見出し画像

ガソリン補助金と再エネ賦課金:2024年5月10日(金)

 日本の政府(経済産業省)は,2022年1月27日に,燃料油価格激変緩和対策事業として,ガソリン小売価格の高騰を緩和させるという名目で,石油元売事業者及び輸入事業者に補助金を支給し続けている。昨年暮れの23年11月に,日本の会計検査院が,この燃料油価格激変緩和対策の補助金事業の評価として「ガソリン価格抑制に効果があるかどうか疑わしい」との所見を公表した。にもかかわらず,導入時に,あくまで時限的・緊急避難的に実施すると明言していた補助金事業の期限について,既に2年3ヵ月経過した24年4月30日期限に対して7度目の延長をおこなった。次の期限は現時点で不明である。この補助金事業に対する予算は累計で6兆円を超えており,今後延長され続ければ,さらに増加する。

 一方,経済産業省が設定した2024年度(24年5月から25年4月まで)の「再生可能エネルギー発電促進賦課金単価」は3.49円/kWhと23年度の1.40円/kWhから約2円引き上げられた(22年度は3.45円/kWh)。電力使用量に再エネ賦課金単価を掛けて算出される賦課金について,電力を使用する私たちは毎月の電気料金と一緒に支払わなければならない。この再エネ賦課金は再生可能エネルギーのFIT制度・FIP制度の財源に充てられている。

 再エネ賦課金とガソリン補助金を比較すると,ガソリン補助金の出口戦略が見えない理由の一部分が理解できる。つまり,再エネ賦課金が毎月の電気料金に上乗せされ,電力使用者は毎月の現金支出として,その金額を認識することができる。これに対して,ガソリン補助金はガソリン自動車の利用者のみが恩恵を受けているとされるが(さらに厄介なのは,補助金が小売事業やガソリン自動車の利用者に直接支給されていないことである),実際には石油元売事業者及び輸入事業者に補助金という所得移転が行われている。補助金の財源は国民の税金で賄われるが,毎月の現金支出として,その金額が認識されないため,隠れた債務が増加し続けていても気付かれにくいということだ。

Gasoline Subsidies and Renewable Energy Surcharge:May 10th (Friday)

The Japanese government (Ministry of Economy, Trade and Industry) has been providing subsidies to petroleum wholesalers and importers under the guise of mitigating the soaring gasoline retail prices as part of the Fuel Oil Price Fluctuation Mitigation Measures implemented on January 27, 2022. Last November of 2023, the Board of Audit of Japan disclosed its opinion on the evaluation of this subsidy program for fuel oil price fluctuation mitigation measures, stating that "it is doubtful whether it is effective in suppressing gasoline prices." Nonetheless, despite the initial assertion that the subsidy program would be implemented only temporarily and as an emergency measure, the deadline for the program, which had already passed two years and three months by April 30th of 2024, was extended for the seventh time. The next deadline is currently unknown. The budget for this subsidy program has exceeded 6 trillion yen cumulatively, and if it continues to be extended, it will increase further.

On the other hand, the "Renewable Energy Generation Promotion Surcharge Unit Price" set by the Ministry of Economy, Trade and Industry for fiscal year 2024 (from May 24 to April 25) was raised by approximately 2 yen from 1.40 yen/kWh in fiscal year 2023 to 3.49 yen/kWh (3.45 yen/kWh in fiscal year 2022). We, as electricity consumers, have to pay this surcharge, which is calculated by multiplying the renewable energy surcharge unit price by the amount of electricity used, along with our monthly electricity bills. This renewable energy surcharge is allocated to the funding of the FIT (Feed-in Tariff) system and FIP (Feed-in Premium) for renewable energy.

Comparing the renewable energy surcharge with gasoline subsidies helps to understand part of the reason why there is no clear exit strategy for gasoline subsidies. In other words, while the renewable energy surcharge is added to monthly electricity bills, and electricity users can recognize the amount as part of their monthly cash outlay, gasoline subsidies are perceived to benefit only gasoline vehicle users (further complicated by the fact that the subsidies are not directly provided to retail businesses or gasoline vehicle users). In reality, however, there is an income transfer to petroleum wholesalers and importers. While the source of the subsidies is covered by taxpayers' money, the lack of recognition of the amount as a monthly cash outlay makes it difficult to notice the continuing increase in hidden debts.