-III, No.966), I came across a contribution titled "Future Vision of Railways to be Advanced Nationwide: Shinkansen Logistics - Sustainable Railway Management to Revitalize Japan as a Whole," by Mr. Yoshitaka Ishii, the first president of JR Kyushu. I found it intriguing and read it with great interest.

Compared to truck transportation, Shinkansen logistics not only save time, but also contribute to energy efficiency (one-tenth of truck transportation per ton-kilometer), require fewer personnel, and reduce environmental impact. It suggests a reassessment of logistics systems utilizing the Shinkansen network, with the potential to solve the 2024 issue. It also emphasizes that strong leadership is necessary to realize the ideal form of national railways.

Indeed, I pondered over it. I once lived in Shiki City, Saitama Prefecture, and the nearby Kita-Asaka Station and Niiza Station were served by the JR Musashino Line. This line ran from Tsurumi Station in Tsurumi-ku, Yokohama City, Kanagawa Prefecture, through Fuchu-Honmachi Station in Fuchu City, Tokyo, and Niiza Freight Terminal Station in Saitama Prefecture, with Nishi-Funabashi Station in Funabashi City, Chiba Prefecture, as its terminus. Although it opened in the 1970s, it played a crucial role in passenger and freight transport in the Tokyo metropolitan area. With both passenger and freight trains running on the same tracks, it has garnered passionate fans among railway enthusiasts.

Returning to Ishii's paper, while the concept of Shinkansen logistics may be important, perhaps it would be worth considering the utilization of conventional railway transport first. Introducing container-based, logistics-specific, and mixed passenger-freight transport using conventional railways could contribute to time savings, energy efficiency, and require fewer personnel, especially if overnight transport could be realized.