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【ES:No.22】What drives live-stream usage intention? The perspectives of flow, entertainment, social interaction, and endorsement(2018)

今日も淡々とe-sports論文のアブストラクトを紹介。

・今日のe-sports論文
What drives live-stream usage intention? The perspectives of flow, entertainment, social interaction, and endorsement
Telematics and Informatics, Volume 35, Issue 1, April 2018, Pages 293-303.
Chia-Chen Chen, Yi-Chen Lin

・論文のアブストラクト
ライブストリームはインターネット上のイベントのリアルタイムの音声・映像配信です。ライブストリームはインタラクティブにできるので、小さなコミュニティの特徴をいくつか持つ。人々はエンタテイメントの目的でテレビや映画、ビデオブログにしばしば夢中になる。彼らはまた人気のあるアイドルを崇拝することに対してもう目的で熱狂的にもなる。さらに、メディアを使いたいという意欲は、メディアに対する彼ら自身の認識もしくはベネフィットへの期待によって影響を受ける。したがって、本研究では4つのキーファクターを提示する:フロー、エンタテインメント、社会的相互作用、承認、である。我々はパス分析を使用して、視聴者をライブストリーミングイベントの視聴へ促す要素とチャネルを理解するための、態度、知覚された価値観そして視聴意向との関係性についてテストを行った。
質問票調査の313の有効回答を分析した結果、ライブストリームを視聴している台湾人の約65%はSNSを通じていることが示された。一般的に、彼らは好きだからというシンプルな理由でライブストリームを視ていた。ライブストリーミングの好きな主な理由は人々を幸せにしストレスを軽減するというものである。次に、視聴者はストリーマーの魅力に惹かれていたが、その惹かれ方は性別によって少し異なる。女性は、ストリーマーを賞賛した時にライブストリームにより好意的な印象を抱いていた。他方で男性は、ストリーマーや他の視聴者と交流した時にライブスストリームへの好意的な印象を抱いていた。 大人は影響を受けていないが、若者はフローを提供してくれるという理由でライブストリーミングが好きな傾向があった。本研究はライブストリームサービスとその研究の発展に貢献をするものである。

(以下本文引用)
Live-stream is the real-time audio and video transmission of an event over the Internet. Since a live-stream can also be interactive, it has some of the characteristics of a small community. People often become addicted to television, movies, or video blogs for the sake of entertainment. They can also become blind and obsessive about worshiping popular idols. Moreover, their willingness to use media is affected by their own perception of the media or their expectation of the benefits. This study therefore proposes four key factors: flow, entertainment, social interaction, and endorsement. We use path analysis to test their relationships with attitude, perceived value and watching intention to understand the influential factors and channels that induce audiences to watch live-streaming events.
Analysis of 313 valid responses to a survey questionnaire indicate that approximately 65% of Taiwanese people watch live-streams via social network sites. In general, they watched live-streams simply because they liked to do so. The main reason behind their favorable impression of live-streaming was that live-streams made people happy and relieved stress. Secondly, people were attracted by the charm of the streamers, but the attraction differs slightly by gender. Females developed a more favorable impression of a live-stream when they admired the streamer. Males, on the other hand, developed a more favorable impression of a live-stream when they interacted with the streamer or other audience members. Young people tended to like live-streaming because it gave them a sense of flow, while older people were not affected by flow. This study contributes to the development of live-stream services and future studies on live-streaming.

・文献リンク:https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0736585317307244?via%3Dihub

以上です。淡々と。


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