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ガソリン補助金問題(補足2:価格の下方硬直性):2023年11月12日(日)

以下の内容は,良識のある石油業界の知識人であれば,誰もが理解していることである。正しいことを正しいと言わなければ,「正直者が馬鹿を見る」ような世の中が本当に定着してしまうことになるだろう。

 日本のガソリン補助金(燃料油価格激変緩和対策事業)の問題の説明についての補足である。「価格の下方硬直性」である。この場合の価格は,原油価格(国際原油市場)とガソリン価格(国内小売市場)のことである。

 まず,ガソリン価格(国内小売市場)の下方硬直性(価格が低下しづらいということ)についてみると,本事業の発動に際しての経済産業省資源エネルギー庁公表の資料(「コロナにおける燃料油価格 激変緩和対策事業の発動について」の中で,わざわざこの点を指摘している。つまり,同資料の中で,留意点として「燃料油価格の激変緩和が趣旨であり,急激な値上がりを抑制するもので,小売価格の値下げを促すものではない 。小売価格は,輸送コストの違いなどから地域差があり,すべての地域で170円以下に抑えようとするものではない」と記載されている。

 実際に,ガソリン小売事業では,利鞘が小さく,ガソリン小売価格の引き上げインセンティブが常に働いている。11月7日公表の日本の会計検査院による「令和4(2022)年度の燃料油価格激変緩和対策事業」の検査報告では,下図のデータによって,ガソリン小売価格の下方硬直性を実証してみせている。つまり,本事業の開始前10か月間(2021年4月から2022年1月まで)と開始後14か月間(2022

(出所)会計検査院「燃料油価格激変緩和対策事業の実施状況について」2023年11月7日より抜粋

年2月から2023年3月まで)のガソリンの小売価格と卸売価格の価格差を比較すると,約7割のガソリン・サービスステーション(SS)で価格差が拡大したという調査結果を公表している。これは,ガソリン補助金が石油元売会社に支給されている一方で,ガソリン需要家は高い価格でガソリンを買い続けていたことを示している。2022年度の国内ガソリン販売量は前年比増加しているので,当然のことながら,家計負担は増加している。

 次に,原油調達における原油価格の下方硬直性である。ガソリン補助金により,国内ガソリン販売量が増加しているので,製油所の原油処理量が減少することはなく,原油価格が上昇しても原油需要は減少しない。原油取引の期間契約の内容はコンフィデンシャル(対外秘)であるので,詳細は分からない。しかし,在庫取り崩し時の在庫評価方法は厳密に精査されるべきである。原油をもとに常圧蒸留装置等によって石油製品(LPG,ガソリン,灯油,ジェット燃料,軽油,重油等)は連産品として生産される。各種石油製品の卸売価格に含まれる精製費はどのように原価計算されているのだろうか。市場の原油価格と実取引の原油価格はどのような関係があるのかなど検証不可能な要素が余りにも多い。謎の世界である。

Gasoline Subsidy Issue (Note 2: Downward Rigidity of Prices):November 12th(Sunday)

The following content is something that anyone with a sensible understanding of the petroleum industry should grasp. If we fail to speak the truth when it is necessary, the world might truly settle into a situation where "honesty is the best policy" becomes a mockery.

This is a supplementary explanation concerning the issue of gasoline subsidies in Japan (Fuel Oil Price Fluctuation Mitigation Project), specifically addressing the "downward rigidity of prices." In this context, the prices referred to are those of crude oil (international crude oil market) and gasoline (domestic retail market).

Firstly, looking at the downward rigidity of gasoline prices in the domestic retail market, information disclosed by the Ministry of Economy, Trade and Industry's Agency for Natural Resources and Energy in the materials released at the initiation of this project is noteworthy. In the document titled "Regarding the Activation of the Fuel Oil Price Fluctuation Mitigation Project in the Age of Corona," it explicitly points out this aspect. In other words, the document states, as a point of caution, that "the purpose is to mitigate the rapid fluctuations in fuel oil prices, not to encourage a decrease in retail prices. Retail prices vary by region due to differences in transportation costs, and the intention is not to keep prices below 170 yen in all regions."

In reality, in the gasoline retail business, profit margins are small, and there is a constant incentive to raise gasoline retail prices. The inspection report on the "Fuel Oil Price Fluctuation Mitigation Project for the Fiscal Year 4 of Reiwa (2022)" by the Board of Audit of Japan on November 7th provides data demonstrating the downward rigidity of gasoline retail prices. In other words, the report discloses survey results indicating that the price difference has widened at about 70% of gasoline service stations (SS) when comparing the price difference between retail and wholesale prices for gasoline in the ten months before the start of this project (from April 2021 to January 2022) and the fourteen months after the start (from February 2022 to March 2023). This shows that while gasoline subsidies are being provided to petroleum wholesalers, gasoline consumers continued to buy gasoline at high prices. Given the increase in domestic gasoline sales volume in the fiscal year 2022 compared to the previous year, it is natural that household burdens have increased.

Next, there is the downward rigidity of crude oil prices in crude oil procurement. Due to the gasoline subsidy, the domestic gasoline sales volume has increased, ensuring that the crude oil processing volume at refineries does not decrease, and even if crude oil prices rise, crude oil demand does not decrease. The details of the content of the period contracts for crude oil transactions are confidential, so the specifics are unknown. However, the inventory valuation method during inventory liquidation needs to be rigorously examined. Petroleum products (LPG, gasoline, kerosene, jet fuel, light oil, heavy oil, etc.) are produced as continuous products from crude oil using atmospheric distillation units and other processes. How is the refining cost included in the wholesale prices of various petroleum products calculated? There are too many elements in this mysterious world, such as the unverifiable relationship between the market's crude oil prices and the actual transaction prices.