見出し画像

Don't Explain

artist/Billie Holiday


                          Live 1958 (youtube)

Don't Explain
(song by B.Holiday & A.Herzog Jr.)


Hush now, don't explain
Just say you'll remain
I'm glad you're back
Don't explain

Quiet, don't explain
What is there to gain
Skip that lipstick
Don't explain

You know that I love you
And what love endures
All my thoughts are of you
For I'm so completely yours

Cry to hear folks chatter
And I know you cheat
Right or wrong, don't matter
When you're with me, sweet

Hush now, don't explain
You're my joy and pain
My life's yours, love
Don't explain

You know that I love you
And what love endures
Nothing rates above you
For I'm so completely yours

Cry to hear folks chatter
And I know you cheat
Right or wrong, don't matter
When you're with me, sweet

Hush now, don't explain
You're my joy and pain
My life's yours, love
Don't explain

1930年代のビリー・ホリデイ


Don't Explain *rec./Decca/1945 


今はそっと、言い訳しないで
ここに居るって言うだけでいいの
あんたが戻っただけで嬉しいの
だから言い訳しないでね

黙っていて、言い訳はいらないわ
そこに付いてるのが何かなんて…
口紅なんて気にしないでいいわ
だから言い訳しないでよ

分かるわよね、あんたを愛してるってこと
どれだけ愛し続けていたかって
思うは全てあんたのことだもの
あたしはすっかりあんたのものだから

皆んなの噂を聞いては泣いて そう
あんたの浮気は知ってるの もう
良いか悪いかはどうでもいい
あんたが一緒にいるのなら 愛しい人

今はそっと、言い訳しないで
あんたはあたしの喜びと苦しみ
あたしの命はあんたのもの 愛しい人
言い訳しないで

分かるわよね、あんたを愛してるってこと
どれだけ愛し続けていたかって
あんた以上のものは何んにもない
あたしはすっかりあんたのもの

皆んなの噂を聞いては泣いて そう
あんたの浮気は知ってるの もう
良いか悪いかはどうでもいい
あんたが一緒にいるのなら 愛しい人

今はそっと、言い訳しないで
あんたはあたしの喜びと苦しみ
あたしの人生はあんたのもの 愛よ
だから言い訳しないで

                             
                             (訳詞/杜村 晩)

*元ブログ/2023年8月 「小倉昭和館の災難」より

この記事が気に入ったらサポートをしてみませんか?